Installatie lector Wietske Kuijer
Toekomstbestendig beroepsonderwijs: hoe ziet dat eruit? Hoe leid je professionals op die innovatief meebewegen met verandering, bijdragen aan de samenleving, zelf hun loopbaan sturen en zich een leven lang ontwikkelen? Deze vraag stond centraal in de inaugurele lezing ‘Samenspel, leren voor verandering in werk en samenleving’ door Wietske Kuijer. Zij is op 6 oktober geïnstalleerd als lector Responsief Beroepsonderwijs.
Ongeveer 200 belangstellenden van de HAN, hoger en middelbaar (beroeps)onderwijs én werkveldpartners waren fysiek of online aanwezig bij haar inaugurale rede. Aly Smelt, directeur HAN Academie Educatie opende de bijeenkomst en sprak over het belang van het lectoraat voor de toekomst van het onderwijs. Aly: 'Het beroep van leraar ontwikkeld zich. Het is goed om verder te kijken dan je eigen silo. Wietske verbindt mensen, beroepen, werkvelden en opleidingen'. Bridget Kievits, lid college van bestuur van de HAN, vervolgde en gaf aan dat het lectoraat heel goed past bij de nieuwe koers van de HAN. Waarin het samen met het werkveld en de regio opleiden van studenten tot representatieve en maatschappelijke wereldburgers een van de speerpunten is. Daarna installeerde zij Wietske tot HAN-lector Responsief Beroepsonderwijs.
Samenwerken is een voorwaarde voor opleiden en niet meer alleen een fijne bijkomstigheid
Samenspel, leren voor verandering in werk en samenleving
De rode draad in de rede van Wietske is Samenspel. Het belang van samen opleiden voor het beroepsonderwijs. En dus het belang van het lectoraat voor de toekomst. Haar rede werd ondersteund door dansers van Rijnijssel die in hun dans voortdurend aan samenspel deden. Kunstenares Cassandra Onck, met wie Wietske al eerder samenwerkte in het project 'Citydeal Kennismaken', vatte de term samenspel meerdere keren prachtig samen in een 'spoken word'. De volledige rede van Wietske is terug te lezen in de publicatie die nu is verschenen. Haar rede wordt aangevuld door een video waarin Wietske in gesprek gaat met verschillende samenwerkingspartners over het belang van het lectoraat, het belang van samenwerken en de toekomst van beroepsonderwijs. Daarnaast is er ook een digitale goodie bag beschikbaar.
We moeten al tijdens de opleiding bijdragen aan veranderingen. Als we het pas na de opleiding doen is het eigenlijk al te laat. Dat vraagt om anders leren en werken.
De focus van het lectoraat
Wietske zoomde in op drie samenhangende aandachtsvelden binnen het grensoverstijgend samenwerken, leren en opleiden als belangrijke bouwstenen voor responsief beroepsonderwijs.
- Nieuwe vormen van werkplekleren
- Het leren samenwerken over beroepsgrenzen heen
- Beroepsgerichte didactiek
Deze aandachtsvelden vormen de focus van het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs.
Het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs bestaat naast Wietske als lector, uit een kernteam van onderzoekers, grenswerkers (die hun thuisbasis elders hebben maar ook participeren in het lectoraat) en promovendi. Het kernteam van onderzoekers bewaakt samen met de lector de koers, het programma en kennisopbouw van het lectoraat. De grenswerkers borgen de verbinding met de onderwijspraktijk en zijn een belangrijke spil in het realiseren van doorwerking. Promovendi verdiepen bepaalde thema’s.
Wietske Kuijer-Siebelink
Wietske Kuijer is als gepromoveerd onderzoeker in 2005 gestart als docent en onderzoeker bij de HAN. Ze kent het (beroeps)onderwijs dus uit de praktijk. Ze beschikt over ruime ervaring op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het beroepsonderwijs. Zo was Wietske de afgelopen jaren werkzaam als hoofddocent bij het HAN Instituut Paramedische Studies en was ze senior onderzoeker bij het samenwerkingsverband Publieke Zaak. Hier was haar belangrijkste focus grensoverstijgend samenwerken, leren en opleiden. In diezelfde rol is ze in 2020 actief betrokken geweest bij het onderzoek naar de werkzame mechanismen van het strategisch organiseren van werken in de driehoek onderwijs-onderzoek-werkveld, dat samen met het toenmalige lectoraat Beroepspedagogiek werd gedaan. Ook is - en blijft - ze betrokken bij het door NRO gesubsidieerde landelijke project Adapt at Work flexibel hoger onderwijs. Wietske is daarnaast nog verbonden als senior onderzoeker aan de Radboudumc Health Academy Hier doet ze onderzoek naar grensoverstijgend samenwerken, leren en opleiden in de zorg.