PZW-studenten presenteren onderzoek ‘Pleister op de armoedekloof’ bij symposium
Studenten Fleur, Cas, Marise en Yassin presenteerden tijdens PZW Presenteert hun onderzoeksresultaten van Pleister op de Armoedekloof. Fleur: “We hebben waardevolle inzichten verzameld. We hopen dat deze inzichten anderen inspireren en dat het een verandering in de aanpak van armoede teweegbrengt.”
Opening symposium
Het Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW)-symposium werd georganiseerd als feestelijke afsluiting van het eerste semester van dit schooljaar voor studenten die onderzoek deden via PZW centraal. Fleur (student Voeding en Diëtetiek) opende als dagvoorzitter het symposium en gaf daarna het woord aan Maurice Magnée, lector van het Lectoraat Technologie voor Gezondheid bij de HAN. Maurice liet via praktijkvoorbeelden zien dat onze maatschappij de groeiende zorgvraag op termijn alleen aan kan door het efficiënter inzetten van zorgtechnologie. Studenten kunnen hier zelf ook al een rol in spelen. Bijvoorbeeld bij PZW-projecten en via de hubs en Labs & Werkplaatsen van de HAN.
Pleister op de armoedekloof
Na het plenaire gedeelte presenteerden alle PZW-studenten hun onderzoeken tijdens de posterpresentaties. Cas (student Ergotherapie), Marise (student Logopedie) en Fleur (student Voeding en Diëtetiek) onderzochten wat de achterliggende vragen zijn van mensen die leven in armoede om passende oplossingen te ontwikkelen. Ze focusten zich op financiële educatie. Financiële educatie houdt veel meer in dan alleen kennisoverdracht, zo ontdekten de PZW-studenten. Fleur: “Het gaat ook over de sociale en emotionele omstandigheden waarin mensen zich bevinden. Dat komt nu niet altijd terug in beleidsmaatregelen.” Het onderzoek is geïnspireerd op het boek ‘Armoede uitgelegd aan mensen met geld’ van Tim ’S Jongers en uitgevoerd in samenwerking met Clark Nowack van de HAN.
Onderzoek doen in de praktijk
Marise: “Omdat armoede en financiële educatie gevoelige onderwerpen zijn, hebben we veel aandacht besteed aan een vertrouwensband met de deelnemers. Via een sneeuwbaleffect kwamen we in contact met meerdere betrokkenen. We spraken ervaringsdeskundigen, bewindvoerders en een onderzoeker laaggeletterdheid en namen diepgaande interviews af. Dit hielp ons om een breed perspectief te krijgen.”
Mensen in armoede hebben vaak behoefte aan een individuele en persoonlijke aanpak. Hun sociale en emotionele omstandigheden worden vaak over het hoofd gezien, terwijl dat juist cruciaal is.”
Impact maak je samen
Fleur: “We verzamelden kwalitatief veel waardevolle inzichten. We hopen dat deze inzichten inspireren tot een verandering in de aanpak van armoede. Bijvoorbeeld meer aandacht voor de sociale en emotionele kant in plaats van alleen praktische oplossingen zoals budgetcursussen.” Cas vult aan: “Wat ik ook merk, is dat het onderwerp ons persoonlijk heeft veranderd. Het heeft ons bewuster gemaakt van armoede in Nederland. Je kijkt nu anders naar mensen en situaties, ook in je eigen omgeving.”
Interprofessioneel samenwerken
Bij PZW ontwikkelen studenten hun professionele én persoonlijke identiteit. Marise: “Het was super leuk om zo’n project aan te gaan met verschillende opleidingen en talenten. Heel leerzaam ook om over andere vakgebieden te leren. Iedereen bracht zijn eigen achtergrond en expertise mee.” Fleur beaamt dat. “Inderdaad. Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd over communicatie vanuit Marise, en Cas leerde ons hoe je systemisch naar een situatie kijkt, zoals ze dat in ergotherapie doen.”
Door de gesprekken ben ik me bewust geworden van hoe verborgen armoede kan zijn. Het heeft me als persoon en als toekomstig logopedist echt veranderd.”
Toekomstplannen
Al het geleerde binnen PZW nemen de studenten in de toekomst mee richting het werkveld. Cas wil na zijn studie Ergotherapie de ALO in deeltijd volgen. Zo kan hij meer met kinderen werken en dit combineren met zijn werk als ergotherapeut. Fleur vindt onderzoek en beleid leuk en wil nog een Master Gezondheidswetenschappen gaan volgen. Marise werkt ook als muzikant en hoopt haar eigen praktijk als logopedist te openen. Ze wil zich focussen op adem en stem en workshops verzorgen.
Het onderzoek ‘Pleister op de armoedekloof’ krijgt een vervolg. Een nieuwe lichting PZW-studenten gaat hier komend semester mee verder.
Innovatieve onderwijseenheid
In de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) werken studenten van maar liefst 10 verschillende opleidingen en 3 academies samen aan een praktijkvraagstuk op het gebied van zorg en welzijn. Door maatschappelijke veranderingen worden vraagstukken steeds complexer. Onderwerpen als gezond ouder worden, laaggeletterdheid en zorgtechnologie zijn lang niet altijd vanuit één discipline te benaderen. Studenten komen samen tot sociale oplossingen voor de regio.
Contact
Neem contact op met Praktijkinnovatie.zorgenwelzijn@han.nl.
PZW is een samenwerking tussen de academies: Gezondheid en Vitaliteit, Mens en Maatschappij en Paramedische Studies.