Student met of zonder autisme?

Help studenten met de StageTool naar een succesvolle stage

Een stagebegeleider is in gesprek met een student aan de HAN over haar stage.

Begeleid jij studenten? De StageTool is een belangrijk gespreksinstrument. Een stage is dé toegangspoort tot de beroepspraktijk en daarmee onmisbaar voor elke student. Jouw studenten beter ondersteunen in de zoektocht naar een stage? Download de StageTool. Samen op weg naar een passende stage!

Voor alle docenten en studentbegeleiders. Het downloaden van de StageTool is gratis. Lees verder over het ontstaan, de ontwikkelaars en enthousiaste reacties van gebruikers.

Voor mij is de stage ‘een puzzel’

Ondersteun jouw studenten beter
 

DOWNLOAD DE STAGETOOL

Voor docenten, studentbegeleiders, stagebegeleiders en stagebedrijven. Ga zelf aan de slag om passende ondersteuning te bieden aan jouw student die op zoek is naar een goede stagematch. We blijven graag op de hoogte en denken ook graag mee. Daarom leggen we je vooraf een aantal vragen voor.  

Een foto met het document StageTool in de spotlight op de HAN.

“Voor mij is de stage ‘een puzzel’ waarbij verwachtingen (van opleiding, stagebedrijf en mezelf) en behoeften juist in de beginfase op elkaar afgestemd moeten worden. Op mijn huidige stageplek nemen ze daar tijd voor: er is ‘echt’ oog voor mijn talenten en er wordt rekening gehouden met mijn behoeften: dat ik thuis kan werken en daarmee rekening wordt gehouden met mijn energiehuishouding.”  (HAN-student)

Voor wie is de tool?

Ondersteun jouw studenten beter in de processen en stappen van de zoektocht naar een passende stage. Belangrijke onderdelen zijn:

  • verkenning en voorbereiding;
  • de eerste gesprekken over samenwerking met het stagebedrijf; 
  • het tekenen van het stagecontract.

De StageTool is ontwikkeld als een gespreksinstrument voor docenten en studentbegeleiders,. Met als doel: hbo-studenten met (een vermoeden van) autisme te begeleiden. Máár, de tool is ook zeer goed in te zetten voor studenten zonder autisme. Dat zeggen studentbegeleiders, stagebegeleiders en medewerkers van het Praktijkbureau. Plannen, organiseren, doelgericht (samen)werken, passend communiceren en jezelf aantrekkelijk presenteren in een nieuwe context kan voor alle studenten uitdagend zijn

Gelijkwaardige interactie en afstemming tussen alle relevante partijen staan centraal. Denk aan de stagebegeleider, de student, de opleiding, het stagebedrijf. 

Oorspronkelijk is de StageTool ontwikkeld voor studenten van de HAN Academie IT en Mediadesign. Nu voor iedere hbo-opleiding beschikbaar. De stappen in de zoektocht naar een stage zijn universeel. 

We nodigen jou uit de StageTool te gebruiken; in papieren vorm of online.

Veel succes en plezier!

Jeannette Danes, Tamara van Dijk-Dieckmann, Ben van Hoof, Michel Koolwaaij en Antje Orgassa

Maak kennis met de ontwikkelaars

Antje Orgassa aan het woord:

Yes, de StageTool ligt er! Samen met de Arnhemse collega’s heb ik er met veel plezier aan gewerkt en van elkaar geleerd. In onze gezamenlijke ontwikkelreis was er aandacht voor alle perspectieven en behoeften: die van opleidingen en collega’s, de werkbedrijven en de studenten uiteraard. Door deze bijeen te brengen is het gelukt om een gesprekstool te ontwikkelen wat de kansen vergroot de passende student-bedrijfsmatch te vinden. Want ‘de weg naar een stage’ is voor vele studenten met en zonder autisme een behoorlijke struikelblok: deels door persoonlijk uitdagingen, deels door hun (neuro)diverse achtergrond en stigma’s en vooroordelen die daarop rusten. De StageTool nodigt uit tot een gelijkwaardig gesprek om elkaar te begrijpen en realistische verwachtingen te creëren, en aandacht te hebben voor datgene wat voor elke partij van waarde is. Veel plezier om de student te begeleiden ‘op weg naar de stage, een plek waar de student kansrijk werkervaring kan opdoen, persoonlijk mag groeien en écht voorbereid wordt op een toekomstige carrière!’.

onderzoeker lectoraat Volwaardig Leven met Autisme Antje Orgassa

Michel Koolwaaij schrijft:

Regelmatig kloppen er autistische studenten bij mij aan omdat ze vastlopen bij het zoeken naar een stageplek. Soms al helemaal aan het begin omdat ze geen idee hebben hoe en waar ze moeten starten. Anderen wanneer ze verder in het traject zijn, omdat informatie onvolledig of tegenstrijdig is. Als docent zijn we snel geneigd om te denken “dat is toch logisch” wanneer we iets van studenten verwachten. Voor autistische studenten is dat echter helemaal niet zo logisch. Vaak is de student in een paar minuten geholpen als we die “logische verwachting” concreet uitspreken en toelichten. Intelligentie is immers niet de oorzaak, een andere manier van ervaren meestal wel. In dit boekje hebben we al deze onuitgesproken verwachtingen gebundeld. Het zal vrijwel nooit nodig zijn om het hele boekje te gebruiken, maar voor iedere situatie is er een concrete tip. Het is zo geschreven dat informatie niet op meerdere manieren uitgelegd kan worden of elkaar tegenspreekt. Met dit boekje kan iedere begeleider studenten helpen bij het voorbereiden op een stage.

blauwe blouse, roze trui, ringbaardje

Jeannette Danes aan het woord:

Deze tool ondersteunt studentbegeleiders bij het effectief begeleiden van studenten in hun zoektocht naar een passende stageplek, wat het proces voor zowel begeleiders als studenten verlicht. De tool biedt een gestructureerde aanpak voor alle belangrijke fasen: van het opstellen van een overtuigende brief en cv, het voorbereiden op de bedrijvenmarkt, tot het oefenen van sollicitatiegesprekken. Voor alle studenten, inclusief ASS-studenten, is de tool duidelijk en overzichtelijk, waardoor het oriëntatieproces voor iedereen toegankelijk en behapbaar wordt. Bovendien helpt de tool studenten om hun eigen kwaliteiten en leerwensen te ontdekken, zodat ze gericht op zoek kunnen gaan naar een plek die goed bij hen past. Ik vond het fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan dit proces en zo de begeleiding van studenten te ondersteunen.

Foto van HAN-docent Jeanette Danes.

Tamara van Dijk-Dieckmann schrijft:

(Op weg naar een stageplek: begeleiding voor studenten met autisme) Voor studenten met autisme kan de weg naar een stageplek extra uitdagingen met zich meebrengen. Vanuit mijn passie voor studentbegeleiding, met een sterke betrokkenheid bij studenten met autisme, heb ik met veel plezier een bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van deze stagetool. Deze tool ondersteunt zowel studentbegeleiders als studenten om helder en toegankelijk door deze route te navigeren. Met praktische handvatten voor duidelijke communicatie en wederzijds begrip kunnen studenten zonder belemmering de juiste stappen zetten. Tijdens de ontwikkeling werd steeds duidelijker: als we elkaar beter leren begrijpen, vallen verschillen grotendeels weg. Door een stapsgewijze aanpak die structuur en overzicht biedt, ontstaat een stevige basis voor studenten om hun potentieel te benutten. Zo bouwen we samen aan een inclusieve omgeving waarin iedere student zich goed voorbereid voelt om de stap naar een stageplek met vertrouwen tegemoet te treden.

Een portretfoto van studieadviseur op de HAN Tamara van Dijk.

Ben van Hoof schrijft:

Ben van Hoof is studentbegeleider met hart en ziel, inmiddels met pensioen. Als studentbegeleider vond ik het een uitdaging om studenten te begeleiden die het op de een of andere manier moeilijker hadden dan andere studenten. Vaak waren dit studenten met autisme, hetgeen voor mij een reden was om me in dit onderwerp te verdiepen. Autisme kent een breed spectrum van kenmerken, waarvan er bij een bepaalde student meestal maar een aantal in meerdere of mindere mate aanwezig zijn. Studenten met autisme verschillen dus in wat ze wel goed afgaat en wat niet.Na een aantal jaren in de bekende omgeving binnen de school, krijgt de student bij de stage te maken met een stagebegeleider die hij niet kent, een bedrijf dat hij niet kent en werkzaamheden die voor hem nieuw zijn. Stagebegeleiders en studentbegeleiders wisselden onderling veel informatie uit over problemen waar zij bij de begeleiding van studenten met autisme tegenaan liepen en over de oplossingen die ieder voor zich daarvoor had gevonden. Het idee was om de vele ervaringen bij de begeleiding van al die verschillende studenten te bundelen om zo tot een hulpmiddel te komen, waarmee stagebegeleiders studenten met autisme kunnen helpen. Enerzijds is het heel vervelend om geholpen te worden met iets wat je zelf heel goed kunt oplossen en anderzijds kan het niet opmerken van iets wat voor een student met autisme een serieus probleem is, leiden tot een blokkade of zelfs het mislukken van de stage. Daarom is bij het maken van de StageTool steeds het streven geweest om een vorm te kiezen waarbij de stagebegeleider zodanig kan sturen dat uiteindelijk de student zelfstandig doet wat hij zelf kan en dat de student inzicht wordt gegeven in waar hij minder goed in is, waarvoor vervolgens de juiste hoeveelheid hulp kan worden aangeboden als de student daar open voor staat.

Foto van oud medewerker van de HAN Ben van Hoof.