Samen impact maken met Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn
Het allereerste semester van de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) is afgerond. 120 studenten van 10 opleidingen en 3 academies werkten het afgelopen half jaar samen aan concrete praktijkopdrachten van opdrachtgevers. Dé manier om direct impact te maken.
Het is duidelijk dat maatschappelijke uitdagingen in zorg en welzijn niet langer vanuit 1 discipline aan te vliegen zijn. De verschillende professionals hebben elkaar nodig. En omdat de HAN streeft naar maatschappelijk betrokken reflecterende wereldburgers leidt PZW de toekomstige professionals daar alvast in op.
Samen cultuur bouwen
Van iedere opleiding zijn er leercoaches die de studenten begeleid hebben. Leercoach Daniëlle Verschuren van de opleiding Voeding en Diëtetiek licht de voorgeschiedenis van PZW kort toe: “De afgelopen 2 jaar is achter de schermen met zo’n 100 collega’s flink gewerkt aan deze innovatieve onderwijseenheid voor 3e en 4e jaarsstudenten in zorg en welzijn. Het is niet niets om 10 opleidingen en 3 academie samen te laten werken en met elkaar cultuur te bouwen. Maar het is gelukt om met de andere opleidingen nieuw onderwijs te ontwerpen en te geven.” Om te vieren dat de eerste studenten PZW hebben afgerond, is er ter afsluiting een feestelijk symposium georganiseerd met alle betrokkenen.
Changemakers
Rob Verhofstad opende het symposium en kon direct op de volle aandacht rekenen van de studenten, docenten en opdrachtgevers die naar het Albertinum in Nijmegen kwamen. “Wat jullie doen, is exact waar de HAN heen wil. Jullie maken écht het verschil in de maatschappij door vanuit verschillende opleidingen zorg en welzijn concrete vraagstukken uit de maatschappij op te pakken. Dát is wat we met de hele HAN voor ogen hebben. De maatschappij trekt zich niets aan van academies en opleidingen en daarom is het zo mooi dat jullie over de grenzen heen kijken. Jullie zijn de changemakers die we zoeken.”
Jullie maken écht het verschil in de maatschappij door vanuit verschillende zorg en welzijn opleidingen concrete vraagstukken uit de maatschappij op te pakken."
Changemakers zijn nodig. Zeker op het gebied van zorg en welzijn. “Gelukkig hoeft alles niet opeens morgen anders,” vertelt programmamanager Fair Health, Lisbeth Verharen. “De studenten hebben kleine betekenisvolle bouwstenen geplaatst waarop verder gebouwd kan worden naar een schone, slimme en sociale wereld.”
Uit je comfortzone komen
Samenwerken is best lastig, merkten veel studenten. “Je gaat met iemand van een andere academie een project doen. Iemand die je niet kent, die andere begrippen hanteert en soms fundamenteel anders naar de zaken kijkt,” vertelt student Social Work, Noor van Zwam die samen met Ergotherapie student Merel Meekel onderzoek deed naar een nieuwe ontmoetingsplek in Wijchen Zuid. “Gedurende het semester leer je elkaar kennen. Je leert van elkaar, krijgt andere perspectieven en uiteindelijk ervaar je wat een verrijking het is om uit je comfortzone te komen.” Noor: “Door Merel heb ik geleerd niet gelijk op een bewoner af te stappen, maar eerst goed voor mezelf op een rijtje te hebben wat ik wil weten.”
Van elkaar leren
Zo leerde student Verpleegkunde Semhar Kafel van Ergotherapie student Emiel van Alphen hoe je op een creatieve manier een idee tastbaar kan maken. In opdracht van De Waalboog en Sterker deden ze het project Community Care. Waarin ze (in verband met de dubbele vergrijzing) alternatieven zochten voor (in)formele zorg. Emiel ontdekte dankzij de samenwerking met Semhar wijkbreed te kijken in plaats van patiëntgericht. “Zij heeft me ook geleerd wat gestructureerder te werken,” lacht Emiel.
Sterk staaltje samenwerking
Van de 40 projecten zijn er 9 genomineerd die hun onderzoek presenteerden tijdens het symposium. De bezoekers mochten stemmen op het meest impactvolle project. Van kwalitatief onderzoek naar de wensen en behoeften rondom het activiteitenaanbod in de wijk Brakkenstein in Nijmegen voor mensen met een beroerte tot een zoektocht naar een innovatie voor gepland gedwongen afzondering binnen de JeugdzorgPlus instelling, locatie Lindenhorst.
Winnaars publieksprijs
Vanuit een top 3 rolde de publieksprijs eruit. Deze ging naar het project Koken met IDDSI van logopediestudent Anke van Dinther en student Diëtetiek en Voeding Demi Delleman. IDDSI is een internationaal raamwerk dat gebruikt wordt om verschillende consistenties van eten en drinken in te delen. Dit project is een prachtig voorbeeld waar écht behoefte aan is in de markt en getuigt van een sterk staaltje samenwerking. De meiden brachten een kookboek uit voor kinderen tussen de 6 maanden en 2 jaar die zelf niet in staat zijn voldoende calorieën en/of eiwitten te halen uit hun dagelijkse voeding.
Meer over het winnende groepje lees je in dit nieuwsbericht.
Vervolg
De zaal bruist van de energie. Trotse docenten, stralende coaches en blije opdrachtgevers. De studenten voelen dat ze écht het verschil hebben gemaakt. Veel projecten krijgen een vervolg, al dan niet door een volgende lichting PZW’ers die 6 februari met 200 studenten start.
Martijn Hofman van een wijkcomité Westroijen in Tiel krijgt begin februari 2 PZW'ers die de Kloosterwijk in kaart gaan brengen en gaan onderzoeken hoe ze bewoners in beweging krijgen om te verbinden. “Het niveau is hoog, zie ik. Ik kijk ernaar uit dat wij ook van die kanjers mogen ontvangen.”
Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn
Studenten vanuit verschillende zorg en welzijn opleidingen die samenwerken aan vraagstukken vanuit de praktijk: dát is de kracht van de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn.