Master mind

"Ik wilde meer dan alleen lesgeven"

beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Zoekend naar verdieping én een uitdaging in het onderwijs, besloot Nienke van de Craats - Grootenboer verder te studeren. Met de Master Leraar Engels aan de HAN wil ze haar vak naar een hoger niveau tillen.

Na het afronden van haar 2e-graads Lerarenopleiding Engels voelde Nienke dat er nog meer te ontdekken was. Het studeren zat nog in haar systeem, en ze had de persoonlijke ruimte om zichzelf verder te ontwikkelen. De keuze voor een masteropleiding aan de HAN was snel gemaakt. “De HAN was het dichtstbij én stond goed bekend. De communicatie verliep ook meteen prettig en ik hoorde van positieve ervaringen van anderen. De HAN was daarom een logische keuze om me in te schrijven”, vertelt Nienke.

Waarom deze master?

Hoewel de keuze voor de HAN deels praktisch was, heeft Nienke ervaren dat deze HAN-master een boeiende en waardevolle ervaring biedt. De klassen zijn klein, waardoor het onderlinge contact met docenten en studenten goed verloopt. De 3-jarige opleiding vraagt om een flinke dosis inzet, maar het is goed te doen. “Je hebt zeker wat discipline en een lange adem nodig,” legt ze uit. “Het is een uitdaging, vooral naast je werk, maar het is ook haalbaar.” Ze wijst op het belang van een werkschool die flexibiliteit biedt. “Het bijwonen van colleges en het plannen van lesbezoeken gaat het beste als je werkplek meewerkt. Daarnaast is een rustige studeerplek thuis erg fijn om echt gefocust te kunnen werken.”
 

Portretfoto van Nienke van de Craats Grootenboer van de Master Leraar Engels

Samenwerking met andere vakken

Naast haar studie is Nienke werkzaam op de Christelijke Hogeschool Ede, waar ze Business English geeft binnen de opleidingen Bedrijfskunde en HRM. Hier ontdekt ze het belang van samenwerking tussen verschillende vakgebieden. “Engels is verweven in andere vakken. Zo geef ik bijvoorbeeld English in the Context of HR Conversations of Business English in Businessplan. Dit helpt om het vak Engels een praktische lading te geven binnen de opleidingen.” Deze interdisciplinaire samenwerking zorgt ervoor dat studenten hun vaardigheden geleidelijk ontwikkelen. “In jaar 1 focussen we op de basis, zoals woordenschat en grammatica. In jaar 2 ligt de nadruk op spreekvaardigheid en in jaar 3 gaat het om schrijfvaardigheid, allemaal binnen zakelijke contexten.”

Persoonlijke en professionele groei

De master heeft Nienke zowel op persoonlijk als professioneel vlak veel gebracht. “Ik begon deze studie helemaal alleen, terwijl ik eerdere opleidingen samen met vrienden of kennissen startte. Dit keer moest ik me echt zelf redden,” zegt ze. Dat heeft haar veel geleerd over zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen. Professioneel merkt ze dat haar werk- en denkniveau flink is gegroeid. “Je denkt niet meer alleen vanuit je eigen lessen, maar ook vanuit een breder schoolperspectief. Daardoor kun je op meerdere niveaus een waardevolle bijdrage leveren aan het onderwijs.”

Je denkt niet meer alleen vanuit je eigen lessen, maar ook vanuit een breder schoolperspectief.

De impact van de master op de praktijk

Wat betekent deze master in de dagelijkse praktijk voor Nienke? Het antwoord is duidelijk: de mogelijkheden zijn divers. “Ik kan nu op hogere niveaus lesgeven en een meer substantiële bijdrage leveren aan onderwijsontwikkeling,” legt ze uit. Daarnaast ziet ze nu duidelijker de verbindingen tussen verschillende leerjaren in het voortgezet onderwijs en tussen vakken in het hbo. “Het helpt om een betere connectie te maken tussen onderbouw en bovenbouw, maar ook tussen verschillende vakken op het hbo. Zo zie ik meer mogelijkheden om het onderwijs als geheel te versterken.”

Een waardevolle investering in de toekomst

Voor iedereen die zich wil verdiepen in het onderwijs en een bredere rol wil spelen, is de Master Leraar Engels een waardevolle investering. Het vraagt discipline en doorzettingsvermogen, maar het levert zowel persoonlijk als professioneel veel op. Nienke van de Craats - Grootenboer is een mooi voorbeeld van hoe je met de juiste instelling en motivatie het verschil kunt maken in het onderwijs.

1e-graads bevoegdheid
 

Master Leraar Engels

Leerlingen stimuleren, enthousiasmeren voor literatuur en grammatica verlevendigen… Met de Master Leraar Engels ontwikkel je de kennis en vaardigheden om les te geven aan bovenbouw havo, vwo, vavo of op het mbo of hbo. Met je 1e-graads bevoegdheid speel je in op het grote tekort aan docenten Engels.

Docent legt masterstudenten Leraar Engels wat uit en wijst op laptopscherm

Meer lezen?

"2 jaar bikkelen, je hele leven profijt"

Ze is sales manager bij wijndistributeur en -producent Cordier. Het laat zich raden: bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales. Van die keus heeft ze geen minuut spijt.

Master Mind - Master Business Sales - Emma Weber

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.