Opening Studiejaar 2024-2025

Dit zijn ze; de winnaars van de HAN Prijzen

Winnaars HAN Prijzen 2024-2025

Opeens gaat de telefoon, dan weet je dat je bent genomineerd voor een HAN Prijs. Dat kan je als student, docent, onderzoeker of ondersteuner zomaar overkomen als je bij de HAN werkt. Tijdens de opening van het nieuwe studiejaar worden de winnaars ieder jaar bekend gemaakt. Dit zijn ze!

Winnaar in de categorie 'ondersteuner'

De ondersteuner die dit jaar een HAN Prijs in ontvangst mocht nemen is Fabian Berndsen. Als leidinggevende van de HAN Green Office biedt Fabian studenten een plek waar ze zich kunnen inzetten voor hun idealen. Binnen talloze duurzaamheidsprojecten inspireert hij ze om als professional waarde toe te voegen op maatschappelijke thema’s. Fabian is een boegbeeld van wat je progressieve duurzaamheid kunt noemen: grote impact maken door klein te beginnen. Daar inspireert Fabian velen mee, blijkt uit alle steunbetuigingen die zijn ingezonden.

Hoe hoorde je over je nominatie?
Ik hoorde over de nominatie tegelijkertijd met het lezen van de steunbetuigingen. Erg leuk en bijzonder om te lezen dat zoveel mensen een hele mooie tekst hebben geschreven. Voor iemand die normaal gesproken juist anderen in de spotlight wil zetten, was het even wennen om nu zelf centraal te staan.

Hoe maak je het verschil in je werk?
Het verschil maken is voor mij sterk verbonden aan het thema waar de Green Office aan werkt. Dit is precies waar wij voor staan: studenten en jonge professionals helpen ontwikkelen tot duurzame professionals. Ik heb veel vertrouwen in de jonge professionals die hier werken, stage lopen of een project doen. Door trainingen, advies en richting te geven, help ik ze om hun ambities te verwezenlijken en een belangrijke functie te vervullen in onze HAN-organisatie. Hiernaast geef ik inspiratiesessies bij verschillende opleidingen en ben ik vaak voor de klas te vinden.

Fabian Berndsen - Winnaar HAN Prijs

Wat zijn je plannen voor dit studiejaar?
Op de planning staat een grote verandering in de diensten die we aanbieden. Die gaan we concretiseren en vernieuwen, door het inzetten van nieuw verworven expertise. 3 lijnen vertegenwoordigen deze diensten: faciliteren, creëren en inspireren.

We werken steeds breder samen met opleidingen uit alle disciplines bij de HAN. Zo hebben we dit semester een samenwerkingstraject met Civiele Techniek voor het verrijken van het onderwijs. Er komt ook weer een nieuwe 'onderwijs op maat'-serious game (nu voor Civiele Techniek) en we werven duurzame praktijkopdrachten voor opleidingen. Ook organiseren we mooie evenementen met partnerinstellingen en geven we tal van colleges, inspiratiesessies en trainingen.

Winnaar in de categorie ‘onderzoeker’

Een verbindende schakel voor het Lectoraat Architecture in Health, het onderwijs en het werkveld in de regio, dat is winnaar van de HAN Prijs in de categorie onderzoeker Frits Schultheiss. Frits is tot in de punten op de hoogte van de ontwikkelingen in zijn vakgebied, dat van energetische verduurzaming. Iets dat leidt tot mooie initiatieven in de regio. Hij schrijft – in samenwerking met andere onderwijsinstellingen – aan de leerlijn biobased bouwen, die alle hbo Bouwkunde-studenten in Nederland kunnen volgen. Frits weet een visie om te zetten in nieuwe initiatieven, voorbij de grenzen van zijn eigen domein en is daarnaast ook nog een zeer betrokken collega en positieve motivator, aldus de collega’s die hem hebben genomineerd.

Frits Schultheiss

Hoe hoorde je over je nominatie?
Net voor de zomervakantie kreeg ik een bericht van het secretariaat MCV namens het College van Bestuur. Toen wist ik dat ik was genomineerd.

Hoe maak jij het verschil in je werk?
Ik focus me op een aantal initiatieven op het gebied van duurzame ontwikkeling die van belang zijn voor een toekomstbestendig gebouwde omgeving. Dat vraagt om innovatie. Mijns inziens is een belangrijke sleutel voor die innovatie het denken in meervoudige waarden, dwars door sectoren heen. Daarbij vind ik het interdisciplinair – vanuit verschillende vakgebieden - en cross-sectoraal – vanuit verschillende sectoren - samenwerken in de praktijk een voorwaarde. Door dat te doen, verbinden we onderwijs, onderzoek en werkveld en op die manier komt innovatieve samenwerking tot stand.

Frits Schultheiss

Hoe blijf je het verschil maken?
Ik merk bij het Lectoraat Architecture in Health en bij zwaartepunt Schoon dat we elkaar binnen de HAN bij onderzoeksprojecten steeds beter weten te vinden. We maken daarbij gebruik van ieders expertise en inzicht. Zo komen we tot mooie onderzoeksvoorstellen. Deze interdisciplinaire benadering binnen - en ook buiten - de HAN is goud waard! Er is enorm veel expertise en ervaring beschikbaar, maar weet die maar eens te vinden en te verbinden. Dat wordt steeds vanzelfsprekender. Begin volgend jaar ga ik met pensioen, maar ik ben er trots op een bijdrage te mogen leveren aan deze fantastische samenwerkingen!

Later meer over de andere winnaars!