Contentstrategie voor gemeenten: wat werkt qua vorm, inhoud en vertelperspectief op social media?
Als het op online contact met hun inwoners aankomt, leven bij gemeenten dezelfde vraagstukken als die waar commerciële organisaties zich mee bezig houden.
Denk bijvoorbeeld aan social media: om Twitter, Instagram, LinkedIn en Facebook succesvol in te zetten moeten gemeenten anno 2020, net als commerciële organisaties, content produceren die aansluit bij de interesses en behoeften van hun inwoners. Alhoewel het doel vaak helder is, namelijk het bereiken en betrekken van inwoners, is het is voor veel gemeenten nog zoeken naar de juiste invulling van hun social media content.
Vragen die wij horen in ons gemeentelijke netwerk zijn bijvoorbeeld: Kunnen we de inwoner nu het beste met “je” of met “u” aanspreken? Wat is de juiste balans tussen informatie verstrekken en enige vorm van vermaak bieden? Hoe geven we een leuke, informele ‘twist’ aan berichten zonder te populair te worden? Posten we weer een foto van een wethouder die een lintje doorknipt, of toch liever een persoonlijk verhaal van een inwoner? In deze infographic delen we, op basis van recent praktijkgericht onderzoek in de gemeenten Overbetuwe, Lingewaard en Arnhem, inzichten in wat effectieve ‘ingrediënten’ zijn voor een social media contentstrategie voor gemeenten.