Netwerkprogramma voor docenten over waterstof

‘We laten zien wat er kan en hoe je zelf kan beginnen’

Docenten krijgen voorlichting over waterstof

Waterstof speelt een belangrijkere rol in de energietransitie. Daar zijn goed opgeleide mensen voor nodig. Om het waterstofonderwijs te stimuleren én verder te ontwikkelen is gestart met het waterstof netwerkprogramma voor docenten. Na de kick-off in juni is de 1e bijeenkomst op 26 september.

Waar moet je beginnen als je studenten kennis wil laten maken met waterstof? Hoe doe je dat dan, gezien de gevaren? “Als je nog niet zo bekend bent met de energiedrager waterstof, de toepassingen, de huidige inzet en verwachtte rol in de toekomst, is het best lastig om onderwijs te ontwikkelen”, zegt Mariska Willems. “Bovendien is waterstof voor velen nog wat onbekend of denkt men vooral aan de mogelijke gevaren. Daardoor is er nog terughoudendheid.”
 

H2 NPD

Om docenten (en teambegeleiders) over de drempel te helpen, is het waterstof netwerkprogramma voor docenten (H2 NPD) voor de regio Oost opgezet. Willems, projectleider bij SEECE, is samen met Bert Jimmink (practor bij Aventus) verantwoordelijk voor de organisatie.

“Het worden geen schoolreisjes. We gaan naar inspirerende plekken met als doel om te laten zien wat er kan en hoe je zelf kan beginnen.”

Behoefte aan netwerken

Het netwerkprogramma wordt georganiseerd vanuit het nationaal groeifonds GroenvermogenNL, dat met de Human Capital Agenda samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen stimuleert. Het idee ontstond tijdens de inventarisatie voor de roadmap. Mbo- en hbo-docenten gaven aan dat zij andere docenten die bezig zijn met waterstof willen leren kennen, om samen te werken én van elkaar te leren.

Kick-off

De kick-off van het netwerkprogramma was op 27 juni bij HAN@Connectr, waar onder andere het waterstoflab van de HAN zit. Met zo’n 30 deelnemers van elke mbo- en hbo-instelling uit de regio was het direct een succes. Op 26 september is de eerste echte bijeenkomst, waarna er nog 4 volgen dit schooljaar. De dagen hebben een goed gevuld programma.

Zo ziet een dag eruit

Zo start de eerste dag in september met een bezoek aan ROC Aventus, vanwege het gezamenlijke project tussen mbo en hbo rondom een waterstoftrekker. Daarna volgen Kiwa voor het ‘waterstof demohuis’ en Duurzaam Energie Perspectief, een club van 200 mensen die zich bezighoudt met oplossingen voor het energiesysteem van de toekomst.

 

Deelnemers kick-off H2 NPD krijgen uitleg rondom de H2 Demonstrator
Deelnemers kick-off H2 NPD krijgen uitleg rondom de H2 Demonstrator

Schoolreisje

“Het worden dus geen schoolreisjes”, zegt Willems met een glimlach. “We gaan naar inspirerende plekken met als doel om te laten zien wat er kan en hoe je zelf kan beginnen. Er zijn veel goede initiatieven in de regio, maar we moeten meer samen het onderwijs ontwikkelen. Met het programma willen we docenten en teambegeleiders helpen om een netwerk op te bouwen. Iedereen die denkt raakvlakken te hebben met waterstof is welkom. Niet alleen docenten van technische opleidingen, maar ook economische of juridische opleidingen.”

Verhelderend

Oscar Somsen van Windesheim (hbo) was één van de aanwezigen bij de kick-off. Hij is docentonderzoeker voor de opleiding Engineering en onderzoeker Energietransitie. “Zowel op technisch als op onderwijsvlak was de kick-off al verhelderend”, vertelt Somsen. “Ik heb nog niet veel gewerkt met gassen. Het was interessant om te horen waar je op moet letten en hoe je er veilig mee kan werken in het onderwijs.” 

Somsen is vooral bezig met het verwarmen, koelen en ventileren in de gebouwde omgeving. “We moeten energie gaan opslaan in de toekomst. Batterijen kunnen een korte termijn-oplossing zijn, maar voor de lange termijn kan waterstof een interessante optie zijn. Ik vond het inspirerend om te zien dat waterstof lokaal toegepast kan worden voor opslag, waarbij zowel de vrijkomende warmte als de opgeslagen energie wordt gebruikt.” 

Frank Mietes (Alles over Waterstof) en Bert Jimmink bij een waterstofopstelling
Frank Mietes (Alles over Waterstof) en Bert Jimmink bij een waterstofopstelling

‘Challenge based’ leren

Richard Hoogenboom was ook aanwezig en is al wat verder met het inpassen van waterstof in het onderwijs. Hij is adjunct-directeur voor de voltijdsopleidingen Automotive bij het Summa College (mbo). Zes jaar geleden besloot hij om in te zetten op waterstofonderwijs. 

“Mijn overtuiging is dat studenten best iets willen leren, als het maar uitdagend is”, zegt Hoogenboom. “Daarom geloof ik in ‘challenge based leren’. Zo zijn we uitgekomen bij Horizon H2 GP, een studentencompetitie met op afstand bestuurbare auto’s van schoenendoosformaat op waterstof. Inmiddels doen we zelfs mee aan WK’s en behoren we met ons schooltje uit Helmond tot de wereldtop.” 
 

 

Race als magneet

Dit schooljaar doen zo’n 30 studenten weer mee aan het waterstofproject. “De race is de magneet om studenten te trekken. Via de competitie en door het experimenteren met die karretjes ontdekken ze wat waterstof is, hoe een brandstofcel werkt en wat batterijmanagement is.”

Volgende stap

Inmiddels vindt Hoogenboom het wel tijd voor een volgende stap. Daarom doet hij samen met twee docenten mee aan het waterstof netwerkprogramma. “Ons onderwijs hangt iets te veel aan de competitie. We willen verbreden en zijn benieuwd wat andere scholen doen.” 

 

“Er zijn grote verschillen in wat er precies gedaan wordt. De één doet nog niets, de ander bezoekt vooral plekken, wij hebben juist weer een toepassing. Je zag meteen dat het nut had om regelmatig met elkaar in één ruimte te zijn.”

Positief verrast

Tijdens de kick-off werd hij al positief verrast. “Er zijn grote verschillen in wat er precies gedaan wordt, maar iedereen was heel open. De één doet nog niets, de ander bezoekt vooral plekken, wij hebben juist weer een toepassing. Je zag meteen dat het nut had om regelmatig met elkaar in één ruimte te zijn.” 

Onderdeel van netwerk

Hoogenboom is zo enthousiast, dat hij wel een dag van het programma wil verzorgen. “Er is veel te doen hier in de regio, zo is VDL bezig met waterstoftrucks.” Het klinkt organisator Willems als muziek in de oren. “Het zou uiteindelijk mooi zijn als na het programma de deelnemers aangeven dat ze er echt iets aan gehad hebben en dat er initiatieven zijn genomen of onderwijs is ontwikkeld. En dat alle docenten zich bewuster zijn van het feit dat ze onderdeel zijn van een netwerk, dat ze kunnen gebruiken voor samenwerking, inspiratie en doorontwikkeling van lesmethodes.” 

Wil je graag deelnemen aan het waterstof netwerkprogramma voor docenten? Je bent van harte welkom. Stuur daarvoor een mail naar info.seece@han.nl. Ook kan je contact opnemen als je meer informatie wil.