Masterclass communiceren met ouders
Wat mis je het meest als stagiair op onze scholen? Dat vroeg scholenkoepel Optimus PO vorig jaar aan alle afstudeerders. Met stip op 1: oefening in oudergesprekken. Nu is er de masterclass Communiceren met Ouders, ontwikkeld en verzorgd door Optimus én HAN Pabo.
Wat is het probleem precies? Hella Kuijpers, schoolopleider binnen Optimus, schetst het met een paar pennenstreken: “Gespreksvaardigheid wordt op de HAN Pabo zeker aangeboden, maar toch voelen studenten zich vaak onvoldoende voorbereid op het voeren van oudergesprekken. De huidige afstudeerders hebben er bovendien te weinig (fysieke) vlieguren in gemaakt, door corona.
Verbinding
Elske Linders kan die constateringen alleen maar bevestigen. Zij is, net als Hella, schoolopleider bij Optimus. En volgt daarnaast de master Leren en Innoveren aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. “Ik onderzocht voor mijn opleiding de verbinding tussen de theorie op de HAN Pabo en de praktijk op onze scholen. Ook daarin gaven de studenten aan dat de communicatie met ouders aandacht behoefde.”
Ook mijn onderzoek wees uit: oudercommunicatie behoeft aandacht’
Eyeopeners en aha-erlebnissen
Werk aan de winkel dus, voor Optimus én de HAN Pabo. De oplossing kwam in de vorm van de masterclass Communiceren met Ouders. Inmiddels is de vierde en laatste bijeenkomst achter de rug. De reacties van de deelnemers zijn zeer positief. In hun feedback buitelen woorden als ‘eyeopener’ en ‘aha-erlebnis’ over elkaar heen. Dat succes is vooral ook te danken aan Nicole Beijen, benadrukken Hella en Elske: “Zij is als instituutsopleider van de HAN onderdeel van ons team en heeft de masterclass samen met Elske ontwikkeld tot wat die nu is.”
Instituutsopleider als spil
Hella en Elske slaan met dat compliment een bruggetje naar het Partnerschap Samen Opleiden, waarin de HAN en Optimus beide partner zijn. De scholenkoepel kan daardoor vijf instituutsopleiders inzetten, waaronder Nicole.
Hella: “Instituutsopleiders als Nicole zijn een zeer waardevolle aanvulling: ze zijn de spil tussen het werkveld en de pabo.” Nicole was voor Elske dan ook een logische brainstorm-partner in de ontwikkeling van de masterclass. Elske: “Hoe ziet het HAN-aanbod qua gespreksvaardigheid eruit, waar zitten dan de hiaten en hoe vullen we die op? En daaruit ontstond de masterclass.”
Over de masterclass
De masterclass bestaat uit 4 bijeenkomsten, die steeds ietsje meer de diepte in gaan. Opgebouwd volgens de lijnen van het handboek Gesprekscommunicatie, maar vooral boordevol praktijkvoorbeelden, vandaar de vele aha-erlebnissen bij studenten. Steeds opnieuw wordt de aangereikte kennis gekoppeld aan oefeningen, bijvoorbeeld in de vorm van een rollenspel. Met iedere bijeenkomst de geruststelling: wees niet bang voor uitglijers, want daar leer je alleen maar van. Eyeopeners zitten vaak in een klein hoekje, vertelt Elske: “Al bij de eerste bijeenkomst introduceerden we ‘het belletje’. Als dat rinkelde, moest iedereen bevriezen in de houding die hij of zij op dat moment had: Straal je openheid uit als je zit zoals je nu zit? Want die bewustwording is nodig: dat je houding (non-verbaal) onderdeel is van het gesprek.”
Wat Samen Opleiden oplevert
Hella: “Dit hele traject laat heel goed zien wat de kracht is van Samen Opleiden. Onze behoefte om ‘iets’ te doen met oudergesprekken leidde tot een masterclass. Omdat we die samen met de HAN ontwikkelden, is er goede aansluiting op het bestaande aanbod van de opleiding.” Elske: “En als extra kers op de taart is ‘onze’ masterclass nu onderdeel van het afstudeerjaar op de HAN Pabo: iedereen die zijn eindstage loopt bij Optimus, kan hem binnen het curriculum volgen. Dát is Samen Opleiden!”
De week van Samen opleiden
Omdat het deze week de landelijke Week van Samen Opleiden is, verschijnt er iedere dag een artikel over Samen Opleiden vanuit HAN Academie Educatie.