Presteren in sociale wijkteams
Nu de sociale wijkteams her en der gesetteld zijn komt ook in beeld waar nog een leervraag verscholen zit. Voor velen is het nieuw om in een team te werken waar generalist zijn vaak tot uitgangspunt is verheven.
Heb je belangstelling voor deze opleiding? Laat het ons weten via info.llo.amm@han.nl dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Nu de sociale wijkteams her en der gesetteld zijn komt ook in beeld waar nog een leervraag verscholen zit. Voor velen is het nieuw om in een team te werken waar generalist zijn vaak tot uitgangspunt is verheven. Maar ook komt in beeld dat de caseload nogal hoog is, dat de te bespreken casuïstiek meer tijd vergt dan verwacht. De vraag van de burger, hoe gaan we daar mee om en hoe houdt hij de regie over het eigen leven. En dan is er nog de intentie om outreachend te werken, vrijwilligers er bij betrekken en … vraaggericht te blijven.
Programma
De cursus is opgebouwd uit 5 dagen; iedere dag ligt de focus op het sociale wijkteam, dat van verschillende kanten belicht wordt. Sociale wijkteams zijn bemenst door professionals die ieder voor zich een specifieke expertise tot hun beschikking hebben. Ze zijn allemaal verschillend van elkaar maar samen dienen ze de klus te klaren. Anders denken, anders doen is daarbij een leidraad. Als basis voor deze transformatie gaan we uit van vraaggericht werken en het ontwikkelen en functioneren in netwerken. De kunst voor de professional is hoe je vraaggericht kunt blijven. De vraag is daarbij "Waar ligt dan je professionele grens?". Naast dat we in het programma de focus leggen op de individuele aanpak is er eveneens aandacht voor hoe we problematieken collectief kunnen aanpakken.
De indeling van de dagen ziet er als volgt uit:
- Mijn collega’s en ik, samen als professionals in het wijkteam
- De burger waar we ons op richten
- Het netwerk van de burger
- De netwerken waarbinnen we ons als professionals gaan bewegen
- Het ‘grotere geheel’ waarbinnen we functioneren. Op welke wijze kunnen we de insteken met elkaar verbinden?
Specifieke onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
- Van individuele naar een collectieve aanpak
- Samenwerken: onderling, met de burger en met de beleidsmaker
- Verandering van aanpak! Verandering van houding?
- Integraal werken
- Regisseren van netwerken
- Gesprekstechnieken: oplossingsgericht, onderhandelen, motiveren
- Vraaggericht werken en hanteren van narratieven
- Eigen kracht versterken, burgers faciliteren
- Werken in ketens
- Inclusief werken: kwartiermaken
Werkwijze
Ook in de werkwijze tijdens de dagen zal het item 'vraaggericht' de boventoon voeren: “practice what you preach!” Bij de invulling zal de vraag van de cursisten in beeld zijn. Naast kennisoverdracht werken we met situaties die aan de werkpraktijk van de cursisten is ontleend. We reflecteren hoe de nieuwe kennis een ander zicht werpt op de situatie en we oefenen met verschillende methodieken om op een effectieve manier om te gaan met de vraag die op het team dan wel de individuele werker afkomt.
Competenties
We sluiten aan bij hetgeen in het algemeen gezien wordt als de basis voor de sociaal werker nieuwe stijl, t.w.
- Gericht op de vraag achter de vraag
- Direct erop af
- Gebaseerd op de eigen kracht van de burger
- Doordachte balans van collectief en individueel
- Formeel en informeel in optimale verhouding
- Integraal werken
- Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht
- Gebaseerd op ruimte voor de professional
In het kort
Contact
De opleiding 'De effectieve klantmanager sociaal domein' maakt onderdeel uit van het post-hbo aanbod van de Academie Mens en Maatschappij. Deze opleiding wordt op aanvraag gegeven. Informeer bij onze adviseurs naar de mogelijkheden: info.llo.amm@han.nl