Leertraject Gelijkwaardig Samenwerken onder de loep
De samenwerkingsrelatie tussen hulpverleners en cliënten is een belangrijke voorspeller voor het succes van de geboden hulp. Recent onderzoek laat zien dat ouders en jongeren vaak (in 70% van de gevallen) geen gelijkwaardige samenwerking ervaren en zich vaak niet gehoord voelen. Wat verstaan we onder een gelijkwaardig samenwerking? En hoe zorgen we dat kennis over gelijkwaardig samenwerken ook benut wordt in de praktijk? We onderzochten een leertraject rondom gelijkwaardig samenwerken.
Actieleertraject ‘Laat je Raken’
Jeugdprofessionals pasten in dit actieleertraject de opgedane kennis direct toe in de praktijk."
Inzichten
- Het hanteren van oprechte nieuwsgierigheid;
- Aandachtig luisteren naar ouders en jeugdigen;
- Het bespreken van de samenwerking met ouders en jeugdigen.
Helpende factoren
Ouders ervaarden dit gesprek als een van de eerste keren dat zich gehoord en serieus genomen voelden.”
Succesvolle leeromgeving
Theaterlezing
Samengevat: de inhoud van een succesvol leertraject
Meer informatie over het project Gelijkwaardig Samenwerken?
Referenties
De Greef, M., Pijnenburg, H.M., Van Hattum, M.J.C., McLeod, B.D., & Scholte, R.H.J. (2017). Parentprofessional alliance and outcomes of child, parent, and family treatment: A systematic review. Journal of Child and Family Studies, 26, 961-976. doi: 10.1007/s10826-016-0620-5
Welmers-Van de Poll, M.J., Roest, J.J., Van der Stouwe, T., Van den Akker, A.L., Stams, G.J.J.M., Escudero, V., Overbeek, G.J. & De Swart, J.J.W. (2018). Alliance and treatment outcome in family-involved treatment for youth problems; A three-level meta-analysis. Clinical Child and Family Psychology Review. https://doi. org/10.1007/s10567-017-0249-y
Spijk-de Jonge, M, de Lange, M., Serra, M., van der Steege, M., Dijkshoorn P., (2022). Betrek mij gewoon!' Op zoek naar verbeterkansen voor de jeugdhulp in het casusonderzoek Ketenbreed Leren.