Werkplekleren in de opleiding
Van 21 t/m 25 maart waren de Onderwijsdagen 2022. Hét evenement voor en door onderwijsprofessionals. Binnen het overkoepelende thema grenzeloos leren werden verschillende activiteiten aangeboden in 4 leerlijnen: leren op de werkplek, een leven lang leren, diversiteit in het onderwijs en interprofessioneel leren.

Op weg naar beter werkplekleren in de opleiding
Chris Kroeze is onderzoeker bij de HAN en gespecialiseerd in werkplekleren. Hij gaf dinsdag 22 maart een keynote over beter werkplekleren in de opleiding. Hij stelt en beantwoordt in zijn onderzoek de volgende vragen:
- Wat weten we over de combinatie werken en leren?
- Hoe maken we het werkplekleren in de opleiding beter?
- Wat is effectief leren in een beroep?
- Wat heeft de student nodig en wat wordt gevraagd van de werkplek? En hoe breng je dat dan in de opleiding?
Een ding is zeker, de driehoek student-opleiding-werkplek is hierin heel belangrijk en staat centraal. "En samenwerken en samen opleiden is essentieel, maar ook complex." Tijdens zijn keynote behandelde Chris deze vragen en gaf praktische handreikingen en handvatten. Je kunt de keynote hier terugkijken.
Lees ook dit artikel over samen opleiden.