Frans Tillema maakt korte metten met files en bereikbaarheid
Hoe blijf je bereikbaar voor je medewerkers? En welke nieuwe mobiliteitsoplossingen gebruik je daarvoor? Over deze vragen ging het 5 oktober bij de Eindhovense Brainport Industries Campus (BIC). Tijdens de energieke lezing van onze mobiliteitslector dr. ir. Frans Tillema kon het geïntereseerde publiek ‘silver bullets’ opvangen.
"Er is maar één schuldige aan de file en dat ben je zelf. Je hebt tenslotte tijdens corona gezien hoe het ook zonder kon", zegt Frans, HAN-lector Intelligente Mobiliteit en betrokken bij het Quality Team van Brainport Smart District. Hij wist zijn toehoorders meteen bij de les te trekken. In hoog tempo vuurde hij een aantal ‘silver bullets’ af op zijn publiek. Dit zijn manieren waarop we korte metten kunnen maken met files en bereikbaar kunnen blijven.
Welke ‘silver bullets’ vielen op?
- Ga op je handen zitten en doe niks
Overheid, stop die infraplannen eens een tijdje in de ijskast, doe niks en kijk wat er gebeurt. Waarschijnlijk wordt het mobiliteitsprobleem zo groot dat reizigers vanzelf de noodzaak voelen om hun gedrag aan te passen. Want waarom zou ik mijn auto laten staan als ik door alle verbeteringen juist beter dan ooit kan doorrijden? Leg wel goed uit waarom je niets doet en geef mensen handelingsperspectief.
- Tussen lef en laf zit maar 1 letter: durf!
Durf te kiezen voor bitterzoet beleid. Kijk naar provincie Zeeland: wil je als ambtenaar straks nog met de auto komen en woon je dichtbij? Dan kun je een parkeerplek en kilometervergoeding wel vergeten. Dit geldt ook voor de Nationale Politie die zwaar inzet op fietsen. Verleiden en afremmen dus. De fiets is een echt duizend-dingendoekje: altijd goed om te stimuleren.
Andere ‘silver bullets’, zoals deelmobiliteit en MaaS (Mobility as a Service) zijn al vrij bekend. Frans waarschuwde wel voor onbedoelde negatieve effecten hiervan. "Deelauto’s aanbieden is prima, maar staar je er niet blind op. Het blijven auto’s waarmee je nog steeds in de file kunt belanden." En MaaS? "Mensen kunnen door de goede informatievoorziening over al hun alternatieven ook vaker kiezen voor de auto als ze zien dat die optie sneller is."