Kim Meijer: nieuwe associate lector business ethics

"Wie wil ik zijn als persoon en welke bijdrage kan ik leveren?"

Portretfoto van associate lector Business Ethics Kim Meijer. Academie Financieel Economisch Management Centrum Meervoudige Waardecreatie.

Kim Meijer is met ingang van september 2024 associate lector Business Ethics van de Academie Financieel Economisch Management.

Haar speerpunten: concrete tools ontwikkelen zodat bedrijven ethisch handelen bij medewerkers kunnen stimuleren en een geïntegreerde leerlijn ethiek ontwikkelen in het gehele curriculum van de (financiële) opleidingen van de HAN. We interviewen Kim hierover.

“Ethiek toepassen in het bedrijfsleven wordt vaak gezien als discutabel. Vanuit verschillende hoeken wordt ervoor gepleit om ethiek en bedrijven los van elkaar te zien. Daar ben ik het niet mee eens. In mijn promotieonderzoek onderzocht ik de meest voorkomende kritieken in morele bedrijfsvoering. Vervolgens heb ik vijf centrale problemen van de bedrijfsethiek gecategoriseerd. Uiteindelijk is mijn proefschrift een pleidooi om ethiek wél toe te passen in organisaties en een gedegen vertaalslag te maken naar ethisch handelen in organisaties.”

Want ethisch handelen, dat is belangrijk. “Je kunt zeggen dat duurzamere bedrijfsvoering moet en loont [naar voorbeeld van associate lector Fred de Jong], maar vanuit ethisch perspectief kun je ook beargumenteren dat duurzamere bedrijfsvoering hóórt. Anders gezegd: organisaties zijn moreel verantwoordelijk voor hun stakeholders. Morele verantwoordelijkheid is dus niet iets wat je kunt nemen als organisatie, maar iets wat je bent. Het moet en het loont komt vanuit een excentrieke motivatie, het hoort is een intrinsieke drijfveer. Dan kom je snel bij ethiek uit. Je wilt professionals aan het denken zetten over hun rol en over de rol van de organisatie in  de samenleving. Je gaat in wezen een laag dieper. Wie  wil ik zijn als persoon en welke bijdrage kan ik leveren?”

Door het associate lectoraat Business Ethics zijn in het verleden verschillende praktische tools ontwikkeld om de financiële professional aan het denken te zetten, waaronder de MoralScan. Kim blijft actief met het ontwikkelen van nieuwe tools die filosofisch geïnspireerd en tegelijk praktisch toepasbaar zijn: “Filosofie is soms abstract. Het is vervolgens de kunst haar te vertalen naar hele concrete casuïstiek. Dit soort tools kunnen organisaties handvatten geven om ethisch handelen bij  managers en medewerkers  te stimuleren. Deze tools blijven we ontwikkelen. Bovendien vind ik het belangrijk dat ook de studenten die we opleiden ethisch bewustzijn ontwikkelen. Zo kan de HAN studenten een helder moreel kompas voor hun hele loopbaan meegeven.”

Kim Meijer is gepromoveerd op het thema Business Ethics aan Tilburg University. Bovendien verzorgt ze dilemmatrainingen bij Nyenrode Business University in moreel-ethische besluitvorming voor (financieel) professionals.