Van theorie naar praktijk tijdens studentproject

Studenten maken digital twin van delta robot

Student Technical Engineering staat aan de slimme assemblagelijn

Makar Lavrov, 2de-jaars student Electrical Engineering draait mee binnen het project ‘Product Digital Twin’ aan de smart u-shaped assembly cell van de HAN. Hij deelt zijn ervaringen over het werken aan dit studentproject en het werken in een multidisciplinair team.

In 2023 startte Makar met de studie Electrical Engineering aan de HAN. Makar: ‘Ik koos voor een hogeschool vanwege de praktijkgerichte aanpak. De HAN staat bekend als een van de beste op het gebied van Elektrotechniek en dat sprak mij aan.”  

Verbeteren in coderen

Aan het eind van het eerste jaar van zijn studie ontdekte Makar tijdens een projectweek de robot bij de u-shaped assembly cell (USAC). Makar: “Het leek me leuk om eraan te werken. Het project waarop ik inschreef richtte zich meer op coderen, iets wat ik niet veel had gedaan bij Elecrical Engineering. Ik vond het interessant om me hierin te verbeteren.” 

Ik koos voor een hogeschool vanwege de praktijkgerichte aanpak. De HAN staat bekend als een van de beste op het gebied van Elektrotechniek en dat sprak mij aan.”

Implementatie simulatiesoftware

“We zijn binnen het project bezig met het implementeren van simulatiesoftware met de Delta X2 robot. Het interessante aan de software is dat het gebaseerd is op de populaire Unity game engine, wat het uniek maakt voor de industrie. Ons doel is om de simulatie te synchroniseren met de echte robot en zo een digitale tweeling of 'schaduw' te creëren. Ons team bestaat uit zeven studenten: twee van Embedded Systems Engineering (ESE) en vijf van Electrical Engineering (ELT).” 

Onbeperkt toegang en fijne sfeer

Wat het project vooral leuk maakt voor Makar is de onbeperkte toegang die hij heeft tot de robot en de software. Makar: “De robot is makkelijk om mee te werken, maar de software is uitdagender en vraagt veel probleemoplossend vermogen. Ik waardeer ook de koffiekaart die we bij de HAN krijgen en mijn team is geweldig. We werken fijn samen!”

Multidisciplinair team

Bij de HAN werken studenten regelmatig in multidisciplinaire projectteams. Op de vraag hoe Makar dit binnen dit project ervaart antwoordt hij: “De taakverdeling binnen ons project is niet perfect, vooral door het gebrek aan ESE-studenten. Hierdoor missen we vaardigheden, zoals codeerervaring. Ik denk ook dat het team kleiner zou kunnen zijn. Voor dit project zou een team van drie ESE- en drie ELT-studenten ideaal zijn. Elk jaar verandert de taakverdeling, waardoor het project meer gericht is op Elektrotechniek of Embedded Systems. Dit jaar was het meer gericht op programmeren.” 

Van theorie naar praktijk

Studentprojecten zijn dé manier om studenten mee te geven hoe je in teams werkt en hoe je dat wat je geleerd hebt in de praktijk toepast. Makar: “Bij Electrical Engineering hadden we cursussen in Arduino programmeren, wat vergelijkbaar is met het programmeren dat we met de robot doen. De concepten zijn hetzelfde, maar de toepassingen zijn compleet anders. Over het algemeen zijn we bekend met coderen in C#, maar soms missen we de specifieke kennis die nodig is. ESE-studenten hebben meer ervaring met programmeren, dus voor hen is het beter toepasbaar.”  

Diepgaande kennis lectoraten helpt

Bij studentprojecten op- en rond de USAC is het lectoraat Lean / WCP betrokken. Ze introduceren studenten in het project en de bredere context van de USAC en andere projecten. Maker: “De onderzoekers houden ook toezicht, volgen onze voortgang en leveren de benodigde hardware, software en kennis. Ze helpen ook met specifieke taken. Zo heeft Vincent (Wiegel, lector Lean) bijvoorbeeld diepgaande kennis over de robot, wat erg nuttig is.”

Bedrijfsleven voegt professionaliteit toe

Bij het project is ook partnerbedrijf XR4Industry betrokken. Door deze samenwerking zien de studenten hoe de technologie waarmee zij in een testomgeving werken, kan worden toegepast in echte industrieën. Makar: “De samenwerking met XR4Industry voegt een gevoel van professionaliteit toe aan het project. Het was interessant om hun kantoor te bezoeken en te zien wat de mogelijkheden zijn om een dergelijk project te implementeren.” 

Makar stroomt door

Over de vraag hoe Makar zijn toekomst ziet, hoef hij niet lang na te denken: “Ik ben van plan om mijn tweede jaar bij de HAN af te maken en daarna door te stromen naar een universiteit, waarschijnlijk Delft of Eindhoven. Ik ben geïnteresseerd in onderzoek en denk aan een studie op het gebied van informatica.”