“Sociaal werkers signaleren knelpunten”

Wat is de rol van sociaal werkers bij sociale innovatie? Dit staat centraal in het boek ‘Social Work and Social Innovation’. Lector Erik Jansen schreef mee aan het boek: "De kracht van sociaal werkers bij sociale innovaties zit in het signaleren van knelpunten rondom rechtvaardigheid."
Rol van sociaal werkers
"Daar komt de rol van sociaal werkers om de hoek", gaat Erik Jansen verder. "Zij hebben kennis over participatie, inclusie en samenwerken. Sociaal werkers signaleren knelpunten en bewaken de belangen van kwetsbare groepen. Ze zijn belangrijk bij het herkennen en toepassen van vernieuwingen."
Capabilitybenadering
Meerdere medewerkers van de HAN schreven mee aan het boek. Zoals onderzoeker Annica Brummel in het hoofdstuk ‘Potential for social innovation in social work: applying the capability approach’. “We bespreken in dit hoofdstuk de moreel-ethische kant van sociale innovatie vanuit de Capabilitybenadering. Deze benadering richt zich op de vrijheden die mensen hebben om het leven te leiden dat zij waardevol vinden, binnen redelijke grenzen.” De benadering biedt praktische handvatten om te beoordelen of sociale innovaties mogelijkheden creëren die voor mensen de moeite waard zijn. Erik: “We onderbouwen waarom deze benadering een sterk kader biedt om te toetsen of innovaties hun doelen bereiken.”

Knelpunten zien
Sociale bril opzetten
Als voorbeeld vertelt Erik over het lectoraatsproject ‘Naar een Toekomstbestendig Regionaal Voedsellandschap’. "Hierin werken we samen met lokale sociaalecologische initiatieven om lokaal, gezond en duurzaam voedsel te bevorderen. Via flitsstudies maken mensen kennis met deze initiatieven en voeren ze opdrachten uit. Iets wat mij bijvoorbeeld opviel bij beenkomsten was dat er vaak witte, hoogopgeleide mensen deelnemen. Dus een vraag vanuit de sociale bril kan zijn: hoe inclusief zijn dit soort voedselinitiatieven?"
Een cruciale taak voor sociaal werk is niet alleen veranderingen initiëren, maar ook bijsturen om negatieve gevolgen te minimaliseren en de processen rechtvaardiger te maken
Energiegemeenschappen
Arbeidsmarktactivering
In het hoofdstuk ‘Moderating processes of social innovation: insights from a case study on labour market activation’ door Koen Dortmans, Erik Jansen en Lineke van Hal wordt een case study over arbeidsmarktactivering besproken. In de Arnhemse wijk Spijkerkwartier zetten bewoners zich vanuit het initiatief Blauwe Wij(k)Economie in voor de inclusiviteit, leefbaarheid en duurzaamheid van de wijk. "De betrokkenen waren sociaal ondernemers. Zij wilden het werk in de wijk ook gaan waarderen door inwoners voor wie de arbeidsmarkt moeilijk toegankelijk is in contact te brengen met (betaalde) banen in de buurt", legt Erik uit. "Zodat ze iets betekenisvols doen voor de wijk en het tegelijkertijd betaald werk oplevert." Zo ontstond het Buurtbaanbureau.
Bijsturen
De auteurs beschrijven in dit hoofdstuk de spanning tussen gewenste uitkomsten en het proces van samenwerking. Ze benadrukken de rol van sociaal werkers als moderatoren van veranderings- en leerprocessen. "Hoe houd je rekening met individuen en beweeg je instanties om structureel te veranderen en werk te bieden? Als change moderators van sociale innovatie hielden we een signalerende rol. Dit zien we als een cruciale taak voor sociaal werk: niet alleen veranderingen initiëren, maar ook bijsturen om negatieve gevolgen te minimaliseren en de processen rechtvaardiger te maken."
Het is zaak voortdurend scherp te blijven op sociale waarden. En daarin spelen sociaal werkers een belangrijke rol
Lokaal lerend netwerk
In het 3e hoofdstuk waar Erik aan meeschreef, ‘Regional learning networks in the social welfare domain: drivers of social innovation in social work’, zit een duidelijke link met de Werkplaatsen Sociaal Domein. "Elke werkplaats is een soort regionaal leernetwerk. Met lokale partners pak je lokale kwesties op en probeer je al lerend tot sociale innovatie te komen.” Erik schrijft samen met Suzan van der Pas hoe regionale netwerken in het sociale werkveld een bron van vernieuwing zijn door samenwerking te stimuleren, vaardigheden en kennis op te bouwen en strategisch advies te geven. "De Werkplaatsen laten juist zien dat sociale innovatie niet vanzelf ontstaat. Het kost tijd om de juiste leeromgevingen en omstandigheden te creëren. De werkplaatsen zijn een landelijk initiatief, ze werken allemaal min of meer volgens hetzelfde concept, maar op een andere manier. Precies zoals het past in die regio. Maar het idee is altijd: samen leren, ontwikkelen en innoveren."
Sociale innovatie: doorlopend proces
Erik rond het verhaal af: "Al met al laat het boek zien dat sociale innovatie een doorlopend proces is waarin je streeft naar verbetering van leefomstandigheden en versterking van leefomgevingen. Het is zaak voortdurend scherp te blijven op sociale waarden. En daarin spelen sociaal werkers een belangrijke rol."
Over het Lectoraat
Hoe kunnen we in ons dagelijks leven streven naar een meer duurzame wereld? En wat is de impact van klimaatkwesties op het sociaal werk? In het nieuwe Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken is er aandacht voor de sociale kant van vraagstukken rondom duurzaamheid.

Sociale innovatie
Sociale innovatie draait om nieuwe ideeën die sociale behoeften vervullen en samenwerking stimuleren. “Hoewel sociale innovaties vaak goede bedoelingen hebben, werken ze in de praktijk niet altijd zoals gehoopt”, legt Lector Erik Jansen van het lectoraat Sociale Duurzame Praktijken uit. “Sociale innovatie is complex; elke situatie vraagt om aanpassing aan specifieke omstandigheden, regels en verhoudingen. Goedbedoelde initiatieven blijken soms alleen voor een bepaalde groep geschikt. Hoe maak je ze inclusiever?"