Op weg met sensordata in trailers
De mogelijkheden van data zijn eindeloos. Data geven de maatschappij veel kennis. Zo ook in de transportsector. Slimme, veelal ook bestaande, sensoren op de trailers kunnen aantonen hoe het met het wegdek gesteld is.
De data van 20 trailers van Burgers carrosserie worden geanalyseerd in het project RoadSense. Timo Scheidel leidt het onderzoek vanuit het Lectoraat Applied Data Science & AI.
Gemiste kans
De transportsector heeft een groot aandeel in de Nederlandse economie en is gebaat bij gerichter onderhoud van vrachtenwagentrailers. Vrachtwagentrailers produceren al elke rit een grote hoeveelheid aan data (bv. rem- en bandendruk, g-krachten en wielsnelheid) om de veiligheid en rijervaring te verbeteren.
Deze data worden in de huidige situatie meteen vergeten door de trailer. Een gemiste kans omdat de sensordata onder andere gebruikt kan worden voor predictive maintenance, maar ook voor de organisatie van de vloot en optimalisatie van routeplanning. “Als je weet op welk type wegen je rijdt dan weet je ook hoe je wagen slijt. Je kan als planner met behulp van deze data dus slimmere keuzes maken. Omrijden en minder slijtage én minder onderhoud bijvoorbeeld,” legt Timo uit.
Trainen
Met het project worden de al reeds geproduceerde data van 20 trailers van Burgers carrosserie verzameld en geanalyseerd. “Daar ben je wel wat tijd mee kwijt. Allereerst is het begrijpen wat je ziet/leest. Wat zijn de data en is er cyclus te ontdekken? Bijvoorbeeld optrekken, remmen, een bocht nemen enzovoorts. En, ook niet geheel onbelangrijk, kloppen de data,” vertelt Timo. Na het begrijpen van de datasets worden de modellen getraind. “Het model moet leren wat goede data is, wat een goed wegdek is, etc. Het is echt een kwestie van trainen, trainen, trainen.”
Als je weet op welk type wegen je rijdt dan weet je ook hoe je wagen slijt. Je kan als planner met behulp van deze data dus slimmere keuzes maken. Omrijden en minder slijtage én minder onderhoud bijvoorbeeld."
Opbrengst
Het onderzoek neemt een jaar in beslag. De data van de 20 trailers zijn maar een fractie van de totale beschikbare data in Nederland. Momenteel zijn er in Nederland meer dan 150.000 trailers geregistreerd en die verzamelen elke dag enorme hoeveelheden data. “De 20 trailers rijden voornamelijk over de rechterrijbaan. Ook hebben we straks niet de data van alle Nederlandse wegen. Maar met het onderzoek hopen we aan te tonen dat met de sensordata uit de trailer de kwaliteit van de weg bepaald kan worden. Dit is een nieuwe toepassing van de sensordata,” legt Timo uit.
Openbaar beschikbaar
Op dit moment is er nog geen openbare data beschikbaar over de wegkwaliteit in Nederland. Dit komt doordat het beheer verdeeld is over veel verschillende instanties (waterschappen, gemeentes, rijksoverheid, provincies). Daarom zal de wegkwaliteitsdata die voortkomt uit dit onderzoek openbaar beschikbaar gesteld worden. Op die manier kunnen alle belanghebbenden vrij gebruik maken van de data. Zo draagt het onderzoek bij aan het maatschappelijk belang.