Op weg naar volwaardig duurzame catering
In samenwerking met Eurest Compass Group is de HAN goed op weg naar volwaardig duurzame catering. Je ziet dat al in de restaurants, waar in de eerste schappen meteen het gezonde, vegetarische aanbod te vinden is. “Dat is het eerste dat restaurantbezoekers zien”, zegt Karin Sanders, hoofd Facilitaire Zaken bij de HAN.
8 G's
In het gesprek met Karin, Erik van Bemmel (vestigingsmanager van Eurest Compass Group) en Mark Heussen (procescoördinator bij de HAN) staan de 8 G’s centraal:
- Groen
- Goed
- Gezond
- Goedkoop
- Gastvrij
- Gevarieerd
- Gezellig
- Gezamenlijk
Al sinds 2017 zijn Eurest Compass Group en de HAN bezig steeds meer aan deze 8 criteria te voldoen. Niet alleen in de restaurants, maar ook voor de catering tijdens eventborrels, het Pabo-gala of de kerstmarkt, bijvoorbeeld. In de restaurants ligt bovendien elke maandag en vrijdag gratis fruit dat gasten op deze 2 dagen meekrijgen bij iedere aankoop. Verder letten ze op duurzame verpakkingen, keurmerken, het tegengaan van verspilling en het vegetarische en veganistische aanbod.
Wat doen jullie niet meer?
De 3 vullen elkaar in snel tempo aan in het gesprek. “We bieden in het restaurant stap voor stap minder vlees aan”, zegt Karin. “De kwaliteit wordt steeds beter”, vult Erik aan. "Sinds dit schooljaar is ons banquetingassortiment standaard vegetarisch."
Staat er nog meer op de planning?
Aarzelend klinkt het als Karin met een schuin oog kijkend naar Erik zegt: “Misschien is vegan de volgende stap. Maar daar is de HAN nu nog niet klaar voor.”
Met wie werken jullie lokaal samen?
Erik: “Op de locatie aan de Groenewoudseweg in Nijmegen komt 50% al uit lokale inkopen.” Mark: “We hebben natuurlijk ook al grote stappen gemaakt in onze samenwerking met Versfabriek.” Erik enthousiast: “En Trash’ure werkt met restverwerking fruit. Dat is een vegan patisserie. Die gebruikt fruit in het gebak, dat in de winkel niet verkocht kan worden.”
Is vegetarische catering duur?
Volgens Erik is bijvoorbeeld Chicken No Chicken duurder qua inkoop. “Want een vegetarische burger (bijvoorbeeld de bieten- of no chickenburger) is vaak duurder. Maar we bieden deze goedkoper aan dan een reguliere hamburger.” Karin: “Vegan is wel veel duurder, maar dat moeten we nog afwegen.” Erik: “Pick and Mix, product of happiness, bieden we aan als 3 voor € 5,50.”
Al met al probeert hij te sturen op een lage prijs. Zo houdt Eurest ook rekening met de crisis en betalen studenten een lagere prijs voor ontbijt en lunch. “Een krentenbol voor € 0,70 bijvoorbeeld. Vanaf januari zal er daarnaast op ieder moment van de dag een deal zijn voor € 2,- gericht op het eetmoment van de dag.”
Is de focus op vegetarische catering geen betutteling?
Karin vindt niet dat je kunt praten over betutteling. “We willen mensen niet verplichten vegetarisch te eten. Ons banquetingaanbod is standaard vegetarisch, maar het is ook mogelijk vleesproducten te bestellen. Wel willen we mensen verleiden tot vegetarische aankopen.” Mark: “Het gaat ook om het verhaal dat we over deze vegetarische producten vertellen. Dat maakt nieuwsgierig naar wat het is.”
Een keer per maand een proeverij
Om meer bekendheid te geven aan de diverse duurzamere producten, houdt Erik regelmatig proeverijen. “Laatst hadden we ook producten gebaseerd op krekels. Best lekker, hoor. Om onze gasten kennis te laten maken met nieuwe en duurzame producten organiseren wij iedere maand een tasting. Deze kun je ook altijd vinden op onze campusagenda. Ook organiseren we ieder jaar een foodfestival waarbij je met meerdere leveranciers tegelijkertijd kennis kunt maken."
Koffieleverancier
Erik verbaast Karin zelfs met iets wat zij nog niet wist. “We hebben overal dezelfde koffieleverancier. Die heeft nu onze bestellingen gebundeld. Dus nu hoeft de leverancier maar 1 keer per maand 1 rit te doen. Dat betekent weer minder CO2-uitstoot.”
Sturen op duurzaamheid
De HAN wil steeds meer sturen op duurzaamheid. Dat past binnen ons Koersbeeld. “Het verbeteren van de wereld, maatschappelijk verantwoord”, zo vult Karin aan. En verder zijn er plannen om plek te bieden aan uitstromers. Karin noemt de Colourkitchen waar werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen, een opleidingsplek krijgen en gegarandeerde uitstroom krijgen.
Kerstmarkt
Onlangs stond Erik en zijn collega's van Eurest Compass Group nog met het veganistisch aanbod op de kerstmarkt. Misschien heb je de kraam nog gezien met plantaardige chocomel, vegan erwtensoep en een vegan broodje worst?