Minder CO2: al gamend met je neus op de feiten

We willen met zijn allen dolgraag naar een CO2-vrije wereld toe. Maar hoe groen zijn we op de HAN zélf nou eigenlijk bezig? Om dat duidelijk te krijgen, gingen studenten aan de slag met het project ‘CO2 Reductie HAN’, dat studenten en medewerkers middels een game met de neus op de feiten drukt.

en windmolens

Publieksprijs

Het multidisciplinaire duurzaamheidsproject is onderdeel van projectonderwijs dat bij de HAN gegeven wordt. Hendrik Postma is docent en coördinator van het Medialab en heeft de studenten 8 weken begeleid.

Chris van IJken, 4e-jaars student Content Design (een keuzeprofiel van de studie Communication & Multimedia Design) aan de HAN, is één van de studenten die van april t/m juni met een groep aan het project gewerkt heeft. Allebei zijn ze razend enthousiast over het eindresultaat.

Allemaal energiebewust bezig
Postma: “Bij dit soort projecten wordt altijd gewerkt met een externe opdrachtgever, waar de studenten dus een opdracht voor uit moeten voeren. In dit geval was dat het zwaartepunt SEE (Sustainable Energy & Environment)  van de HAN. Zij wilden dat de studenten een awareness-campagne voor de HAN op zouden zetten, als een soort start-up eigenlijk, met de specifieke vraag wat media en ICT-studenten daarin konden betekenen.”

Van IJken: “Dat was in het begin nog best aftasten, want bij zo’n multidisciplinair project heb je te maken met verschillende studenten met verschillende ideeën die je bij elkaar moet brengen. Ikzelf studeer Content Design, de anderen Experience Design en ICT. Maar wat meteen werkte was dat we allemaal energiebewust bezig zijn, dat we natuurlijk allemaal op de HAN zitten, én dat we iets terug wilden doen voor de school. We voelden daardoor gelijk dat we echt iets tofs konden gaan neerzetten.”

Positieve motivatie door gamefication
De studenten hebben het project besloten vorm te geven door middel van gamefication. En zeker niet alléén omdat dat ‘tof’ is. Postma: “De uiteindelijke bedoeling van het project is om het gedrag van de doelgroep te veranderen op het gebied van duurzaamheid. Wil je dat veranderen, dan moet je mensen positief motiveren. Gametechnieken kunnen daar in het bijzonder heel goed aan bijdragen.”

Van IJken: “We willen met de app duidelijk maken hoe ‘groen’ we als school bezig zijn. De app is daarom gekoppeld aan je HAN-pas, want op die manier kun je heel makkelijk data verzamelen. Zo wordt bijgehouden wat je kopieergedrag is, hoeveel koffiebekertjes je gebruikt in de kantine, en of je met de auto of de fiets naar school komt. Want de slagboom gaat alleen open als jij je pasje gebruikt.”

Punten scoren met je team
Omdat het hier om een game gaat, wordt dat gebruik van slagbomen, kopieerpapier en koffiebekertjes natuurlijk niet simpelweg bijgehouden. Want aan je gedrag zitten consequenties! Van IJken: “We hebben in de app de HAN-locatie als een soort 3D-model nagemaakt. Daarin kun je als gebruiker direct terugzien wat je doet. Gebruik je weinig kopieerpapier en kom je vaker met de fiets dan met de auto, dan scoor je punten. En hoe meer punten je scoort, hoe anders de HAN er in de app ook uit gaat zien. Het begint allemaal grijs en grauw, maar doe je het goed, dan gaat er overal groen groeien en komen er zonnepanelen op het dak.”

Postma: “Dat is het leuke van de game: dat het visueel zichtbaar wordt wat jouw invloed is op het milieu. Maar net zo belangrijk is dat verschillende afdelingen, gebouwen en faculteiten de competitie met elkaar kunnen aangaan. Want dan krijg je vanzelf een soort strijd: wie doet het het beste? Je kan zien hoe je het individueel doet, maar ook in teams spelen.”

Enthousiasme als motor
Enthousiasme blijkt sowieso de voornaamste motor achter het project, gaat Postma verder. “Het is nogal een uitdaging om een project als dit, met studenten uit verschillende hoeken, tot een goed einde te brengen. Maar ze hebben de samenwerking echt met beide handen aangegrepen. Het begin was chaotisch, maar al snel namen ze een professionele houding aan. Ze gingen serieus om met feedback en hebben echt een volledige oplossing bedacht. Tot aan de campagne voor de game aan toe.”

Van IJken: “Die campagne is natuurlijk ook nodig om mensen te laten weten dat er überhaupt een game te downloaden is. Die staat inmiddels in de App Store.”

Het concept uitwerken
20 juni zijn de eindresultaten van het project bij ICA Presents gepresenteerd. Vanuit opdrachtgever SEE waren de reacties alvast enthousiast. Dat roept de vraag op: hoe gaat het nu verder met de game? Postma: “We zouden de app natuurlijk heel graag verder willen uitwerken. Wat er nu in acht weken is neergezet, is voornamelijk een prototype dat aantoont dat dit bij zou kunnen dragen aan bewustwording wat betreft duurzaamheid.”

Van IJken: “De opdrachtgever is er gedurende die acht weken constant bij betrokken geweest, en zij zijn zeer positief over het eindresultaat. We hebben ook veel met hun feedback gedaan. Het zou ideaal zijn als er meer met dit concept gaat gebeuren. Dat hoeft niet alleen binnen de HAN te zijn. Want je op deze manier bewust worden van jouw footprint op de wereld, dat kan op elke school en in ieder bedrijf.