Samen het onderwijs verbeteren

Opleidingspartners maken één vragenlijst over studentervaring werkplekleren

Student achter laptop

Als studenten van de lerarenopleiding stage hebben gelopen binnen een school, is het soms lastig om ze bij een evaluatie over het werkplekleren te betrekken. Hoe kun je deze waardevolle input tóch ophalen bij studenten zodat het onderwijs continu verbeterd kan worden?

Vanuit Samen Opleiden hebben de HAN Academie Educatie, de Radboud Docenten Academie (RDA) en de partnerschappen samen een zeer gedegen vragenlijst opgesteld waarbij het perspectief van het leren op de werkplek centraal staat. 
Hierin wordt in één keer de informatie bij de student opgehaald over het verloop van het werkplekleren zodat de ervaringen van studenten gebruikt kunnen worden om het programma te verbeteren.

Co-creatie

De partnerschappen brengen de laatste groepsbijeenkomst van het werplekleren de vragenlijst onder de aandacht bij de studenten. “Dan is het direct duidelijk voor de studenten dat zowel de opleiding als de school baat heeft bij het invullen van dé vragenlijst,” vertelt beleidsmedewerker kwaliteitszorg bij de HAN, Maaike Ketelaars. Samen met de kwaliteitsmedewerker van de Radboud Docenten Academie nam ze het voortouw dit instrument op te tuigen toen bleek dat de huidige vragenlijst vanuit Samen Opleiden niet meer volledig aansloot op de wens van de partnerschappen. 

Portret Maaike Ketelaars

Verbeterslag

“Je wilt studenten niet te veel vragenlijsten voorleggen. De respons liep ook terug, dus zijn we opnieuw vanuit het kwaliteitskader van het Samen Opleiden gaan kijken hoe de vragenlijst vormgegeven kon worden zodat deze beter aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen in de partnerschappen. Waardevol omdat de input van studenten kan leiden tot nieuwe ontwikkelpunten voor de partnerschappen bij het vormgeven van het programma, verbetering van het curriculum en de organisatie van het samen opleiden,” weet Maaike en voegt toe: “Omdat studenten continu onderdeel van de kwaliteitscyclus zijn, dient het als goed voorbeeld voor het moment dat studenten zelf onderzoek gaan doen of aan leskwaliteit gaan werken.”

Sterk netwerk

Dankzij het sterke regionale netwerk van Samen Opleiden verliep de ontwikkeling naar de vragenlijst voorspoedig. De kwaliteitsmedewerkers van RDA en de HAN Academie Educatie stonden al paraat. Zij legden de vraag neer bij het platform Samen Opleiden en hadden direct 2 aanspreekpunten van partnerschappen die graag actief mee wilden denken. 
“Als wij een eerste versie hadden opgesteld, gaf een buitenkring feedback om de vragenlijst steeds passender te maken. Het is ongekend hoe snel je contact hebt met partnerschappen uit de hele regio. Ook studenten van de opleidingen sloten graag aan. Het is duidelijk dat iedereen erbij gebaat is om het werkplekleren zo goed mogelijk aan te laten sluiten zodat de studenten er de meeste leeropbrengsten uithalen.”

Omdat studenten continu onderdeel van de kwaliteitscyclus zijn, dient het als goed voorbeeld voor het moment dat studenten zelf onderzoek gaan doen of aan leskwaliteit gaan werken.”

Vanuit 3 perspectieven

De vragenlijst voorziet in 3 niveaus van feedback voor studenten: 1 set algemene vragen voor alle partnerschappen. Vervolgens een deel speciaal voor de Radboud Universiteit en een deel speciaal voor HAN-studenten. Tot slot zin er vragen die -afhankelijk van het partnerschap waar ze inzitten- mooi aansluiten bij de visie van de partnerschappen of de pijlers waarop het programma is ingericht.

Vervolg

Zoals het er nu voorstaat, gaat kort na de kerstvakantie de eerste nieuwe vragenlijst eruit. Ieder partnerschap kan zelf bekijken waar voor het eigen partnerschap de verbeterpunten zitten. Daarbij kunnen ze altijd vragen stellen aan de beleidsmedewerkers van de HAN Academie Educatie of die van de RDA. Een vraag inbrengen bij het platform kan natuurlijk ook.

Benchmark

“Wat heel waardevol is: omdat iedereen hetzelfde instrument gebruikt, kunnen we benchmarken. Dankzij deze vergelijking kunnen we zien waar bijvoorbeeld bepaalde expertise zit. De gezamenlijk opgestelde vragenlijst draagt eraan bij dat we van elkaar leren. We kijken al veel bij elkaar in de keuken, maar nu heb je een extra manier om snel op een bepaald thema met elkaar in contact te komen.”

Samen Opleiden

Wil je meer weten over de vragenlijst of heb je andere vragen in het kader van Samen Opleiden? Neem dan contact op met de programmamanager Loes Nobbe (vo/mbo).