Het onderwijs als sjoelbak
Marjolein Moorman over kansengelijkheid en armoedebestrijding in het onderwijs
Zoals gebruikelijk bij de Educatie Collegetour, werd het interview met Marjolein Moorman, PVDA-wethouder van Amsterdam, gedaan door een student van de Academie Educatie. In dit geval was dat Maud de Waal, tweedejaars Lerarenopleiding Nederlands. Hierdoor werd het thema armoede bekeken vanuit onderwijs. Hoe kunnen we kansengelijkheid voor kinderen en jongeren vergroten?
Moorman pleit er in antwoord op die vraag voor om het onderwijs, daar waar alles begint, volledig te hervormen. “We focussen ons te veel op de cognitieve ontwikkeling en te weinig op talentwaardering en -ontwikkeling. Het onderwijs is in feite een sjoelbak, waarin je al jong en gebaseerd op de verkeerde criteria in een bepaald vakje belandt, waar je moeilijk weer uitkomt.” Behalve dat Nederlandse leerlingen al vroeg (vroeger dan in onze buurlanden) een onderwijsadvies krijgen en doorgaans in de koker vmbo/havo/vwo belanden, leren we hen dat de maatschappij je waardeert op basis van je cognitieve vaardigheden, je intelligentie, je status.”
De leraar als impactmaker
Moorman benadrukt dat niet de leraar, maar vooral het onderwijs als systeem de verandering dient te brengen. Tot de leraren en leraren-in-opleiding in de zaal: “Jullie zijn pas echte impactmakers, jullie maken daadwerkelijk het verschil. Het is de manier waarop we met z’n allen kijken naar ontwikkeling van kinderen en jongeren en de waarden op basis waarvan we het systeem hebben ingericht… daar gaat het mis en daar zit de oplossing.”
Marjolein Moorman sprak helder en bevlogen tijdens de Collegetour en was blij met de tijd die ze kreeg om haar visie te delen. Lees erover in het artikel op SAM over de Collegetour met Marjolein Moorman.
Meer weten over de HAN Educatie Collegetour?
De indrukwekkende lijst met gasten van de vorige edities van de Collegetours staan op han.nl/collegetour. Hier kun je je ook aanmelden voor de digitale uitnodiging, zodat je geen Collegetour meer hoeft te missen.