Master mind

"De stap naar de bovenbouw biedt de uitdaging die ik zocht"

beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Na het behalen van haar 2e-graads lerarenopleiding wiskunde aan de HAN, was Vera Jansen klaar voor een volgende stap in haar loopbaan. Met een passie voor wiskunde en enkele jaren ervaring in het lesgeven aan onderbouwklassen, zocht ze naar een manier om zichzelf verder te ontwikkelen.

De Master Leraar Wiskunde aan de HAN bood haar precies die kans. Deze opleiding zou haar niet alleen meer uitdaging bieden, maar ook de mogelijkheid geven om haar lesbevoegdheid voor de bovenbouw te halen en haar carrière naar een hoger niveau te tillen.

Van onderbouw naar bovenbouw

Na 3 jaar lesgeven aan de onderbouw van havo en vwo, voelde Vera ze toe was aan verandering. “Na zo’n lange tijd dezelfde lessen te geven, merkte ik dat het wat eentonig begon te worden,” vertelt Vera. “Ik wilde meer uitdaging en variatie in mijn werk. Lesgeven aan de bovenbouw leek me een goede manier om dat weer terug te vinden.” Om deze stap te zetten, heeft ze besloten de masteropleiding aan de HAN te volgen om haar 1e-graads lesbevoegdheid te behalen. “Doordat ik al mijn bachelor aan de HAN heb afgerond, voelde het starten met deze master als een logische volgende stap.”

portretfoto Vera Jansen

Wat je nodig hebt om de master te volgen

Volgens Vera is de overgang van een bachelor naar een master niet altijd eenvoudig, maar zeker haalbaar. “Je hebt toewijding en doorzettingsvermogen nodig. Het niveau ligt een stuk hoger dan bij de bachelor,” legt ze uit. “Maar met de juiste planning en voldoende tijdsbesteding, is het absoluut mogelijk om je master succesvol af te ronden.” Vera benadrukt dat hoewel een master meer van je vraagt, je met de juiste instelling en inzet mooie resultaten kunt behalen.

Een gemiddelde week in het leven van een masterstudent

De Master Leraar Wiskunde aan de HAN is een duale opleiding, wat betekent dat Vera zowel werkt als studeert. “Op papier werk ik 0,8 fte, maar door de lerarenbeurs werk ik netto ongeveer 0,68 fte, wat neerkomt op zo’n 3,5 dagen per week,” vertelt Vera. “Ik ben op woensdag vrij voor colleges aan de HAN, die beginnen rond 13.00 uur en kunnen duren tot 16.00, 18.00 of 20.00 uur, afhankelijk van het lesrooster.” De overige dagen van de week gebruikt ze om les te geven en haar studieopdrachten af te ronden. “Weekenden houd ik altijd vrij voor ontspanning. Ondanks de drukte vind ik het belangrijk om tijd voor mezelf te nemen”, vertelt ze.

Hoewel het een pittige opleiding is, brengt het veel voldoening en helpt het me om mijn vak nog beter te beheersen.

De uitdagingen en beloningen van een master

Vera beschouwt een master als uitdagend, maar goed te doen. “Het niveau van de wiskundevakken is hoger dan op de bachelor, maar met de juiste tijdsbesteding en inzet kun je mooie resultaten behalen,” zegt ze. Ze merkt op dat het schrijven van teksten soms een uitdaging kan zijn. “De vakken zoals onderzoek vind ik wat moeilijker. Het schrijven van (theoretische) teksten is niet mijn ding en hierdoor kost mij dit ook meer moeite. Met de juiste instelling is het echter goed te doen, zelfs voor iemand die niet zo van schrijven houdt.”

Een waardevolle investering in de toekomst

Voor Vera Jansen is de masteropleiding aan de HAN een waardevolle investering in haar toekomst als docent. “Het biedt de kans om les te geven aan de bovenbouw en meer uitdaging te vinden in mijn werk,” zegt ze. “Hoewel het een pittige opleiding is, brengt het veel voldoening en helpt het me om mijn vak nog beter te beheersen.” Voor iedereen die op zoek is naar een verdieping in hun onderwijsloopbaan, is deze master een waardevolle stap vooruit.

Over deze duale masteropleiding

Met de HAN Master Leraar Wiskunde haal jij je 1e-graads bevoegdheid voor havo- of vwo-bovenbouw, vavo, mbo of hbo. Je verdiept je vakkennis en vergroot je didactische vaardigheden.

Meer lezen?

"Twee jaar bikkelen, waarvan je een leven lang pro

Ze is sales manager bij wijndistributeur en -producent Cordier. Het laat zich raden: bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales. Van die keus heeft ze geen minuut spijt.

Emma Weber, Student Master Business Sales

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.