Volta Energy heeft de missie om de ‘mobiele energiemarkt’ te verduurzamen

De back-up van het zonnepanelenaggregaat moet dankzij waterstofoplossing straks ook schoon zijn

Volta Energy

Volta Energy heeft de missie om de ‘mobiele energiemarkt’ te verduurzamen. Met aanhangers vol zonnepanelen bieden ze een alternatief voor vervuilende dieselaggregaten. Alleen draait de back-up nu nog op (bio)diesel. In H2 Modus blijkt in hoeverre waterstof daarvoor een schonere oplossing kan zijn.

Onderzoek

Welke brandstofcel en welk accupakket vormen samen de beste combinatie om tot een betaalbare waterstofoplossing te komen voor de back-up van het zonnepanelenaggregaat van Volta Energy? HAN-student Automotive Nick Klein Gunnewiek (21) deed tot de zomer van 2024 met een medestudent onderzoek om antwoord te kunnen geven op die vraag. 

“We zijn tot 21 mogelijke combinaties gekomen. Het doel was om er één te formuleren, maar dat is dus niet helemaal gelukt”, zegt Klein Gunnewiek met een glimlach. “Er blijken zo veel factoren te zijn die een rol spelen.”

Betaalbaarheid

Maar de belangrijkste reden waarom het nog niet mogelijk is, is de betaalbaarheid. “De prijs van groene waterstof moet ongeveer halveren om het haalbaar en betaalbaar te maken”, zegt project engineer Thomas Tikken van Volta Energy. “Dan nog is het 50 procent duurder dan diesel, maar dan ben je wel emissievrij en in sommige gevallen is dat het waard. Het is alleen wel iets voor de lange termijn, want het kan zo nog 10 jaar duren.” 

Toch heeft waterstof de potentie om een grote en belangrijke rol te spelen in de energietransitie. Daarvoor moeten eerst nog wel veel zaken worden uitgezocht. In het project H2 Modus hebben daarom meer dan 30 onderwijsinstellingen en bedrijven hun krachten gebundeld. Het doel: het ontwerpen van tools, systemen, software en methoden om de integratie van waterstofsystemen in verschillende toepassingen te faciliteren. Eén van de toepassingen is dus de back-up voor de mobiele, duurzame aggregaat van Volta Energy.  

Eerder is door studenten al onderzocht hoe we een brandstofcel op waterstof op een slimme manier kunnen aansluiten. Deze keer fungeerden we vooral als kennisbron voor de studenten. Dat doen we graag. Veel organisaties beschermen hun data en informatie. Vanuit concurrentie oogpunt logisch, maar in het kader van de ontwikkeling niet optimaal.

Dieselaggregaat bij windmolenpark

Het bedrijf werd bijna acht jaar geleden opgericht door twee broers, waarvan een oud-student Werktuigbouwkunde (aan de HAN). Tot hun verbazing werd bij de feestelijke opening van een windmolenpark gebruikgemaakt van een dieselaggregaat voor de koffiekar. Zo ontstond het idee om ‘zonnepanelenaanhangers’ te bouwen en te verhuren. Met 300 duurzame aggregaten leveren ze nu stroom op allerlei plekken; van bouwplaatsen tot festivals. 

Als de zon onvoldoende energie oplevert, wordt er nu gebruikgemaakt van een back-up die draait op (bio)diesel. “Vooral in de winter valt er veel winst te behalen”, zegt Tikken, die zelf als student Werktuigbouwkunde via een stage bij Volta Energy belandde. “In de winter is er minder zon en gaan de elektrische kachels aan. De energievraag wordt dan een stuk hoger, waardoor de accu een paar uur op diesel draait.” 
 

  • Thomas Tikken bij een zonnepanelenaggregaat van Volta Energy
  • Thomas Tikken bij een zonnepanelenaggregaat van Volta Energy

Kennis delen

Een schonere oplossing daarvoor kan waterstof zijn. Zo is ook het contact met het project H2 modus in 2023 ontstaan. Tikken: “Eerder is door studenten al onderzocht hoe we een brandstofcel op waterstof op een slimme manier kunnen aansluiten op het aggregaat. Daarvoor hebben ze ook een prototype gemaakt. Nu fungeerden we vooral als kennisbron voor de studenten. Dat doen we graag. Veel organisaties beschermen hun data en informatie. Vanuit concurrentie oogpunt logisch, maar in het kader van de ontwikkeling is dat niet optimaal.” 

De groep die het afgelopen halfjaar onderzoek deed bij het bedrijf en gebruikmaakte van de data uit de praktijk bestond uit 9 derdejaars studenten, met verschillende nationaliteiten en specialisaties binnen de opleiding Automotive. Hun volledige onderzoek besloeg in totaal 5 bedrijven. Klein Gunnewiek heeft zich samen met voornamelijk gericht op Volta. “We hebben heel veel hulp gehad van Thomas”, zegt Klein Gunnewiek. “Hij gaf niet alleen waardevolle feedback, maar dacht ook inhoudelijk met ons mee.” 

Ik was de jongen die voor de lol brommers uit elkaar haalde en weer in elkaar zette. Daarom ben ik ook Automotive gaan studeren. Nog steeds trekt iets met automotoren mij het meeste. Maar aan de andere kant is waterstof wel de toekomst. Daarin moet je mee, anders loop je achter. Daar ben ik mij wel bewust van.

Kijkje in de keuken

Bovendien was het kijkje in de keuken van een echt bedrijf erg leerzaam, vertelt Klein Gunnewiek. “Het was interessant om te zien hoe zij te werk gaan, hoe zij keuzes maken. En bij elk bedrijf doen ze zaken weer net iets anders dan hoe het ons op school wordt geleerd. Bijvoorbeeld hoe ze data gestructureerd hebben. De ene werkt nog in Excel, de ander heeft een eigen systeem ontwikkeld.”

Het project heeft daarnaast zijn interesse voor waterstof aangewakkerd. “Ik was daar eerder nooit zo mee bezig. Ik was de jongen die voor de lol brommers uit elkaar haalde en weer in elkaar zette. Op mijn 15de ben ik via een vriend in een autogarage gaan werken, als schoonmaker. Daarom ben ik ook Automotive gaan studeren. Inmiddels kan ik heel veel reparaties aan auto’s uitvoeren. Nog steeds trekt iets met automotoren mij het meeste. Maar aan de andere kant is waterstof wel de toekomst. Daarin moet je mee, anders loop je achter. Daar ben ik mij wel bewust van.”