Partnerschap Speciaal onderwijs
In de landelijke Week van het Samen opleiden publiceert HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden. HAN Pabo is met een aantal schoolbesturen een intensieve samenwerking gestart. En dat is goed nieuws, want dit is het eerste partnerschap van de HAN Academie Educatie, waarbij het speciaal onderwijs een belangrijke focus heeft.
In het partnerschap ‘Veelzijdig opleiden in diversiteit’ werkt HAN Pabo samen met de schoolbesturen:
- Onderwijsgroep PuntSpeciaal
- Wonderwijs
- Proominent
- Entrea Onderwijs
- Kentalis
- De OnderwijsSpecialisten
Joke Broekema, directeur openbare basisschool Calluna, is programmaleider Samen Opleiden PO binnen het partnerschap ‘Veelzijdig opleiden in diversiteit’. “Samen met Nicolle van Geenen en Martine Derks van de HAN en met Peter van ’t Westeinde van De OnderwijsSpecialisten vormen we de programmaraad. Samen hebben wij gezocht naar een insteek die bij dit partnerschap past, met ruimte voor het nog niet weten en voor avontuur. De wens was en is om binnen ons partnerschap het vuur aan te wakkeren voor samen opleiden in diversiteit en samen op avontuur te gaan, te onderzoeken, experimenteren en richting geven aan dit bijzondere partnerschap, het eerste partnerschap waar het speciaal onderwijs in participeert. Samen gaan we het verschil maken voor kinderen en zorgen we voor goed toegeruste leraren die zijn opgeleid in diversiteit!”
Schatkaart en schatkist
Broekema: “Om het verhaal van ons partnerschap te duiden, hebben we de metafoor van een schatkaart gebruikt. Wat we willen bereiken in dit partnerschap is gevat in een routekaart van 12 stappen, die leidt tot een schat; het samen ontwikkelen en opleiden in diversiteit. Dit reisdoel zit ook echt in een schatkist om het gevoel van het avontuur, de heldenreis te versterken. We nodigen studenten en onderwijsprofessionals dus echt uit; welke rol je ook inneemt, je bent in alle gevallen een held die op avontuur gaat om een bijzondere schat te vinden.”
Kick-off in het bos
Nu de focus van het partnerschap helder is en de metafoor lijkt te werken, werd het tijd de praktijk in te gaan. Broekema: “Onze wens was om live te starten met een kick-off door letterlijk op avontuur te gaan in het bos. Dit is helaas niet gelukt, vanwege Corona, maar na een digitaal alternatief zijn al onze werkgroepen gestart aan het avontuur. Zij hebben allemaal een schatkist gekregen en zij zijn de fakkeldragers binnen ons programma geworden. Nu gaan we natuurlijk kijken hoe de studenten vanaf het nieuwe schooljaar binnen deze aspirant opleidingsschool gaan werken met de schatkist.
Samen met de studenten op avontuur. Samen zorgen dat zij worden opgeleid in diversiteit, dat ze ook ervaringen opdoen binnen het speciaal onderwijs en zorgen dat met een steeds rijker gevulde koffer op onze scholen binnenstappen.”