‘Input’ in het IIRC-model kritisch bekeken
Het IIRC-model van het International Intergrated Reporting Council wordt wereldwijd toegepast als leidraad bij integrale rapportage. Toch is vanuit het Arnhemse HAN-lectoraat Futureproof Control de vraag opgedoken: is misschien een aanpassing wenselijk?
Robert Betsch is themaregisseur Integrated Thinking, Control and Reporting bij het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie. Daarnaast is hij verbonden aan het HAN-lectoraat Futureproof Control. Onlangs wierp hij zijn kritische blik op het wereldwijd bekende en toegepaste IIRC-model en kwam tot een opvallende vraagstelling.
Input, output en outcomes
Bekend aan het model is aan de linkerzijde de input, en aan de rechterzijde de output en vervolgens de outcomes. De input is datgene wat er aan financiële, materiële, intellectuele, menselijke, sociaalrelationele en tenslotte natuurlijke waarde het bedrijfsproces in komt, terwijl de outcomes gaan over de effecten van de output op de stakeholders. De outcomes zijn karakteristiek voor het IIRC-model en staan voor waardecreatie of waardeverlies.
Wat zit er achter de input?
Echter, voordat de input het bedrijfsproces binnenkomt, heeft die vaak al een weg afgelegd. Denk aan de soja die de Nederlands boer gebruikt om zijn vee mee te voeren. Zou je het mogelijke effect van sojateelt, namelijk ontbossing van het regenwoud, niet mee moeten nemen in het waardenmodel?
Ketenverantwoordelijkheid
Een heel interessante vraagstelling! “Bovendien, als je dus ‘influences’ als equivalent van ‘outcomes’ aan het model toevoegt, sluit het ook beter aan op de ketenverantwoordelijkheid die zo’n belangrijke rol gaat spelen in de CSRD”, aldus Robert.
- Meer weten? Robert.Betsch@han.nl
- Of e-mail het Centrum Meervoudige Waardecreatie: cmw@han.nl
Centrum Meervoudige Waardecreatie
Meervoudige waardecreatie is een organisatiestrategie, waarin een organisatie met haar activiteiten niet uitsluitend financieel-economische waarde creëert, maar ook expliciet aanstuurt op de realisatie van sociaal-maatschappelijke en ecologische waarde. In de praktijk leidt een dergelijke strategie tot een ‘triple win’: winst voor de aandeelhouders, winst voor de andere stakeholders en winst voor het natuurlijk ecosysteem. Een strategie van meervoudige waardecreatie draagt bovendien bij aan de toekomstbestendigheid van een organisatie en de samenleving.
Het meervoudig waardedenken is de inhoudelijke drijver van het Centrum Meervoudige Waardecreatie (CMW). Bij meervoudig waardedenken kunnen 6 waardesoorten onderscheiden worden:
- Financiële waarde
- Natuurlijke waarde
- Sociaal relationele waarde
- Intellectuele waarde
- Menselijke waarde
- Materiële waarde
Een balans in deze 6 waardesoorten zorgt voor toekomstbestendigheid.
Als CMW doen we praktijkgericht onderzoek en bieden we onderwijstrajecten aan voor studenten én professionals. Hierbij werken we altijd samen met partners uit ons netwerk. Meer weten over de mogelijkheden? Bekijk de website of neem contact met ons op: cmw@han.nl / 026-369 10 05.
En: volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven van nieuwe activiteiten, events en kennis!