Naar school reizen met een fysieke beperking: overwinnen van obstakels

Heb je wel eens nagedacht hoe het zou zijn om in een rolstoel naar school of werk te reizen? Welke obstakels je dan tegenkomt? Studenten Bedrijfskunde onderzochten de bereikbaarheid van onderwijsinstellingen in de regio Arnhem voor mensen met een fysieke beperking. Ze verwerkten dit in een advies.
Route vanaf bushalte of station naar school
Jort, Sara, Luc en Thomas, tweedejaars Bedrijfskunde-studenten aan de HAN, onderzochten de last mile, het laatste stuk van de reis naar de onderwijsinstelling. Dit is veelal de route vanaf het bus- of treinstation naar de onderwijsinstelling. De studenten interviewden belanghebbenden en ervaringsdeskundigen. Daarnaast liepen ze mee met studenten met een fysieke beperking én ervaarden ze zelf hoe het is om in een rolstoel naar school te gaan. Ze namen onderwijsinstellingen in (de omgeving van) Arnhem onder de loep: Yuverta, Hogeschool van Hall Larenstijn, RijnIJssel en Artez. Het onderzoek werd uitgevoerd onder begeleiding van HAN-docenten Hans Okkerman en Annemieke Tukker. In een eerder project werd de bereikbaarheid van HAN-campus al onderzocht.
Meteen al bij het uitstappen was het moeilijk om de stoep op te komen.”
Heggen en viezigheid
De studenten vergezelden Querijn, die in een rolstoel zit, vanaf het station in Velp naar van Hall Larensteijn. Dat leverde verrassende inzichten op. Luc: “Meteen al bij het uitstappen was het moeilijk om de stoep op te komen.” Jort vult aan: “Pas wanneer je met mensen meeloopt en contact hebt, merk je hoeveel dingen er verbeterd kunnen worden. Een heg die wat uitsteekt kan al voldoende zijn om een stoep onbegaanbaar te maken voor mensen in een rolstoel.” Luc noemt ook viezigheid als een knelpunt. “Als je met je rolstoel door viezigheid moet rijden, krijg je het daarna aan je handen, omdat je vaak je wielen aanraakt. Ook daar moet extra op gelet worden.”

Ingang met alleen trappen
De studenten interviewden ook een student van Artez over haar ervaringen. De bereikbaarheid van de instelling is niet optimaal. De weg naar het station is heuvelop en erg zwaar voor mensen met een fysieke beperking. Het hoofdgebouw is slecht toegankelijk, zo zijn er bij de ingang alleen trappen. De student vertelde dat ze elke ochtend een conciërge moet bellen om haar de trap af te helpen. Jort: “Ze gaf tijdens het interview aan dat er voor de Open Dag van Artez opeens wel een plankje voor rolstoelen bij de hoofdingang was gelegd. Maar de dag daarna was dat plankje weer weggehaald.” Een ander obstakel is dat het gebouw van Artez een rijksmonument is dat niet zomaar aangepast mag worden.
Meeste knelpunten in de breedte
De studenten legden zelf ook een aantal routes af in een rolstoel. Thomas vertelt wat hem het meest heeft verrast: “Ik verwachtte vooraf dat de meeste knelpunten in de hoogte zouden zitten, bijvoorbeeld bij hoge stoepranden. Maar het bleek dat de meeste knelpunten juist in de breedte zitten. En de student die ons meenam op zijn schoolroute, had niet eens een echt brede rolstoel.” Jort noemt ook de hoeveelheid aan knelpunten. “Als je zelf in een rolstoel zit, merk je opeens hoeveel knelpunten er in een klein stukje kunnen zitten.” Een van de routes liep van het hoofdgebouw van Artez naar het conservatorium, met veel hoogteverschil. Jort: “Die route legden wij ook zelf af een rolstoel. Dat was echt heel lastig, we kwamen obstakel na obstakel tegen. Het voetpad was erg smal, het loopt allemaal schuin af, er stonden dingen in de weg, zoals fietsen.”
Weinig extra maatregelen
De studenten interviewden ook verschillende belanghebbenden, zoals buschauffeurs, beleidsadviseurs van gemeenten, medewerkers van onderwijsinstellingen én ervaringsdeskundigen. Ze vroegen hen hoe zij de situatie voor mensen met een beperking verbeteren, en wat er beter kan. Wat blijkt? De organisaties voldoen aan de wettelijke regels, maar nemen weinig extra maatregelen om mensen met fysieke beperkingen tegemoet te komen.
Als je zelf in een rolstoel zit, merk je opeens hoeveel knelpunten er in een klein stukje kunnen zitten.”
Gelijkvloerse instapmogelijkheid
Een mobiliteitsontwikkelaar van de NS vertelde over de aanpassingen die de NS heeft doorgevoerd voor mensen met een fysieke beperking. Dit zijn onder andere meer liften en roltrappen, duidelijke perronwijzers, informatiebalies en een gelijkvloerse instap bij alle sprinters. Jort: “Een aanbeveling die wij voor de NS hebben is om ook de instap bij de intercity’s gelijkvloers te maken. Dit is een makkelijk door te voeren aanpassing, waarmee je veel winst behaalt. En totdat dit is doorgevoerd raden wij de NS aan in elke intercity plankjes toe te voegen waarmee mensen met een fysieke beperking de trein in kunnen.”
Advies: breder trottoir en blijf in gesprek
Met alle opgedane kennis formuleerden de studenten een advies voor gemeenten, OV-bedrijven en onderwijsinstellingen. Ze willen dit advies graag zo breed mogelijk delen, ook met belangenorganisaties. De belangrijkste punten uit het advies? Op één staat het verbreden het trottoir waar dit mogelijk is. Ook andere aanpassingen in de fysieke ruimte worden aangeraden, zoals het gebruik van plankjes bij trappen en ingangen, het plaatsen van duidelijke fietsenstallingen en het verplaatsen van verkeersborden, die nu regelmatig midden op het trottoir staan. Daarnaast is het van belang om meer bewustzijn creëren, bijvoorbeeld bij buschauffeurs. Zij rijden soms nog door bij bushaltes in plaats van dat ze de tijd te nemen om iemand in een rolstoel de bus in te laten. De studenten sluiten af met het dringende advies voor organisaties om in gesprek te blijven met mensen met een fysieke beperking.

Fixi-app
Een andere aanbeveling uit het onderzoek is het uitgebreider inzetten van de Fixi-app. Deze app wordt ingezet door de gemeente Arnhem. Met de Fixi-app kunnen mensen problemen in de openbare ruimte melden, zoals scheve tegels of verkeersonveilige situaties. Met deze app kunnen mensen met een fysieke beperking ook knelpunten melden. De studenten stellen voor om de app uit te breiden met nieuwe functies: een routeplanner voor toegankelijke en veilige routes voor mensen met een fysieke beperking en een chatfunctie, zodat gebruikers snel contact kunnen opnemen.
Mensen met een fysieke beperkingen kunnen niet spontaan op pad gaan, zij moeten alles van te voren plannen en aanvragen.”
Iedereen moet comfortabel naar school kunnen gaan
De studenten vinden het belangrijk om met dit onderzoek een bijdrage te leveren aan de verbetering van de reis van mensen met een fysieke beperking. Luc: “Wij vinden dat het OV en de ruimtelijke voorzieningen toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Iedereen moet comfortabel naar school kunnen gaan.” Sara vult aan: “Mensen met een fysieke beperkingen kunnen niet spontaan op pad gaan, zij moeten alles van te voren plannen en aanvragen. En soms worden ze dan niet eens meegenomen in de bus.”
Ik snap nu waarom dit onderzoek zo belangrijk is. De meeste dingen zie je over het hoofd als je niet in een rolstoel zit.”
Combinatie theorie en ervaringen op doen
Hoe kijken de studenten terug op hun project? Jort: “Ik vond de combinatie van theorie en praktijk heel waardevol. Eerst verzamelden we kennis van verschillende organisaties en belanghebbenden, daarna gingen we er zelf op uit. Als je zelf in een rolstoel zit, zie je gelijk waar de problemen liggen. En ook hoe zwaar het is op sommige stukken. Daar heb ik veel van geleerd.” Luc vult aan: “Ik snap nu waarom dit onderzoek zo belangrijk is. De meeste dingen zie je over het hoofd als je niet in een rolstoel zit.”