Samenwerking binnen de HAN

Onderzoeksprogramma rond Digital Product Passport

Nederlands landschap met blauwe lucht, windmolens en energiecentrale

De HAN wil een onderzoeksprogramma opzetten rondom met Digital Product Passport (DPP). Hierin willen we met partners en studenten samenwerken om kennishiaten (voornamelijk in het mkb) op te vullen.

Om een circulaire economie te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen, heeft de Europese Commissie de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) geïntroduceerd, die op 18 juli 2024 in werking is getreden en de huidige Ecodesign Directive vervangt. De ESPR stelt een kader vast om het volgende te verbeteren:|

•  duurzaamheid, herbruikbaarheid, upgradebaarheid en repareerbaarheid van producten;
  •  beschikbaarheid van informatie over duurzaamheid en recycleerbaarheid;
  • energieverbruik;
  • CO2- en ecologische voetafdruk.

Digital Product Passpot

Het digitale productpaspoort (DPP) is een van de maatregelen die door de ESPR zijn geïntroduceerd. Het is een digitale identiteitskaart die productinformatie opslaat die elektronisch toegankelijk is voor consumenten, fabrikanten en autoriteiten om weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot duurzaamheid, circulariteit en naleving van regelgeving. Het vergroot de transparantie en maakt dat de informatie voor iedereen toegankelijk is. Dit digitale productpaspoort is straks een vereiste om een nieuw product op de Europese markt te brengen.

Implementatie DPP heeft nog lange weg te gaan

Onderzoek uitgevoerd door een HAN-student bij een gerenommeerd ingenieursbureau in Nederland toont aan dat de implementatie van DPP nog een lange weg te gaan heeft.

Er zijn veel aspecten die de implementatie van DPP moeilijk maken:

• Wat zijn mogelijke voordelen van de komst van DPP voor het bedrijf?
  • Welke gegevens/informatie zou (idealiter) in het DPP van de producten van het bedrijf moeten staan?
  • Hoe verkrijg je op een efficiënte manier de data/informatie die nodig is voor het DPP?
  • Wat is de impact van cybersecurity?
  • Kunnen bedrijven anticiperen op de komst van het DPP? Welke stappen kan het bedrijf nemen?
  • Wat is de businesscase voor die stappen (korte termijn, lange termijn)?
  • Hoe kan het DPP een rol spelen in het bedrijf bij de ontwikkeling van duurzamere producten?
  • Wat zijn de opties voor de standaardisatie van het DPP?
  • Welke factoren zijn van invloed op de adoptie van het DPP?

Het project is gekoppeld aan de bouw- en maakindustrie, waar digitalisering en connectiviteit sleutelwoorden zijn in de ontwikkeling ervan. Verder is het DPP nauw verbonden met de thema's AI, innovatieve leeromgeving en adoptieve organisatie.

Thema’s die leven bij het mkb verkennen

Vanuit verschillende onderzoeksgroepen en academies binnen de HAN zullen we samen met partners en studenten een aantal van bovenstaande thema’s oppakken en onderzoeken.

Het doel is om een DPP-onderzoeksprogramma op te zetten waarin de HAN, partners en studenten nauw samenwerken om kennishiaten op te vullen en industrieën, voornamelijk het mkb, in staat te stellen te voldoen aan de Ecodesign-verordening voor duurzame producten (ESPR).

Dit doen we vanuit de academies:
•    Engineering en Automotive
•    Academie IT en Mediadesign
•    Centrum Meervoudige Waardecreatie

Meer informatie en deelname

Herken je bovenstaande thema's of heb je een aanvulling? Wil je bijdragen aan ons onderzoek of deelnemen? Neem dan contact op met:
Salvatore Castelli, salvatore.castelli@han.nl
Jannes Slomp, jannes.slomp@han.nl