Master mind

"Méér betekenen voor méér patiënten, die deur heeft de master voor mij opengezet"

Master Mind - Master Advanced Nursing Practice

Jeanique Kuiper werkt als verpleegkundig specialist in het Rivierenland Ziekenhuis in Tiel. Onlangs rondde ze de Master Advanced Nursing Practice af. Ze kijkt enthousiast terug. Wat ze de laatste 2 jaar heeft geleerd, kan ze één op één gebruiken in haar dagelijks werk.

Vanwaar jouw keuze voor deze master?

“In mijn vorige baan als oncologieverpleegkundige, in het Erasmus Medisch Centrum, groeide mijn wens om zelfstandiger te beslissen en te handelen. Ik wilde toe naar een hoger werkniveau. Om meer voor mijn patiënten te kunnen betekenen.

Vandaar mijn overstap naar Tiel, naar de poli Interne geneeskunde. Daar zie ik patiënten met kwaadaardige hematologische aandoeningen als leukemie of lymfeklierkanker. De Master Advanced Nursing Practice sterkt mij enorm in dit werk. Nijmegen is voor mij de perfecte plek om meer specialistische kennis, onderzoekvaardigheden én leiderschapskills op te doen.”

portretfoto Jeanique Kuiper, Master Advanced Nursing Practice

Wat maakt deze HAN-master voor jou dé master?

“Het instapniveau is stevig: je kunt deze master alleen volgen als je al HBO-V op je cv hebt staan. En deze master heeft – anders dan de Master Physician Assistant – naast een medisch ook een verpleegkundig profiel. 

Dankzij deze master kan ik patiënten begeleiden bij het hele medische traject, van diagnose tot follow-up. En op onderzoeksgebied mag ik nu bijvoorbeeld labresultaten interpreteren. Verder heb ik een ruimere beslissingsbevoegdheid en neem ik taken van de arts over. Allemaal deuren die de master openzet. Allemaal stappen vooruit voor mij, waar ik veel voldoening uithaal.”

Onderzoek doen, daar ligt echt mijn passie. Dat heb ik tijdens deze master wel ontdekt."

Wat vond je tijdens de opleiding het leukst en leerzaamst?

“Geen twijfel mogelijk: onderzoek doen. Daar ligt echt mijn passie. Dat heb ik tijdens deze master wel ontdekt. Het beste voorbeeld daarvan is mijn afstudeeronderzoek. Ik vond het geweldig om van zoiets kleins als een vraagstelling te komen tot een rijkdom aan antwoorden van, in mijn geval, 350 patiënten. En dan dit alles te analyseren, op weg naar resultaten, conclusies, publicatie en uiteindelijk betere zorg.

In mijn kwantitatief onderzoek bestond de doelgroep uit patiënten met een langzaam groeiende vorm van lymfeklierkanker. Ongeneeslijk. Maar je kunt er wel oud mee worden. Hierbij geldt vaak een wait and see-beleid: wel controle, maar geen actieve behandeling. Ik heb onderzocht of de patiënten hierdoor meer psychisch-sociale last ervoeren. Of het hun kwaliteit van leven aantastte. Dat bleek het geval, vanwege aanhoudende onzekerheid over mogelijke progressie van hun ziekte. Maar ook vanwege aanhoudende onduidelijkheid over wat dan de behandeling zou gaan worden.”

Hoe ziet een gemiddelde week bij de master eruit?

“Maandag was mijn lesdag, bij de HAN in Nijmegen. Deze master doet niet aan online onderwijs. Een bewuste keuze. Want alles valt of staat met ter plekke van en met elkaar leren – net zoals in het werk zelf.

Het is bijzonder hoevéél je zo leert. Over ieders specialisme ook. Of over je rol pakken als professional. Voorbeeld? Sommigen hebben in hun baan al leidinggevende taken. Ervaringsdeskundigen waar wij veel van opsteken.
Naast de 8 uur bij de HAN besteed je wekelijks 8 uur op je werkplek aan studietaken. Verder was ik in het Rivierenland Ziekenhuis wekelijks 16 uur met patiëntgerichte taken bezig. Natuurlijk pas je ook dan doorlopend het geleerde toe. Praktijk en opleiding lopen vloeiend in elkaar over.”

Wat moet een nieuwe masterstudent persé meebrengen naar de opleiding?

“Het besef dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je uit de opleiding haalt. Je moet proactief je studie plannen, jouw leerproces vormgeven. Studenten van allerlei specialismen komen bij deze master bijeen. En er zijn zó veel specialismen. Denk dus niet dat je al jouw specialistische kennis op een gouden dienblad krijgt aangereikt. De verdieping, pasklaar voor jouw praktijk, daar moet je zelf voor zorgen – mét de krachtige steun van de opleiding in je rug, dat wel.”

Het diploma is op zak, mooi. Maar volgens mij ben jij nog lang niet uitgeleerd.

“Klopt! Eerst wil ik met mijn onderzoekersbegeleider dit afstudeeronderzoek publiceren. Daarna wil ik doorgaan met patiënten – hele patiëntgroepen ook – betere zorg bieden. Misschien in de vorm van een PhD: een promotietraject over psychologische stress bij patiënten met kanker.”

Zou je andere verpleegkundigen deze master aanraden?

“In één woord: ja! Het wat langere antwoord: deze master is een supermooie aanvulling op en verdieping van het verpleegkundige beroep. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak met grote sprongen. Bovendien kun je straks vanuit een zelfstandigere rol méér bijdragen aan de patiëntenzorg. Stuk voor stuk prima redenen om vol voor deze master te gaan, zou ik zeggen.”

Meer lezen?

"De stap naar de bovenbouw biedt de uitdaging die

Na het behalen van haar 2e-graads lerarenopleiding wiskunde aan de HAN, was Vera Jansen klaar voor een volgende stap in haar loopbaan. Met een passie voor wiskunde en enkele jaren ervaring in het lesgeven aan onderbouwklassen, zocht ze naar een manier om zichzelf verder te ontwikkelen.

Master Mind - Master Leraar Wiskunde

"Twee jaar bikkelen, waarvan je een leven lang pro

Ze is sales manager bij wijndistributeur en -producent Cordier. Het laat zich raden: bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales. Van die keus heeft ze geen minuut spijt.

Emma Weber, Student Master Business Sales

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.