"Twee jaar bikkelen, waarvan je een leven lang profijt hebt"
Ze is sales manager bij wijndistributeur en -producent Cordier. Het laat zich raden: bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales. Van die keus heeft ze geen minuut spijt.
Ze is nu halverwege de opleiding. Maar haar schatkist aan nieuwe inzichten, inspiratie en leerervaringen is al ruim gevuld.
Waarom koos jij voor deze master?
“Als sales manager bij Cordier geef ik leiding aan een team van toffe wijnprofessionals. In die rol groeide mijn behoefte aan verdieping in sales: meervoudige waarde creëren, ons beter verbinden met stakeholders en samen leren innoveren. Deze tweejarige master Business Sales bleek, na een rondje langs de velden, voor dit alles the perfect fit.”
Wat maakt deze master voor jou dé master?
“Je krijgt hier een titel Master of Science mee. Die is waardevol, zeker omdat het de enige sales master in Nederland is. Daar komt de sterke inhoud bij. Co-creatie, social responsibility en duurzaamheid, denken in business-to-business sales-ecosystemen, praktijkgericht onderzoek… deze master heeft het allemaal in huis.
Aantrekkelijk vind ik de opzet van de opleiding: aan de slag met een complexe casus vanuit je professionele speelveld. Jaarlijks is er plek voor maximaal 24 deelnemers. Dat betekent veel persoonlijke aandacht en begeleiding. En met zo’n compacte groep stap je in een intensief, interactief studietraject.
Fijn vind ik hoe de docenten daarbij hun rol invullen. Ze geven je tools, methodes en aanpakken, en motiveren je. Maar je moet zélf aan de bak, waarbij zij kritisch meekijken. Zelf leren zij ook, van onze praktijkcasussen en de onderlinge interactie. Iedereen leert dus continu. Net zoals in het sales-vakgebied, dat voortdurend in ontwikkeling is.”
Wat heeft in je mastertraject tot nu toe de meeste indruk op je gemaakt?
“De inspirerende gastcolleges van Eveline van Zeeland over design-based onderzoek. Dat wil zeggen: met een ontwerpende mindset, voorbij de gangbare denkkaders en met de gebruiker/klant centraal. Dit sluit naadloos aan op sales en past zéér goed bij mij.
Sterk vind ik ook de rode draad van reflectie tijdens het hele traject. Zo leer je goed naar jezelf kijken via vragen als: ‘Wat is mijn persoonlijkheid?’, ‘Hoe acteer ik binnen de organisatie en als sales professional?’ en ‘Wat voor effect heeft mijn handelen op een ander?’ De inzichten die dat oplevert, zijn soms confronterend. Maar je zet zo wel grote stappen in je persoonlijke én professionele ontwikkeling. Bij mijzelf is er meer balans gekomen tussen leiderschap tonen en mijn neiging om het mensen naar de zin te maken. Ik kan mezelf en anderen nu beter begrenzen.”
Hoe ziet een gemiddelde week bij de master Business Sales eruit?
“Elke woensdag heb je op de HAN college van half 4 tot half 10 ’s avonds. Daarnaast ben je wekelijks ongeveer 12 uur met je studie bezig. De hele opleiding is met nadruk offline. Want: dansen doe je op de dansvloer. Sales krijg je niet in de vingers via het scherm.
Dat is zeker ook een verklaring voor de steile leercurve bij de meeste deelnemers. Week in week uit hebben we de gelegenheid om elkaar beter te maken. Studenten onderling. Docenten en studenten over en weer. En dat doe je nu eenmaal het beste als je elkaar ontmoet en ziet. Daar kan geen online meeting of AI-gadget aan tippen.”
De hele opleiding is met nadruk offline. Dansen doe je op de dansvloer. Sales krijg je niet in de vingers via het scherm."
Wat moet een nieuwe masterstudent zeker meebrengen naar de opleiding?
“Zelfdiscipline is een must. Wil je de eindstreep halen, dan helpt verder het besef dat de master een langetermijninvestering is. 2 jaar bikkelen, waarvan jij een leven lang profijt hebt. Bovendien: nieuwsgierigheid. Willen weten hoe het zit, en hoe het beter kan. Want dat is de essentie van de opleiding.”
Waar gaat je afstudeeronderzoek over?
“De wijnindustrie staat enorm onder druk. Denk aan accijnsverhogingen, de Europese Green Deal - die de distributie complexer en duurder maakt (denk aan zero-emissiezones) - en afnemende marges bij horecaondernemers. Mijn onderzoek gaat erover hoe je in die context toch de bewuste wijnconsumptie kunt stimuleren. In nauwe afstemming met stakeholders als de overheid, consumenten, horeca en wijnleveranciers. Let wel: het gaat platgezegd niet erom dat mensen de hele dag wijn als water gaan drinken, natuurlijk. Bewust genieten, de beleving, daar is het om te doen.”
Wat zijn je toekomstambities?
“Mijn netwerk in de wijnindustrie vergroten en verbreden. Om samen toe te werken naar een levensvatbare, innovatieve wijnindustrie. Wijn verbindt. Wat is er fijner dan in goed gezelschap het leven te vieren, met een lekker glas wijn erbij? Tegelijk dient de wijnindustrie haar sociale verantwoordelijkheid te pakken. Om bewustwording over wijnconsumptie te vergroten. Om overmatige consumptie tegen te gaan. Graag wil ik me hier als kartrekker voor inzetten!”
Een sales manager van jouw kaliber heeft vast een pakkende call to action paraat.
“Zo is dat, haha. Ik nodig minister Agema van Volksgezondheid, Welzijn en Sport uit om onder het genot van een goed glas wijn met mij in gesprek te gaan over hoe we in Nederland gezond genieten kunnen bevorderen. Want ik denk altijd in mogelijkheden, in halfvolle wijnglazen!”