HANZY PAI

Het lekkerste biertje van de HAN

groep bij Brouwtoren

Hoe kun je op een ludieke manier AI en machine-learning toelichten? Precies: via de creatie van een AI-biertje. Een gemêleerd gezelschap van de HAN heeft dit AI-biertje speciaal ontwikkeld voor de installatie van lector Erwin Folmer.

Erwin is 21 november jl. geïnstalleerd als lector bij het Lectoraat Applied Data Science & AI. Als onderdeel van het programma is een bierrecept ontwikkeld op basis van machine-learning en AI. Dit HAN-biertje, genaamd ‘HANZY PAI’ is deze dag geschonken.

Untappd

Om een bierrecept te kunnen maken, was er eerst data nodig. In de app ’Untappd’ houden mensen bij wat voor biertjes ze waar gedronken hebben en wat voor cijfer ze het bier geven. Van 3 HAN-kroegen: Lokaal ‘99, The Zalloon en grand café de HANgar zijn data verzameld.

HAN smaakprofiel

De grote database van biertjes die HAN studenten en medewerkers graag drinken, is gekoppeld aan een smaakprofiel: een lijst met eigenschappen zoals bitterheid en kleur die het biertje typeren. Data-Scientist bij het lectoraat Onno Huijgen licht toe: “Met deze data is een voorspellend model gemaakt dat aan de hand van een smaakprofiel kan voorspellen wat voor score de gebruikers van Untappd zouden geven.”

Bier proeven

Onno gaat verder: “Toen we eenmaal een goed werkend model hadden, konden we de vraag omdraaien. We zochten naar een nieuw smaakprofiel bij een nog niet bestaand biertje, dat volgens ons model een hoge score op Untappd zou krijgen. Met een slimme methode genaamd 'Differential Evolution' zochten we in de parameterruimte naar het optimale profiel. Daarbij keken we naar kenmerkende smaakprofielen voor bestaande types bier, die we met pijn, moeite en vooral veel bier proeven zelf gegenereerd hebben.”

in de brouwerij

Hop

Zo hield het gemêleerde HAN-team rekening met het feit dat het wel een realistisch type bier moet zijn. Het model is uitgebreid door de toevoeging van verschillende hopsoorten. Daarbij is gezocht naar hopsoorten die een goed biertje opleverden.
Onno vertelt: “In samenwerking met de Brouwtoren hebben we een recept ontworpen om dit smaakprofiel met de juiste hopsoorten te vatten in een heerlijk biertje.

HANZY PAI

Om het geheel af te maken, heeft B302, hét studentbased fullservicebureau binnen de Academie IT & Mediadesign, met hulp van image generators een mooi label ontworpen op basis van AI. Ook de tekst op het etiket en de subtitel zijn gegenereerd door een Large Language Model. Kortom: alles aan dit biertje ademt data science.

biertetiket

Proost!

’HANZY PAI’ is een samenwerking tussen de studenten, het lectoraat en het onderwijs op de HAN. Het is geschonken bij de inductiereden van Erwin op 21 november jl. en is voortaan te vinden in lokaal99. Proost!