Samen leren rondom maatschappelijke vraagstukken
Van 21 t/m 25 maart waren de Onderwijsdagen 2022. Hét evenement voor en door onderwijsprofessionals. Binnen het overkoepelende thema 'Grenzeloos Leren' werden verschillende activiteiten aangeboden in 4 leerlijnen: leren op de werkplek, een leven lang leren, diversiteit in het onderwijs en interprofessioneel leren.

Wietske Kuijer-Siebelink is lector Responsief Beroepsonderwijs bij de HAN Academie Educatie en onderzoeker aan de Radboudumc health academy. Haar onderzoeksfocus is grensoverstijgend leren en opleiden voor een emergente toekomst. Tijdens haar keynote hield zij een pleidooi om studenten op een andere manier op te leiden. “We leven in een steeds complexere en veranderende wereld. Dit vraagt om anders opleiden: over beroepsgrenzen heen, leren en werken aan open-eind vraagstukken en in nauwe verbinding met de samenleving. Termen als interprofessioneel opleiden, transdisciplinariteit en multi-level leren horen hierbij. Maar wat betekent dit eigenlijk? En wat hebben we te doen in onderwijsontwikkeling en wat dat betekent voor de rol van de docent, opleider en onderzoeker?”
Keynote terugkijken
Wietske behandelde deze vragen en gaf praktische handreikingen en handvatten. Je kunt de keynote hier terugkijken.