Impact Ondernemen in het Spijkerkwartier

Tijdens haar stage bij impact ondernemer DAZO in Arnhem heeft, bevlogen oud-ORM student Diede Wagner, ervaren wat het betekent om sociaal en duurzaam ondernemerschap in de praktijk te brengen. Ze vertelt over de uitdagingen en lessen die ze heeft geleerd. Welke kansen ziet ze voor het onderwijs?
Van reizen tot impact ondernemen
Van reizen tot impact ondernemen: voor Diede Wagner, 23 jaar, recent afgestudeerd student van de opleiding Ondernemerschap en Retail Management (ORM) aan de HAN University of Applied Sciences is de zoektocht naar betekenisvol werk uitgegroeid tot een passie voor sociaal en duurzaam ondernemerschap. Tijdens haar afstudeerstage bij impactorganisatie DAZO (Dit Adres Zoekt Ondernemers) in Arnhem, ontdekte ze de uitdagingen en kansen van impact ondernemen. In dit artikel deelt ze haar inzichten, ervaringen en visie op hoe studenten en het onderwijs deze beweging kunnen versterken.

Een opleiding met vrijheid en creativiteit
Na een tussenjaar waarin ze veel reisde, besloot Diede om haar passie voor ondernemen te volgen. “Ik wilde de vrijheid ervaren om zelf iets te creëren,” vertelt ze. “De combinatie van de zakelijke en creatieve kant van ondernemen sprak me enorm aan. De opleiding ORM in Nijmegen paste perfect, omdat het breed is opgezet, gericht is op het starten van een eigen bedrijf en als beste aangeschreven staat.”
Hoewel ze bij aanvang van de opleiding nog niet exact wist welke richting ze op wilde, trok de dienstensector haar meer dan de verkoop van producten. “Mijn passie ligt bij reizen en werken met mensen. Door mijn stage weet ik nu dat duurzaamheid en waarde toevoegen aan mens, dier en natuur ook een belangrijke rol spelen in mijn toekomstplannen.”
Als je echt waarde wilt leveren, moet je begrijpen wat mensen nodig hebben. Dat geldt voor zowel sociale initiatieven als commerciële bedrijven.
Impact ondernemen in het Spijkerkwartier - DAZO
Diede belandde bij DAZO dankzij docenten Marteyn Roes en Janneke Delisse, die haar introduceerden tot het thema Impact Ondernemen en een aantal organisaties die hierin werkzaam zijn. “Ik wilde al iets doen met maatschappelijk ondernemen en DAZO paste daar goed bij,” legt ze uit. DAZO is een lokaal initiatief in het Spijkerkwartier in Arnhem, gericht op het circulair, duurzaam en inclusief maken van de buurt. Met verschillende projecten, zoals Spijkerzwam en Spijkerbike, creëren ze baankansen en verbeteren ze de leefbaarheid van de wijk.
Wat Diede meteen aansprak, was de filosofie van bijdragen aan een betere wereld. “Vanaf jongs af aan ben ik bezig geweest met de vraag: hoe kun je iets betekenen voor anderen? Dat is de kern van Impact Ondernemen en iets wat me nog steeds drijft.”

Communicatie als sleutel tot impact
Tijdens haar onderzoek bij DAZO stond de vraag hoe de organisatie haar verhaal beter kon overbrengen aan buurtbewoners centraal. “Veel mensen kenden DAZO wel, maar wisten niet wat ze precies doen of dat het één overkoepelende organisatie is dat uit allerlei losse projecten bestaat” vertelt ze. Met behulp van de methode design thinking ging ze in gesprek met bewoners, medewerkers en de gemeente om behoeften en knelpunten te achterhalen in de bekendheid en communicatie.
Een belangrijke conclusie was dat er veel onduidelijkheid heerste, zowel binnen als buiten de organisatie. “Veel medewerkers focusten zich op hun eigen project, zonder oog voor het grotere geheel. Daardoor was het lastig om naar buiten toe een helder en inspirerend verhaal te vertellen. Ook was niet voor iedereen duidelijk welk gezamenlijk doel er werd nagestreefd.”

Concrete oplossingen: van prototypes tot ambassadeurs
Op basis van haar onderzoek ontwikkelde Diede praktische oplossingen, waaronder een ambassadeursprogramma. “Bewoners kunnen als ambassadeur actief het verhaal van DAZO uitdragen in de wijk. In ruil daarvoor krijgen ze een kleine beloning. Dit persoonlijke contact sluit goed aan bij de sociale behoeften die ik tijdens gesprekken met bewoners ontdekte.” Daarnaast ontwierp ze communicatiemiddelen zoals folders en posters, die op een laagdrempelige manier uitleggen wie DAZO is en hoe buurtbewoners kunnen meedoen.
De respons op haar adviezen was positief. “Patrick en Stefan, de initiatiefnemers achter DAZO, willen er echt mee aan de slag en hebben me zelfs gevraagd om betrokken te blijven bij de implementatie. Dat is natuurlijk supertof!”
Kijk verder dan de standaard commerciële bedrijven. Je leert zoveel van organisaties die sociaal of duurzaam werken, vooral op het gebied van motivatie en samenwerking.
Lessen en inspiratie voor de toekomst
Terugkijkend op haar onderzoek, benadrukt Diede het belang van luisteren naar de behoeften van de doelgroep. “Als je echt waarde wilt leveren, moet je begrijpen wat mensen nodig hebben. Dat geldt voor zowel sociale initiatieven als commerciële bedrijven.” Haar ervaringen bij DAZO hebben haar motivatie om impactvol te ondernemen verder aangewakkerd. “Ik zie een combinatie van commercieel en sociaal ondernemen voor me, waarin duurzaamheid een belangrijke rol speelt.”
Voor studenten die impact willen maken, heeft ze een duidelijke boodschap: “Kijk verder dan de standaard commerciële bedrijven. Je leert zoveel van organisaties die sociaal of duurzaam werken, vooral op het gebied van motivatie en samenwerking. Het kan je zelfs inspireren om zelf impactondernemer te worden!”
Met haar afstudeeronderzoek bij DAZO laat Diede zien hoe je als student niet alleen leert over ondernemen, maar ook écht bij kunt dragen aan een betere samenleving. Haar verhaal is een inspirerend voorbeeld van hoe de kracht van ondernemen ingezet kan worden om betekenisvoller impact te maken.
Lectoraat Kansrijk Ondernemen
Het lectoraat Kansrijk Ondernemen maakt zich hard om meer studenten in aanraking te laten komen met impact ondernemerschap. Dit doen ze onder andere doormiddel van het project Impact Ondernemen.
Meer weten?
