Social Work

Geen geheimen voor De Taboekoe

Silke Vondel en Marhot Ausems presenteren de opbrengsten van hun onderzoek op het PZW evenement. Links een vrouw met lichtbruin sluik haar en rechts blonde krullen en een grijze blazer. Ze staan in kraam volgehangen met posters.

Op tafel staat De Taboekoe. Een fysieke ideeënbus in de vorm van een koe om taboeonderwerpen op te halen. “Alle onderwerpen die jongeren in De Taboekoe stoppen, bespreken we met het team, zodat de stem van de doelgroep terugkomt in de podcast Nimma Talks”, legt Social Work-student Margot Ausems uit.

Taboes doorbreken

Tijdens het afstuderen staan onderzoek en innovatie in de praktijk centraal. In de afstudeermodule Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) werken studenten aan vraagstukken uit de praktijk door middel van onderzoek. Margot en Silke Vondel onderzochten voor hun afstudeeropdracht van de opleiding Social Work de podcast Nimma Talks. “Nimma Talks wil taboes doorbreken”, legt Silke uit. Het is onderdeel van Ieder Talent Telt, een Nijmeegse community waarin onderwijsinstellingen, kinderopvangorganisaties, welzijnsorganisatie Bindkracht10 en andere partners samenwerken om talenten te ontwikkelen. Met Nimma Talks worden jongeren via video’s en podcasts uitgenodigd om hun verhaal te delen en gesprekken te voeren over taboeonderwerpen, zoals schoonheidsidealen, cultuurverschillen, racisme, drugsgebruik, armoede, opvoeding, seks en het onderwijssysteem.

Podcast weinig beluisterd

Een mooi doel, vonden de studenten. “Maar de podcast van Nimma Talks werd weinig beluisterd. De organisatie vroeg zich af wat het beste werkt om taboes onder jongeren te doorbreken”, vertelt Margot. Ze spraken met verschillende mensen uit het kernteam. “De taboeonderwerpen werden door het kernteam zelf verzonnen vanuit hun eigen interesse. Ze werken dus aanbodgericht in plaats van vraaggericht. Sluiten de onderwerpen dan wel aan bij de jongeren?”

Maatschappelijke bijdrage

Het onderzoek richtte zich op interne en externe samenwerking, de doelgroep en de missie en visie van Nimma Talks. Silke: “Wat daaruit naar voren kwam, was de maatschappelijke bijdrage die ze willen leveren.” Dit bleek ook uit de gevormde missie en visie van Nimma Talks: ‘Een breed scala aan content creëren om een zo divers mogelijke doelgroep te bereiken, jongeren te inspireren, informeren, verbinden en taboes te doorbreken’.

Community creëren

“We hebben eerst de huidige en gewenste situatie van de organisatie in kaart gebracht via affinity mapping. Dit helpt om orde te scheppen. Je groepeert alle ideeën op basis van overeenkomst. Dit gaf het team overzicht en leidde tot de concrete doelen voor Nimma Talks”, vertelt Margot. Zo zagen de studenten dat Nimma Talks niet alleen taboes wil doorbreken, maar ook een community creëren en voorlichting op scholen uitbreiden. “Ze wilden meer contact met de doelgroep,” legt Silke uit.

Links op de foto een vrouw met lichtbruin sluik haar en rechts blonde krullen en een grijze blazer. Ze staan in kraam volgehangen met posters.

Doelgroep

De studenten brachten ook de doelgroep in kaart. “Momenteel bereikt Nimma Talks vooral hoogopgeleide vrouwen van 25 tot 34 jaar, zagen we bijvoorbeeld op Instagram, maar ze willen meer jongeren tussen 16 en 25 jaar aanspreken, met verschillende achtergronden”, legt Margot uit. “Daarom willen ze zich meer richten op middelbare scholen."

Als je altijd dezelfde onderwerpen kiest, bereik je steeds dezelfde mensen.

Interventies

Om daarbij te helpen, bedachten de studenten meerdere interventies. “We gaven 3 interventies mee: een betere interne samenwerking, de doelgroep beter aanspreken en langs scholen gaan,” vertelt Silke. “We adviseerden hen meer vraaggericht te werken, zoals met workshops, trainingen en evenementen.” Margot merkt op: “Als je altijd dezelfde onderwerpen kiest, bereik je steeds dezelfde mensen.”

Taboekoe en pizzaclub

Om dit aan te pakken, maakten ze met de aanpak ‘onderwerpend onderzoeken’ bijvoorbeeld flyers voor werving, lanceerden ze De Taboekoe. Tijdens de workshops, bezoeken aan scholen en evenementen kunnen jongeren zelf hun taboeonderwerpen in De Taboekoe stoppen. Het spreekt jongeren duidelijk aan, zagen we ook op het PZW presenteert evenement afgelopen juni. Ook opperden de studenten om een pizzaclub op te richten. “Dit was onze aanbeveling, als een manier om meer in contact blijven met de doelgroep die verschillende taboe onderwerpen kunnen aandragen." 

Samenwerking

De samenwerking tussen de studenten verliep goed. “We zijn ook beste vriendinnen, maar door het onderzoek leerden we een andere kant van elkaar kennen. Goede afspraken zijn belangrijk, maar plezier in de samenwerking ook,” zegt Margot. Silke: “Even wandelen, een koffietje drinken met andere klasgenoten.” Hun tip voor andere studenten: “Eerst nadenken en onderzoeken, niet meteen doen.”

Tevreden

Silke en Margot eindigden hun afstudeeronderzoek niet alleen met een verslag, maar met een eigen podcast. “We wilden de creativiteit ook in ons verslag verwerken,” vertelt Silke. Nimma Talks was zeer tevreden met de input van de studenten, ze mogen dan ook beiden blijven om het platform verder te helpen. Silke: “We vonden het een heel leuke opdracht en een mooi resultaat. Fijn om te horen dat zij dit ook vonden.”

Kennismaken met de hbo-opleiding Social Work?

Ontdek vooral zelf of deze opleiding bij jou past. Kom kennismaken met onze opleiding, de docenten en studenten! Bijvoorbeeld op een Open Dag of proefstudeerdag.

sportkunde sportqube 2 studenten op telefoon1 2023