Master Mind

"Deze master kan ik goed combineren met een jong gezin"

beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Justin van Oers wilde doorgroeien als leraar wiskunde én lesgeven in de bovenbouw. Maar hoe combineer je het volgen van een masteropleiding met een gezin met jonge kinderen? De duale master Leraar Wiskunde bood hem de juiste mogelijkheden en de kans om weer te gaan studeren.

Structuur, kleinschaligheid en reistijd

Justin koos zijn opleiding op basis van 3 factoren: structuur, grootte en reistijd. Hij koos voor de HAN vanwege het duale traject: werken in het onderwijs én je verder ontwikkelen. Dat maakt ook dat de opdrachten die je naast de ‘echte’ wiskundevakken moet maken vaak open zijn qua vorm. Je kunt er vaak iets van maken dat past bij je eigen ontwikkeling. Naast de ontwikkelingsvakken, professionalisering, vakdidactiek en onderzoek, maak je ook een nieuwe stap in de wiskundige kennis die je meedraagt.

portret Justin van Oers

Verdieping in wiskundige kennis

Justin: "Bij de wiskundevakken duik je verder de diepte in. Je ontdekt dat je vanuit de kennis die je hebt van de 2e-graadsopleiding (en soms nog even moet ophalen) weer een nieuwe laag kan ontdekken. Soms duik je diep in de stof. Dat lijkt misschien overbodig, maar blijkt later juist verrassend waardevol. Daarnaast hebben de overige vakken, denk aan vakdidactiek en onderzoek, ervoor gezorgd dat ik nieuwe inzichten heb gekregen en mijn onderwijspraktijk verder heb kunnen ontwikkelen.’

De 3-jarige opleiding geeft je de ademruimte die je nodig hebt.

Goede balans werk-privé-studie

Deze opleiding duurt 3 jaar, terwijl de meeste andere masters 2 jaar duren. Dat gaf voor Justin de doorslag. Hij heeft een gezin met jonge kinderen en wilde zich niet op ieder vrij moment moeten opsluiten om te gaan studeren. Justin: 'Omdat de opleiding drie jaar duurt, heb ik precies de ademruimte die ik nodig heb. Verder is de opleiding kleinschalig, dat maakt dat je je snel welkom voelt. Je legt makkelijk contact met de docenten van de opleiding. Bij vragen heb je snel antwoord.’

Discipline en structuur

Het doen van een master naast je werk vraagt om een goede discipline. Zelf doet Justin de master met ondersteuning van de lerarenbeurs. De school waar hij lesgeeft krijgt een potje met geld voor zijn studeertijd.  Dat betekent dat hij 3 dagen per week voor de klas staat, de 4e dag op de HAN in Nijmegen studeert en de 5e werkdag kan gebruiken om thuis bezig te gaan met zijn studie. "Ik heb thuis een gezin met 2 jonge kinderen", zegt Justin. "Toen ik met de studie begon ging de oudste naar de zwemles en dat werd dan al snel een extra studieuurtje voor mij. Een ideaal moment om even bezig te gaan met enkele wiskundeopgaven. In de weekenden plande ik nog een dagdeel om ook bezig te gaan met mijn studie. Bij uitzondering plande ik in drukke periodes dan nog een extra avond in."

De hoeveelheid tijd die iemand in een studie steekt is natuurlijk per persoon verschillend, maar voor Justin is de studie zo goed te combineren met zijn jonge gezin.

Over deze master

Met de Master Leraar Wiskunde haal je je eerstegraads bevoegdheid en mag je lesgeven in de bovenbouw havo en vwo, vavo, mbo of hbo. Je verdiept je vakkennis en vergroot je didactische vaardigheden. Benieuwd naar de Master Leraar Wiskunde? Ontdek de mogelijkheden tijdens de Open Avond in Nijmegen of online!

masterstudenten Leraar Wiskunde luisteren naar docent in klaslokaal