Energietransitie

Hoe bestuur je windturbines op zee die stroom leveren aan Nederland én Groot-Brittannië? Student Nils onderzocht het

TenneT werkt met de Britse partner National Grid Ventures (NGV) aan een nieuwe elektriciteitsverbinding, zodat grote windparken op zee in de toekomst stroom kunnen leveren aan zowel Nederland als Groot-Brittannië.

Student Nils Vorrink van de HAN deed zijn afstudeeronderzoek voor zijn studie Elektrotechniek binnen dit project, dat uniek is in de wereld.

Als het goed is, kan rond 2030 zowel een Amsterdamse als Londense huiskamer gestofzuigd worden met stroom, die afkomstig is van hetzelfde windmolenpark op de Noordzee. “Dat klinkt misschien logisch, maar dat is nu nog niet mogelijk”, vertelt Nils Vorrink. “Op dit moment moet de energie eerst vanaf zee naar het land van wie het windmolenpark is. Daarna kan het via een directe verbinding worden getransporteerd naar een ander land.”

Windpark op zee

Vraag naar energie

Het systeem moet ervoor zorgen dat de opgewekte windenergie gebruikt wordt in het land waar op dat moment de meeste vraag naar energie is. Het ‘internationale windpark’ moet rond 2030 operationeel zijn en kan maximaal 2000 megawatt elektrisch vermogen leveren. Een complex regelsysteem bepaalt afhankelijk van de marktcondities hoeveel elektrisch vermogen er naar Groot-Brittannië en Nederland gaat.

Informatie bundelen

“Er wordt binnen allerlei afdelingen van TenneT heel hard gewerkt aan dit project”, vertelt Marlous Put, één van de begeleiders van Vorrink en werkzaam op de afdeling System Operations. “Nils heeft alle informatie gebundeld en een praktische tool ontwikkeld, waarmee we allerlei toekomstige scenario’s kunnen nabootsen.”

Uitdagingen in kaart

“Omdat het de eerste keer is dat we een windpark gaan bouwen dat twee landen moet bedienen, zijn er nog heel veel vraagstukken”, zegt Niels Diepeveen, de andere begeleider van Vorrink. “Nils heeft de operationele uitdagingen in kaart gebracht. Hoe moet het systeem reageren als het ineens heel hard waait? Of juist windstil is? En wat als een deel van het systeem in onderhoud gaat? Of als een verbinding uitvalt?”

Energietransitie

Verbindingen als LionLink zullen een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Binnen die transitie zet Nederland vol in op windenergie, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. Het doel is om in 2032 zo’n 20 gigawatt aan windenergie van zee te halen. Op dit moment is dat 4,5 gigawatt. “Wij staan dus voor een enorme uitdaging”, zegt Diepeveen van TenneT. “Voor dit project heeft Nils bijgedragen aan het vormen van een goede basis, waarmee we verder kunnen.”

SEECE_Windpark_op_zee_TenneT_DolWin_kappa_Installation

Toegevoegde waarde

Daarmee is Vorrink als student van toegevoegde waarde geweest binnen een groot en aansprekend internationaal project. “We vinden het belangrijk dat studenten enthousiast worden tijdens de stage en zich welkom voelen”, zegt begeleider Put. “En wij als TenneT willen ook daadwerkelijk iets hebben aan een afstudeeronderzoek. Daarom had Nils ook twee begeleiders. Vanuit de afdeling System Operations heb ik meegekeken en -gelezen en Nils de weg gewezen naar de juiste mensen, zodat hij efficiënt kon werken.”

Met de stage bij TenneT kwam voor Vorrink een lang gekoesterde wens uit. In 2018 werd hij door een meeloopdag als havo-scholier ‘fan’ van offshore windmolenparken. “De combinatie van bijzondere projecten op zee en duurzame windenergie maakt offshore heel interessant."

Leuker dan gedacht

Hoe het vervolgens in werkelijkheid voor hem was? Had hij het misschien niet te veel geromantiseerd? Vorrink: “Ik had verwacht dat het gewoon een leuke stage zou worden, maar het was nog leuker dan gedacht. De mensen binnen TenneT zijn heel aardig en behulpzaam.”

Imposant systeem

En ondanks alle voorkennis, werd Vorrink ook nog verrast tijdens zijn stage. “De complexiteit van het systeem heeft mij echt verbaasd. Er zitten ‘idioot veel’ componenten in. Het is echt imposant groot en ingewikkeld, waardoor het eigenlijk niet te doorgronden is. Ik denk dat ik nu een klein deel van het systeem begrijp.”

“Ik wist al langer dat ik mijn afstudeerstage op het gebied van windenergie op zee wilde doen. Daarom heb ik ook de Power Minor op de HAN gedaan en zelf een recruiter van TenneT aangesproken met de vraag of ik binnen dit specifieke project iets kon doen.”

Baan

Wel weet Vorrink dankzij zijn stage inmiddels voldoende om er definitief van overtuigd te zijn dat de offshore-afdeling van TenneT de plek is waar hij wil gaan werken, nu hij bijna is afgestudeerd. “Er is heel veel te doen en er zijn genoeg interessante banen, dus er zal er vast eentje bij mij passen.”

Dan moet ook een volgende wens een keer uitkomen: met een helikopter een windpark op zee bezoeken. En dan natuurlijk het liefst een LionLink-windpark.

Studenten studeren af in de praktijk

Studenten van het hbo studeren af in de praktijk. Voor studenten Elektrotechniek is TenneT een organisatie met uitdagende opdrachten midden in de energietransitie. SEECE sprak rond de zomer van 2024 met drie studenten die het laatste deel van hun studie bij TenneT volbrachten: Sander Schutte, Junn Speet en Nils Vorrink. Naast bovenstaand verhaal van Nils, volgen binnenkort de verhalen van Junn en Sander.

Drie afstudeerders bij TenneT: Nils Vorrink, Sander Schutte en Junn Speet.