Vakdidactische ontmoeting Samen Opleiden

Op 7 april vond de vakdidactische ontmoeting plaats tussen studenten, werkplekbegeleiders, vakdidactici, onderzoekers en school- en instituutsopleiders.

Vakdidactische ontmoeting

Deze dag was georganiseerd door Radboud Docenten Academie (RDA) en HAN Academie Educatie i.s.m. Regionaal Platform SO&P en Nijmeegs Inspiratiecentrum Vakdidactisch Onderzoek. Een middag vol inspirerende ontmoetingen en workshops, waarin er kennis gedeeld werd en theorie en praktijk dichter bij elkaar gebracht werd, rondom 'de vakdidactische ontwikkeling van de student'.

Vakdidactische ontmoeting Samen Opleiden

Lector Helma Oolbekking van de HAN Academie Educatie verzorgde de inhoudelijke inleiding van deze Vakdidactische ontmoeting Samen Opleiden. Oolbekkink sprak vanuit de overtuiging dat leraren een essentiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jongvolwassenen en dat daarmee dus de vakdidactische ontwikkeling van leraren in opleiding net zo relevant is. Oolbekkink houdt zich in haar onderzoek bezig met de vraag hoe deze studenten goede leraren kunnen worden én blijven. Welke professionele ruimte hebben ze nodig? Welke grenzen zouden ze moeten verkennen? Hoe wordt de school voor hen echt een professionele leergemeenschap? Een prikkelende aftrap van de middag.

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Wat is er nodig in vakdidactische begeleiding?

De onderwerpen van de workshops die gevolgd konden worden, vielen bij de deelnemers in de smaak: bijvoorbeeld gamification, redeneren over maatschappelijke problemen en beroepseducatie. Ook werd in verschillende workshops aandacht besteed aan de vraag wat nodig is in vakdidactische begeleiding. Op initiatief van de lerarenopleidingen zijn gesprekstools ontwikkeld samen met de scholen, om vakdidactische begeleiding te verbeteren.  Bijvoorbeeld voor de vakken Frans, Nederlands en Aardrijkskunde. Met deze tools werden tijdens de workshops ervaring opgedaan. 

Vakdidactisch café

In het vakdidactische café ontmoette men elkaar meer informeel op het gebied van vakdidactiek. Vooral docenten die op scholen en een rol vervullen als bijvoorbeeld werkplekbegeleider hebben veel ervaring en veel impliciete vakdidactische kennis, maar lopen er in het contact met studenten soms tegenaan dat het lastig is om hun kennis expliciet te maken. Het vakdidactisch café was als ontmoetingsruimte ingericht met kennisposters op het gebied van vakdidactiek, om het gesprek hierover te stimuleren. Dat werkte!

Netwerk

Hoewel Samen Opleiden in de kern gaat over gezamenlijk aan een programma van opleiden werken, is de verbindende werking van een vakdidactische ontmoeting als deze zeer van belang. Pieter Theunissen is schoolopleider op het Liemers College: “Ik ben vandaag inderdaad vooral gekomen om te netwerken. Zeker omdat we zolang thuis hebben gezeten, is het fijn om iedereen weer te ontmoeten.” Koen Henskens beaamt dat. Hij is docent bij de lerarenopleiding geschiedenis van de HAN en ook instituutsopleider bij het Canisius College: “Ik ben vooral hier om de verbinding te zoeken met collega’s. Je hebt hier leuk contact met collega’s uit het werkveld van hele verschillende vakgebieden.”

Samen Opleiden

In de landelijke Week van het Samen Opleiden publiceert HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden.

Meer nieuws in de serie Samen Opleiden

Week van Samen Opleiden van start

Vandaag start de Week van Samen Opleiden 2022: een week vol sprekers, sessies, podcasts en webinars. Het is een rijk offline en online programma boordevol kennisdeling en ontmoetingen. Het thema deze week is ‘de kracht van partnerschap’.

Studenten HAN Pabo Arnhem aan het werk op laptop.

Professionaliseringsdag programmaleiders

Binnen Samen Opleiden zijn meerdere rollen betrokken waar professionaliseringstrajecten voor zijn. Voor programmaleiders zijn deze er niet. Tijdens een van de maandelijkse bijeenkomsten van programmaleiders kwam ook daar deze professionaliseringsbehoefte naar boven.

Loes Nobbe, academie educatie, programmamanager Samen Opleiden VO-MBO

Effect van Samen Opleiden

Marijke Bakker wordt bij de HAN opgeleid tot leraar economie. Een deel van dat opleiden gebeurt binnen Samen Opleiden, in het partnerschap Passie voor leren. Wat merkt zij hier in de praktijk van?

Marijke Bakker. Samen Opleiden

Gezamenlijk vakmanschap in het onderwijs

Voor lerarenopleidingen speelt het werkveld een essentiële rol. We leiden op voor scholen in onze regio en daarom is het belangrijk dat we dit samen doen.

Jan Knuivers portret

Betekenisvol reflecteren

In samenwerking met HAN-onderzoekers Aimée Hoeve en Chris Kroeze onderzocht Sander Berendsen hoe de reflectie van studenten op hun persoonlijke en professionele ontwikkeling eigen leren meer betekenisvol kon worden. Dit leidde tot een nieuwe methodiek, een inspirerend boek en een enthousiast gesprek.

Portretfoto Sander Berendsen voor Smart Region