Lectoraat Drug Discovery

Nieuwe lector Dennis Löwik: "Heel Nederland moet ons straks weten te vinden"

portretfoto Dennis Löwik

Dennis Löwik (54) is sinds dit studiejaar lector Drug Discovery, één van de 2 lectoraten binnen de academie. Hij wil de komende 6 jaar het lectoraat uitbreiden en bekender maken. "En het vroege stadium van geneesmiddelenonderzoek verbeteren."

Als Dennis Löwik na enige aandringen voorzichtig een blik in de toekomst werpt, ziet hij een lectoraat voor zich waar bedrijven uit heel Nederland kunnen aankloppen voor het ontwerpen en maken van geneesmiddelen. Aan het lectoraat kan dan bijvoorbeeld een vraag gesteld worden als: wij willen een stofje maken dat teken weert, kunnen jullie dat maken op basis van deze geur? “En dan hoop ik dat wij heel snel weten hoe wij dat stofje moeten ontwerpen, zodat we ze een recept kunnen geven voor een geneesmiddel dat werkt”, zegt Löwik.

Het lectoraat is nog wel een paar stappen verwijderd van dat scenario. Drug Discovery werd 3 jaar geleden opgezet door Pedro Hermkens, de voorganger van Löwik. Er werken op dit moment 4 docentonderzoekers. “Ik wil er de komende jaren een grotere club van maken, zodat er meer mensen zijn die geneesmiddelenonderzoek kunnen doen. Bovendien moeten de docentonderzoekers nu veel tijd besteden aan onderwijs. Hoe meer subsidie we weten binnen te slepen, des te meer tijd er zal zijn voor onderzoek.”

Celpenetrerende peptiden

Löwik kent de wegen die hij daarvoor moet bewandelen. Hij is al 23 jaar in dienst van de Radboud Universiteit als universitair docent organische chemie. “Toen ik studeerde wilde ik al in het geneesmiddelenonderzoek gaan werken. Maar eerst ben ik in de peptidehoek beland, toen dat nog niet voor medicijnen werd gebruikt maar voor het maken van materialen. Langzaam ben ik richting medicinale chemie opgeschoven en heb ik gewerkt aan celpenetrerende peptiden: kleine stukjes eiwit die een cel in kunnen gaan en stoffen mee kunnen nemen. Ik doe bijvoorbeeld onderzoek naar hoe je stofjes naar specifieke plekken kunt sturen. Zo wil je antikankermedicatie alleen naar kankercellen sturen. Alleen is dat sturen heel moeilijk. Dat blijkt wel uit het feit dat bij mensen vaak de haren uitvallen tijdens een chemotherapie.”

Sinds dit studiejaar combineert hij de functie van universitair docent met het lectorschap aan de HAN. Voor beide onderwijsinstellingen werkt hij 2,5 dag. “Ik vond het na al die jaren wel tijd voor een nieuwe uitdaging. 2 jaar geleden heb ik een sabbatical genomen en heb ik op Bonaire lesgegeven op een middelbare school. Dat was heel interessant en heeft mij aan het denken gezet. Op een gegeven moment miste ik het onderzoek, had ik het eiland wel gezien en ben ik teruggegaan. Vervolgens kwam dit vrij snel op mijn pad.”

Sneller en goedkoper onderzoek

Zijn belangrijkste inhoudelijke missie binnen drug discovery is het verbeteren van het vroege stadium van geneesmiddelenonderzoek. “Heel het proces duurt nu gemiddeld 15 jaar en kost 1 miljard euro. Als we slimmere startpunten kunnen nemen voor geneesmiddelenonderzoek, kunnen we sneller door het proces heen. Het zou bijvoorbeeld honderden miljoenen schelen als we op voorhand beter weten of een geneesmiddel door de fase in het ziekenhuis komt, als het op mensen wordt getest. Als het geneesmiddel in die fase namelijk nog uitvalt, kost dat heel veel geld.”

In het versnellen van het proces is in verschillende fases een belangrijke rol weggelegd voor kunstmatige intelligentie (AI), denkt Löwik. “Heel veel geneesmiddelen werken als een sleutel in een slot. Heb je de juiste sleutel gevonden, dan gaat een proces in je lichaam aan of uit. AI kunnen we onder meer gebruiken om sneller de juiste moleculen, de sleutels, te vinden. Nu is daar nog heel veel mensenwerk voor nodig.”

Wereld van de hogeschool

Eenmaal aan de praat wordt snel duidelijk: het onderwerp is op Löwik’s lijf geschreven. Maar met de nieuwe functie betreedt hij wel een andere onderwijswereld dan hij gewend is, die van de hogeschool. Zo is het onderzoek dat bij de HAN wordt gedaan veel meer ‘vraaggestuurd’. Het bedrijfsleven speelt daar een belangrijke rol in. “Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een subsidieaanvraag voor een publiek-private samenwerking met TropIQ voor de bestrijding van onder andere malaria. Daarvoor willen we een stofje maken dat muggen weert en beter werkt dan DEET, want dat stinkt, werkt niet zo goed en is niet zo gezond. De eerste resultaten die onze studenten hebben geboekt, zijn al veelbelovend.”

Het is een andere benadering dan hij gewend is in het werk aan de universiteit. “Als je zo’n onderwerp academisch zou aanpakken, zou je eerder kunnen onderzoeken hoe de neuzen van muggen werken. Bij de HAN is het onderzoek dus meer toegepast en is het doel om sneller dingen te maken. Die 2 werelden zouden elkaar heel mooi kunnen versterken. 3 studenten van ons werken nu ook al op Pivot Park in Oss aan een project van de Radboud. Ik zie wat dat betreft nog veel meer mogelijkheden voor samenwerkingen.”

Meer weten over het lectoraat Drug Discovery

Het lectoraat valt binnen de HAN in het Centre of Expertise HAN BioCentre, dat ook het lectoraat Biobased Innovations huisvest.

Informatie over HAN BioCentre
Informatie over Biobased Innovations