Verbeterprojecten minor Lean Management
Dit jaar kunt u een keuze maken uit 20 verbeterprojecten van onze studentkoppels. Maak aan de hand van de projectbeschrijvingen op deze pagina uw keuze. De projecten worden op alfabetische volgorde van de bedrijfsnaam weergegeven. U kunt dit jaar 2 studentprojecten bijwonen.
Kernwoorden
Samen, Verbindend
Student
Bart PleisterBegeleider
Aelwyn Elzinga
Docent
Nathalie Rademaker
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.07
Bedrijf: Het verbetertraject speelt zich af binnen het strategische programma Non-Retail Data Remediation van de ABN AMRO Bank. In dit programma worden er remediatie werkzaamheden uitgevoerd op dossiers die historische data missen. Deze data is noodzakelijk voor de redevelopment van de risicomodellen van de bank. Tijdens het lean traject stond het model Main-Bank Commercial Real Estate centraal en specifiek de werkzaamheden die gedaan werden door het Paper File Remediation team
Probleem/knelpunt: Risk Modelling wil voor de deadline van de ECB historische geremedieerde data ontvangen voor het her ontwikkelen van de risicomodellen. De deadline wordt gehaald, maar kost heel veel extra capaciteit. De First time right in het proces is 20% terwijl de norm = 60% bedraagt.
Enkele knelpunten die in de weg staan zijn: dat nieuwe medewerkers niet worden ingewerkt doormiddel van een onboardingprogramma, dat rework niet direct wordt opgevolgd en dat er op veel verschillende manier gewerkt wordt.
Tegenmaatregelen: Onderstaande maatregelen worden doorgevoerd:
- Organiseren en implementeren twee wekelijkse bespreking van posten (P1) *30%
- Organiseren en implementeren van een maandelijkse Mini-Kaizen (P1) *30%
- Werkafspraken maken over welke werkprocessen voorrang hebben (P5) *5%
- Onboarding pakket maken (P7) *15%
- Tool implementeren voor het registeren van bewerkingstijd (P8) *30%
Belangrijkste leerpunten en resultaten:
- Meenemen van de juiste stakeholders op het juiste moment
- Geen aannames doen
- Data is belangrijk om onderzoek te kunnen doen
- Hoe waardevol feedback is en ervoor zorgt dat je steeds tot een beter product komt
Kernwoorden
Procesanalyse, KPI & ABC-analyse
Studenten
Max Heijmink en Pepijn HartskeerlBegeleider
Michiel Janssen en Kendra Theeuwen
Docent
Rogier van Weelden
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.08
Bedrijf: Arvato Benelux B.V. is een logistiek dienstverlener. Dit doen ze door verschillende holistische, innovatieve supply chain oplossingen te ontwikkelen, optimaliseren van uw logistieke processen en exploiteren onbenut potentieel om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Probleem/knelpunt: Momenteel worden verschillenden bewegingen binnen het warehouse niet geregistreerd. Hierdoor is het onduidelijk waar de knelpunten in het proces liggen en hoe deze verholpen kunnen worden.
Tegenmaatregelen: In de nieuwe werkwijze wordt gewerkt met een gestandaardiseerde manier van werken, deze is verwerkt in SAP. Hierdoor worden de bewegingen continu gemonitord, waardoor er altijd zicht op is. Er wordt voorkomen dat KPI’s niet zichtbaar zijn, waardoor het proces niet kan worden beoordeeld op basis van productiviteit
Resultaten: Ondanks de verschillende voorkeuren van medewerkers voor een werkwijze, is het toch gelukt om samen met het verbeterteam een standaard werkwijze in te voeren en zichtbaar te maken. Hierdoor realiseren we een procestijdsverkorting van 2 uur per dag.
Hoe? Dat vertellen we in onze presentatie op het HAN LEAN event.Kernwoorden
Robotisering, Variatie, Kanten
Studenten
Tom van der Peij en Ryan van LoverenBegeleider
Frits van den Hogen
Docent
Mitchell van Roij
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.09
Bedrijf: Dumaco Oss is een metaalbewerkingsbedrijf dat oplossingen biedt voor al het plaat- en buiswerk op onderdelenniveau, maar ook complete plaatwerksamenstellingen met de mogelijkheid voor machinale nabewerking en nabehandeling of coating.Probleem/knelpunt: Dumaco kan niet groeien in m2 of mensen, deze groei moet opgevangen worden door automatisering. Men wil investeren in een extra grote kantrobot. Dit moet onderzocht en onderbouwd worden.
Tegenmaatregelen: Eerste stappen naar robotisering
- Parametrisering van producten
- Inzicht in aan en afvoer van noodzakelijke informatievoorziening en productstroom
- Tool om nieuwe producten direct te groeperen en parametriseren
- Ideal state: alle producten die binnen de parametrisering vallen op de robotoplossing produceren ongeacht aantallenBelangrijkste leerpunten en resultaten: In een high variety low volume omgeving is het essentieel producten te parametriseren en groeperen, daarnaast is het van groot belang om de aan en afvoer van zowel de informatievoorziening als de productstroom goed in kaart te brengen. Om te zorgen dat een robotoplossing goed geïntegreerd kan worden. Dit kan gedaan worden met behulp van een smart VSM
Kernwoorden
Overzicht, Werkdruk, Capaciteit
Studenten
Sil Janssen en Marga RijksenBegeleider
Tijmen Bregt
Docent
Rogier van Weelden
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 1.01
Bedrijf: Eurofins Agro's Horti Chemisch Lab onderzoekt de kwaliteit van monsters uit voedingsstoffen, potgronden en kasgronden, afkomstig uit glastuinbouw door pH, elektrische geleidbaarheid en hoeveelheden aanwezige stoffen/ elementen te meten.Probleem/knelpunt: In het Horti Chemisch Lab wordt de werkdruk als hoog ervaren vanwege een gebrek aan structuur en overzicht, resulterend in herhaalanalyse van monsters (Q), niet-productieve klanttijd (D) en extra kosten (C).
Tegenmaatregelen:
- Informatieoverdracht (meting naar klantrapport) automatiseren via Excel.
- Plaatsen van statusbord met het WIP en de status van metingmachines.
- Onderdeel validatie uit de kwaliteitscontrole verplaatsen naar het Horti Chemisch Lab.
- Verplaatsing van metingmachines voor vermindering looproutes- en afstanden.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: In een goede werkomgeving ervaart je personeel geen hoge werkdruk. Hoe kom je te weten hoe de werkdruk ervaren wordt, en hoe kun je de werkdruk verminderen? Ontdek hoe systemen en structuur bijdragen aan werkdruk en overzicht.
Kernwoorden
Planningstraject, Herbevestigingen, Kennis
Studenten
Jens Tschopp en Paskal VermeulenBegeleider
Daniel Cleaver
Docent
Gerlinde Oversluizen
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 1.02
Bedrijf: Faber Electronics is een bedrijf, gevestigd in Velp, dat gespecialiseerd is in EMS (electronics manufacturing services). Met de ca. 80 medewerkers worden er printplaten, halffabricaten en eindproducten ontworpen en gerealiseerd.Probleem/knelpunt: Het planningstraject kost te veel tijd, mede door herbevestigingen (verandering in leverdatum van een order). De informatiestromen zijn complex en hebben een hoge variatie, waardoor er geen overzicht is.
Tegenmaatregelen: Door een zestal tegenmaatregelen te nemen kost het planningstraject minder tijd. Denk hierbij aan verbeterborden, snuffelshifts (een vorm van jobrotation), werkinstructies, het stimuleren van kennisadaptie, een centraal datadeelpunt en een registratietool voor de oorzaken van herbevestigingen.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Het bedrijf heeft geleerd op welke wijze verschillende afdelingen met elkaar kunnen worden verbonden, hoe continu verbeteren kan worden geïntroduceerd en hoe kennis kan worden ingebouwd in de organisatie. Deze tegenmaatregelen zullen leiden tot een tijdsreductie van het planningsproces.
Kernwoorden
Probleem- en oorzaakstelling, Klant-Order-Ontkoppelpunt, Flexibele inzet
Studenten
Erik Bruil en Bas LemminkBegeleider
Coen Goossens
Docent
Mitchell van Roij
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 1.03
Bedrijf: Giesen is een fabrikant van functierijke en kwalitatief sterke koffiebranders. Op het strategische vlak onderscheidt het bedrijf zich door grootschalig te investeren in innovatie en productontwikkeling.Probleem/knelpunt:
1.Een ongebalanceerde verdeling van de uren lijdt o.a. tot tussenvoorraden
2.De-interne-en externe-levertijd is vanuit het klantperspectief te lang
3.Er is veel reparatiewerk in het proces
4.Verstoringen van de flow door ontbrekende onderdelen
Tegenmaatregelen:
1.Gedeeltelijke her-opleiding van het personeel en de invoering van een Flex-matrix
2.Verplaatsing van het KOOP-punt van MtO naar AtO
3.Ingangscontrole met duidelijke standaardisatie voor de ingangseisen
4.Een Kanban TwoBin-systeem en de implementatie van een MRP-pakket
Belangrijkste leerpunten en (voorspelde) resultaten:
- Toename in de productiecapaciteit van 6 naar 8 machines per week
- Verkorting van de externe doorlooptijd van 18 tot 20 weken naar 10 tot 12 weken
- Leerpunt: Alle problemen aanpakken lijdt tot veel slecht aangepakte problemenKernwoorden
Planningssysteem, Just in Time, Experimenteren
Studenten
Chiel Tiellemans en Stan GrevenBegeleider
Lennard Seinhorst
Docent
Gerlinde Oversluizen
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 1.04
Bedrijf: GOMA B.V. is een onderneming die zich onderscheidt door het leveren van technisch hoogwaardige metaalproducten en oplossingen, gebaseerd op uitmuntende product- en proceskwaliteit.Probleem/knelpunt: De interne leverbetrouwbaarheid van de poedercoat/assemblage-productielijn van GOMA is te laag. Waardoor er een situatie ontstond met een grote variatie aan werkdruk. Dit heeft te maken met dat GOMA niet de benodigde sturingsinformatie heeft om een uitvoerbare planning op te stellen voor deze productiestappen.
Tegenmaatregelen: In de nieuwe werkwijze wordt er gewerkt met PROPOS i.c.m. een weekplanning op basis van regels die zijn gevalideerd door de medewerkers. Dit zorgt voor flexibiliteit op de dagvolgorde en structuur in de verplichtingen per week, zodat er niet ver vooruit gepland hoeft te worden om op tijd te leveren.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Ondanks de grote variatie in producten en kleuren hebben we in samenwerking met ons verbeterteam een nieuwe plan/werkwijze geïntroduceerd, die flexibel kan reageren op afwijkingen. Door te experimenteren met kleine oplossingen en te reflecteren op de resultaten hebben we een verhoging van de interne leverbetrouwbaarheid gerealiseerd.
Kernwoorden
Veiligheidsgevoel, Structuur, Overzicht
Studenten
Jan van de Kolk en
Sybe van de KraatsBegeleider
Martin van der Hooft
Docent
Danielle Hendriks
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 1.07
Bedrijf: Hadley Group Ede (HGE) is een producent van hoogwaardige koudgewalste stalen profielen tot 0,05 mm nauwkeurigheid. HGE produceert op jaarbasis 16,8 miljoen kilometer aan materiaal en bezit drie machinegroepen met elk andere nauwkeurigheden.Probleem/knelpunt: De huidige fabrieksindeling van het voorinstelproces veroorzaakt potentieel gevaarlijke situaties met een recente “near miss” tot gevolg. Zo staan de instelplekken in heftruckzones en/of staan deze tussen hoge magazijnstellingen. Dit resulteert in een laag veiligheidsgevoel onder de instellers.
Tegenmaatregelen: Fysieke herinrichting van het voorinstelproces met als doel het scheiden van voet-/heftruckverkeer en het opstellen van vaste locaties en inrichtingen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Om het overzicht en de structuur te verbeteren wordt 5S geïmplementeerd in het gereedschapsmagazijn.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Ondanks de verschillende wensen vanuit het personeel en een groot aantal mogelijkheden is het toch gelukt om een nieuwe inrichting uit te werken. Hierdoor is het werkgebied niet alleen veiliger maar ook slimmer ingericht om verspillingen op het gebied van beweging en transport te tackelen.
Kernwoorden
Doorlooptijd, Services
Studenten
Luca van Groningen en
Simon BlekkinkBegeleiders
Nathalie Rademaker en
Arian Hofland
Docent
Maarten de Groot
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.12
Bedrijf: De Academie Engineering en Automotive van de HAN in Arnhem biedt onderwijs op hbo en Masterniveau aan in Engineering en Automotive, met nadruk op innovatie, duurzaamheid en praktische toepassingen voor professionals.
Probleem/knelpunt: Momenteel is de doorlooptijd van het roosterproces te lang. Dit komt door te vroeg evalueren, dubbel werk, gebrekkige voorbereiding en het ontbreken van specifieke informatie en overdraagbaarheid.
Tegenmaatregelen: De informatiestroom wordt eerder op gang gebracht, waarbij de semestertrekker eerst een format moet aanleveren in plaats van dat dit door het proces getrokken wordt. Het proces begint later en iedereen gaat zijn eigen team evalueren.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: In een serviceproces heb je te maken met verschillende actoren, waarbij je urgentie moet creëren over het probleem. Binnen een team waar je verandering bij aanbrengt moet iedereen dit ook dragen, zij moeten het uiteindelijk met elkaar doen.
Kernwoorden
Kanban, Flow, Communicatie
Studenten
Twan van Mierlo en
Thies van der KriftBegeleiders
Dick Flantua en Laurens Braamburg
Docent
Danielle Hendriks
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.13
Bedrijf: Howden Thomassen Compressors is een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van grote zuigercompressoren. Met meer dan een eeuw ervaring in compressieoplossingen leveren zij aan raffinaderijen, toonaangevende olie- en gasindustrieën, petrochemische bedrijven en andere industriële organisaties.
Probleem/knelpunt: Momenteel zijn er veel vertragingen, doordat er materialen ontbreken of ze niet gevonden kunnen worden, resulterend in onnodige materiaalkosten.. Dit wordt o.a. veroorzaakt door een grote hoeveelheid (ongeorganiseerde) pallets op de werkvloer
Tegenmaatregelen: In de nieuwe werkwijze is kanban geïmplementeerd om de flow van voorraad vanuit warehouse naar de werkvloer te reguleren. Dit is tot stand gebracht door een zelfontwikkelde kanban kaart en ‘uitleen’ formulier, om de administratie van voorraad op de werkvloer in kaart te brengen.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Ondanks de grote variëteit tussen de producten, bleek het toch mogelijk om, samen met medewerkers, een nieuwe standaard werkwijze in te voeren. Door de invoering van Kanban wordt pull, overzicht, een georganiseerde werkvloer en een nauwere samenwerking tussen afdelingen gecreëerd. Dit resulteert in minder verstoringen.
Bent u benieuwd of Kanban kan functioneren binnen uw bedrijf, bezoek dan onze presentatie!
Kernwoorden
Lean, Onderwijs
Student
Merlijn HeemskerkBegeleider
Ingrid Serlier
Docent
Nathalie Rademaker
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.14
Bedrijf: MboRijnland is een regionaal opleidingscentrum in Nederland. Het biedt een breed scala aan middelbaar beroepsonderwijs aan in diverse vakgebieden. MboRijnland heeft als doel studenten voor te bereiden op een succesvolle loopbaan door middel van praktijkgericht onderwijs.
Probleem/knelpunt: De stage dient voor de zomervakantie geregeld te worden, maar 7 van de 175 studenten heeft dit vóór de zomervakantie gedaan (Q)
Tegenmaatregelen:
- Urenverdeling van de stagecoördinator herzien.
- Werkveldbijeenkomst opnemen in jaarplanning en organiseren voor stagebedrijven.
- Informatiebijeenkomsten inplannen en organiseren vóór de start van het nieuwe studiejaar.
- Werkinstructie maken voor het vullen van de POK.
- Een centrale plek creëren waar studenten begeleiding kunnen krijgen met betrekking tot de stage.
Belangrijkste leerpunten en resultaten:
- Neem de tijd om het verbeterproces zorgvuldig op te zetten en uit te voeren.
- Blijf als facilitator een neutrale en afstandelijke positie aanhouden en vermijd diepgaande betrokkenheid bij de inhoud van het proces.
- Betrek het verbeterteam en diverse stakeholders vanaf het begin actief bij het verbeterproces.
Kernwoorden
Pull, Tussenvoorraad, Beweging
Studenten
Miguel Wunderink en
Ralph MöllerBegeleider
René Buitenhuis
Docent
Gerlinde Oversluizen
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal E 0.15
Bedrijf: Nedstack maakt de waterstofeconomie mogelijk door duurzame energieoplossingen en levert innovatieve brandstofcelsystemen voor diverse toepassingen, waaronder waterstofproductie en –opslag. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen, realiseren en onderhouden van PEM-brandstofceloplossingen.Probleem/knelpunt: ‘De fouten komen door de andere afdelingen’ Na 2 weken bleek dit toch anders…. De gigantische tussenvoorraden zorgden voor een lange doorlooptijd en daardoor een trage reactietijd op afwijkingen in de kwaliteit van het proces.
Tegenmaatregelen: We hebben de push werkwijze vervangen door pull. Om dit voor elkaar te krijgen is er veel overleg geweest met het personeel. Wij hebben hen het pull principe eenvoudig uitgelegd. Om de stap naar het oude werken onmogelijk te maken zijn de stellingen voor de tussenvoorraden verwijderd en is een foutbestendige oplossing gecreëerd.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Door goed met de medewerkers te communiceren hebben zij de veranderingen goed opgepakt. Hierdoor is de doorlooptijd van 33 werkdagen naar 6 werkdagen gegaan. Het introduceren van de pull werkwijze creëerde rust op de afdeling. Wil je weten hoe wij dit hebben gedaan? Bezoek onze presentatie.
Kernwoorden
Hergebruik, Simpel proces, Registratie methodieken
Studenten
Wies Bekker en
Jop van RijenBegeleider
Niek Jansen
Docent
Rogier van Weelden
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.01
Bedrijf: Royal SMIT Transformers B.V. is onderdeel van de SGB-SMIT Group en produceert groot vermogen transformatoren voor over de gehele wereld. Deze transformatoren worden na productie getest in het hoogspanningslab voordat het transport naar de klant plaatsvindt.Probleem/knelpunt: Het proces rondom de test parts en het hergebruik daarvan bevat veel handmatig werk, waardoor fouten snel gemaakt zijn. Hierdoor wordt er op test parts misgegrepen wat spoedorders bij de leverancier oplevert. Dit resulteert in jaarlijkse kosten van €350.000.
Tegenmaatregelen:
- Het aantal soorten registratiemethodieken verminderen
- Standaardiseren van opslag en registratie test parts
- Eerdere controle hergebruik à alleen behouden standaard parts
- Controleren wijzigingen test set bij een herhaling
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Door het proces in kaart te brengen en de betrokken afdelingen bij elkaar te zetten hebben wij er een simpel en gedeeltelijk gestandaardiseerd proces van kunnen maken.
Benieuwd hoe wij de jaarlijkse kosten minimaal gehalveerd hebben?
Kom naar onze presentatie tijdens het HAN LEAN Event!Kernwoorden
Sociaalontwikkelingbedrijf, Detachering, Kwaliteit
Studenten
Betül Güreler en
Sanne van KonijnenburgBegeleider
Sabien Decoodt
Docent
Danielle Everts-Hendriks
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.02
Bedrijf: Scalabor, het sociaal ontwikkelbedrijf voor Midden-Gelderland, ondersteunt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het ontwikkelt hun talenten en verbindt ze met werk, geleid door drie principes: goed werkgeverschap, passend werk en gezonde financiën.Probleem/knelpunt: De huidige facilitaire serviceaanvragen bij de servicedesk vertonen kwaliteitsproblemen, na onderzoek is gebleken dat de interne klanten ontevreden zijn over communicatie/persoonlijke contact, ontbreken van klachtenprocedure en niet gebruiksvriendelijke volgsysteem serviceaanvragen.
Tegenmaatregelen:
- Negatieve beeld aanpakken door klanttevredenheidsonderzoek publiceren intern
- Vaker bellen en terugkoppelen
- Communiceren van informatie over de klachtenprocedure
- Visueel management voor herkenbaarheid
- 5S Mappenstructuur volgsysteem serviceaanvragen
Belangrijkste leerpunten en resultaten: We hebben veel aandacht besteed aan het betrekken van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij dit verbeterproject. Vanaf het begin zijn de medewerkers van de servicedesk betrokken bij het verbeterteam. Daardoor hebben we groter draagvlak gecreëerd bij de medewerkers.
Kernwoorden
Meetnauwkeurigheid, Analyses, Variatie
Studenten
Eef Berkers en
Jillian SeevinckBegeleiders
Paul Henzen en
Erik Swierenga
Docent
Mitchell van Roij
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.04
Bedrijf: Teijin Aramid is een internationaal bedrijf dat Aramide produceert binnen de chemische industrie. Aramide is een groep polymeren die hittebestendig is en een grote treksterkte heeft.Probleem/knelpunt: Momenteel zit er in kwaliteitstesten van de aramidepulp veel variatie in de meetresultaten. Hierdoor worden producten van hoogwaardige kwaliteit onterecht verwerkt in lagere kwaliteit producten. Dit leidt tot extra rework en kosten.
Tegenmaatregelen: Om de variaties te verminderen is de werkinstructie aanpast zodat er geen ruimte voor eigen interpretatie is overgebleven. Door fail safe middelen toe te passen wordt het werk makkelijker gemaakt en levert dit een winst op in de duur van het werk.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Ondanks de onduidelijkheid van het probleem, zijn we erin geslaagd om samen met onze stakeholders het probleem helder in kaart te brengen. Vervolgens hebben we variatiebronnen onderzocht en op basis daarvan afzonderlijke experimenten uitgevoerd. Met als doel om deze te standaardiseren. Hierdoor treedt er minder tot geen variatie op, in de kwaliteitstesten van de aramidepulp.
Wil je weten hoe? Kom dan kijken naar onze presentatie.
Kernwoorden
Doorlooptijdverkorting, Duurzaamheid, Klanttevredenheid
Studenten
Denron Haaijema en
Mitchell PannekoekBegeleider
Hristo Schuurman
Docent
Danielle Hendriks
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.09
Het bedrijf: VB-Airsuspension is een snelgroeiende, toonaangevende ontwikkelaar en producent van veeraanpassingen en (lucht)veersystemen voor o.a. lichte bedrijfswagens, ambulances, campers, voertuigen toegankelijk voor rolstoelrijders.
Probleem/knelpunt: De doorlooptijd van het retourproces kan wel 50 dagen te lang duren waardoor de klant ontevreden wordt. Deze wachttijd ontstaat omdat er het proces duidelijke afspraken en vaste locatie mist. Hierdoor ontstaat o.a. intern transport en kunnen artikelen niet hergebruikt worden wat resulteert in onnodig afval.
Tegenmaatregelen: Allereerst is een standaard retourproces ingericht met een nieuwe functie voor het controleren van de retouren. Daarnaast is er in het centrale magazijn een gezamenlijke vaste werkplek gecreëerd voor het verwerken en controleren. Dit voorkomt onnodig transport.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Ondanks dat niet alle medewerkers altijd op één lijn zaten over de inrichting en verantwoordelijken, is het toch gelukt om meerdere tegenmaatregelen te implementeren. Door wekelijks met de medewerkers en het management te blijven overleggen kwamen er vanzelf problemen en oplossingen naar boven en is het resultaat behaald.
Kernwoorden
Standaardisatie, Communicatie, Herinrichting
Studenten
Ruben Housheer en
Jasper ZwirsBegeleiders
Stefan de Craen en
Justin Huntink
Docent
Maarten de Groot
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.13
Het bedrijf: VMI is een bedrijf dat wereldwijd actief is met 1000 medewerkers in Epe. Het is voornamelijk bekend van haar complexe bandenbouwmachines.
Probleem/knelpunt: VMI heeft niet inzichtelijk dat er gewerkt wordt met niet gecontroleerd gereedschap. Hierdoor moet er constant worden bijgestuurd in het proces.
Tegenmaatregelen: Het proces herinrichten met duidelijke communicatie tussen afdelingen, waar een gestandaardiseerd systeem met data het werk makkelijker maakt. Hierdoor hoeft er pas gewerkt te worden als de data dat zegt.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Het beheersen van het controleren van gereedschap, zodat er zo efficiënt mogelijk wordt werk en het resultaat van 100% gecontroleerd gereedschap wordt behaald. Data driven decision making is hierin de leidraad.
Kernwoorden
Lean-transitie, Configureren, Doorlooptijdreductie
Studenten
Bart van Kampen en
Hidde MeijerinkBegeleider
Leon Masselink
Docent
Maarten de Groot
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.14
Bedrijf: Waterkracht B.V. is een toonaangevend bedrijf dat complete hogedrukoplossingen realiseert voor de zakelijke klant. Onder de naam Aquabar biedt Waterkracht B.V. een passende reinigingsoplossing op maat.
Probleem/knelpunt: Elke Aquabar machine is uniek, hierdoor heeft het orderproces een lange doorlooptijd. Maatwerk zorgt voor logistieke problemen met betrekking tot voorraadbeheer en ook waarborging van kennis in de organisatie is lastig gebleken.
Tegenmaatregelen: De belangrijkste tegenmaatregel is de strategische transitie van ETO naar CTO. Met de implementatie van een configurator zal de variatie in het productaanbod afnemen, dit resulteert in een efficiënter voorraadbeheer en een kortere doorlooptijd.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Door een goede onderbouwing van de overgang van ETO naar CTO is er meer draagvlak gecreëerd voor de implementatie van een configurator. Naar verwachting wordt de doorlooptijd aanzienlijk gereduceerd. Ben je nieuwsgierig geworden naar het verschil? Dan zien we je graag bij onze presentatie!
Kernwoorden
Snelheidsverliezen, Rework, Breakdowns
Studenten
Nicole Cugunov en
Joyce LuBegeleiders
Rick van den Berg en
Jeroen Kramer
Docent
Mitchell van Roij
|
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.15
Bedrijf: What’s Cooking is marktleider in fijne vleeswaren en vers bereide gerechten. What’s Cooking Wijchen verzorgt het snijden en verpakken van vleeswaren voor haar klanten.
Probleem/knelpunt: Het bedrijf heeft te maken met verschillende snelheidsverliezen, waardoor de gewenste output niet behaald wordt. De snelheidsverliezen worden veroorzaakt door de hoeveelheid rework en breakdowns.
Tegenmaatregelen: Voor verbetering van de flow en verhoging van output worden er door middel van standaardisatie speed losses geminimaliseerd en efficiëntie en kwaliteit verhoogd. Dit wordt bereikt door het opstellen van Standard Operating Procedures, lijninspectielijsten en een aanzet voor een standaardpakket van machine instellingen. Ook zijn er adviezen uitgebracht over preventief onderhoud.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Door het valideren van gegevens, communiceren tussen afdelingen, structureel vastleggen van informatie en kennis van verschillende lagen binnen het bedrijf samen te brengen, zijn nieuwe inzichten ontwikkeld. In ons geval bleek dat rework en breakdowns de daadwerkelijke oorzaken waren van niet behaalde output en verslechterde flow.
Kernwoorden
Lean-transitie, Omscholing
Student
Ymre BergsmaBegeleider
Stijn Janssen
Docent
Maarten de Groot
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokaal C 0.16
Bedrijf: Wienerberger produceert dakpannen voor de renovatiemarkt. In Deest worden jaarlijks 16 miljoen dakpannen en hulpstukken gebakken. Het project draait om de persen. Hier wordt klei voor het eerst een dakpan.
Probleem/knelpunt: Het uitvalpercentage bij de pers is 2,1%. Dit leidt tot diverse extra kosten. Ook kan de capaciteit van de bottleneck niet worden benut als er bij de pers uitval ontstaat.
Tegenmaatregelen: Het verminderen van bewegingen, gebruik van Poka Yoke en verbeteren van werkinstructies zijn de maatregelen. Het bijdragen aan een continu verbetercultuur en motiveren van medewerkers brengen niet altijd zichtbare verbeteringen mee, maar zet de deur voor andere projecten wagenwijd open.
Resultaten: Ondersteuning van leerprocessen en de aanzet voor verbeteringen vormden de basis van het project. De aandacht voor het veranderproces resulteerde niet alleen in financieel succes, maar draagt ook bij aan de groei van een blijvende verbetercultuur binnen het bedrijf.
Presentaties bij de u-vormige assemblagelijn
Bij onze leer- en probeeromgeving de USAC kunt u ook drie presentaties bijwonen.
Kernwoorden
Modularity, Robotics, Production line reconfiguration
Studenten
Joao Nunes Horta
Hielke van de Kamp
Toan Phan
Keefer Janssen
Krastyo Nikolov
Eniola Babajide
Ibrahim Suleiman
Docent
Andras Ligeti
Jordi Pluk
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokatie: USAC
Probleem/knelpunt: The Qube is a concept for creating a platform for industrial technologies, such as robotics, vision or more simple devices, like a conveyor belt. Currently, the Qube has limitations regarding flexibility and the changeover time is long for changing from one production technology to another one.
Tegenmaatregelen: The new Qube design is more structured and internal modules are created which ensures its easy reconfiguration in case a new technology is attached to the Qube. Furthermore, design changes were implemented to reduce changeover time.Resultaten: Despite the large number of possible technologies which are out there in the industry we achieved a solution which can adapt to most of them. The Qube is a platform which supplies all the electrical, communication and hardware needs which are required by the industrial solution.
How? That's what we'll tell you in our presentation.
Kernwoorden
Robot operation system, Delta robot, Robot control
Studenten
Ruben Konings
Thom PetersDocenten
Andras Ligeti
Jordi Pluk
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokatie: USAC
Probleem/knelpunt: We need to get the most effectiveness out of our affordable delta picker robot which requires an easy to use operation system. As there are no ready to use solutions on the market we had to develop our own Robot operation system.
Tegenmaatregelen: By analysing the functions and control techniques applied for other delta robots we have built a complete operation system for our affordable delta robot.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: Our solution provides a comprehensive and easy to use solution to operate the delta robot. The solution includes all control functions which are accessible via our user friendly interface. This makes it possible to use our delta robot in any kind of production environment. Since we are using a general programming method (G-code programming), this solution can be used for other delta robots in the industry.
How? That's what we'll tell you in our presentation.
Kernwoorden
Robot arm, Affordable robotics, Automatization
Studenten
Isaac Geerman
IJsbrand Oosten
Laura Brunekreeft
Severina Tasheva
Jeremy Ras
Kacper OstrowskiBedrijfsbegeleider
Remco HoftijzerDocenten
Andras Ligeti
Jordi Pluk
Tijden
14.10 - 14.35
14.40 - 15.05Lokatie: USAC
Bedrijf: Tholin Robots is a robot developer company in Arnhem. They aim to provide affordable robotic solutions for simple production tasks.
Probleem/knelpunt: The current version of the Tholin Robot arm (TR22) needs some improvements regarding stability, safety and communication and the interface. For this reason, we have developed the more advanced TR23 Robot arm.
Tegenmaatregelen: The implemented design changes made it possible to improve the robot arms stability thus achieving better accuracy and repeat-ability. Furthermore, the electronics of the robot were improved so the safety of the robot has increased and the communication has been improved. Besides that, we implemented a control platform to improve the interface.
Belangrijkste leerpunten en resultaten: We have proven that by using alternative manufacturing techniques such as 3D printing and affordable components it is possible to build a functional robot arm.
How? That's what we'll tell you in our presentation.