"De stap naar de bovenbouw biedt de uitdaging die ik zocht"
Na het behalen van haar 2e-graads lerarenopleiding wiskunde aan de HAN, was Vera Jansen klaar voor een volgende stap in haar loopbaan. Met een passie voor wiskunde en enkele jaren ervaring in het lesgeven aan onderbouwklassen, zocht ze naar een manier om zichzelf verder te ontwikkelen.
De Master Leraar Wiskunde aan de HAN bood haar precies die kans. Deze opleiding zou haar niet alleen meer uitdaging bieden, maar ook de mogelijkheid geven om haar lesbevoegdheid voor de bovenbouw te halen en haar carrière naar een hoger niveau te tillen.
Van onderbouw naar bovenbouw
Na 3 jaar lesgeven aan de onderbouw van havo en vwo, voelde Vera ze toe was aan verandering. “Na zo’n lange tijd dezelfde lessen te geven, merkte ik dat het wat eentonig begon te worden,” vertelt Vera. “Ik wilde meer uitdaging en variatie in mijn werk. Lesgeven aan de bovenbouw leek me een goede manier om dat weer terug te vinden.” Om deze stap te zetten, heeft ze besloten de masteropleiding aan de HAN te volgen om haar 1e-graads lesbevoegdheid te behalen. “Doordat ik al mijn bachelor aan de HAN heb afgerond, voelde het starten met deze master als een logische volgende stap.”
Wat je nodig hebt om de master te volgen
Volgens Vera is de overgang van een bachelor naar een master niet altijd eenvoudig, maar zeker haalbaar. “Je hebt toewijding en doorzettingsvermogen nodig. Het niveau ligt een stuk hoger dan bij de bachelor,” legt ze uit. “Maar met de juiste planning en voldoende tijdsbesteding, is het absoluut mogelijk om je master succesvol af te ronden.” Vera benadrukt dat hoewel een master meer van je vraagt, je met de juiste instelling en inzet mooie resultaten kunt behalen.
Een gemiddelde week in het leven van een masterstudent
De Master Leraar Wiskunde aan de HAN is een duale opleiding, wat betekent dat Vera zowel werkt als studeert. “Op papier werk ik 0,8 fte, maar door de lerarenbeurs werk ik netto ongeveer 0,68 fte, wat neerkomt op zo’n 3,5 dagen per week,” vertelt Vera. “Ik ben op woensdag vrij voor colleges aan de HAN, die beginnen rond 13.00 uur en kunnen duren tot 16.00, 18.00 of 20.00 uur, afhankelijk van het lesrooster.” De overige dagen van de week gebruikt ze om les te geven en haar studieopdrachten af te ronden. “Weekenden houd ik altijd vrij voor ontspanning. Ondanks de drukte vind ik het belangrijk om tijd voor mezelf te nemen”, vertelt ze.
Hoewel het een pittige opleiding is, brengt het veel voldoening en helpt het me om mijn vak nog beter te beheersen.
De uitdagingen en beloningen van een master
Vera beschouwt een master als uitdagend, maar goed te doen. “Het niveau van de wiskundevakken is hoger dan op de bachelor, maar met de juiste tijdsbesteding en inzet kun je mooie resultaten behalen,” zegt ze. Ze merkt op dat het schrijven van teksten soms een uitdaging kan zijn. “De vakken zoals onderzoek vind ik wat moeilijker. Het schrijven van (theoretische) teksten is niet mijn ding en hierdoor kost mij dit ook meer moeite. Met de juiste instelling is het echter goed te doen, zelfs voor iemand die niet zo van schrijven houdt.”
Een waardevolle investering in de toekomst
Voor Vera Jansen is de masteropleiding aan de HAN een waardevolle investering in haar toekomst als docent. “Het biedt de kans om les te geven aan de bovenbouw en meer uitdaging te vinden in mijn werk,” zegt ze. “Hoewel het een pittige opleiding is, brengt het veel voldoening en helpt het me om mijn vak nog beter te beheersen.” Voor iedereen die op zoek is naar een verdieping in hun onderwijsloopbaan, is deze master een waardevolle stap vooruit.
Over deze duale masteropleiding
Met de HAN Master Leraar Wiskunde haal jij je 1e-graads bevoegdheid voor havo- of vwo-bovenbouw, vavo, mbo of hbo. Je verdiept je vakkennis en vergroot je didactische vaardigheden.