Eerste lichting Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn afgestudeerd

Met een quiz, hilarische video van docenten, indrukwekkende speeches was het een feit: de eerste diploma’s van de Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn. Twee jaar geleden startte aan de HAN de eerste groep Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn.

Geslaagden van de diplomering Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn sept 2023

In september 2023 ontvingen de eerste acht afgestudeerden van deze nieuwe Ad in Nijmegen hun diploma!

De afgestudeerde ervaringsdeskundigen hebben brede collectieve ervaringskennis ontwikkeld aangaande ontwrichte levenssituaties. Om dit professioneel in te zetten, ter ondersteuning van cliënten/burgers, teams en organisaties in zorg en welzijn, hebben ze kennis en vaardigheden aangeleerd. Hiermee hebben ze een belangrijke rol in de ondersteuning van onder andere armoede- en schuldenproblematiek, psychiatrische problematiek, sociale uitsluiting, verslaving, jeugdzorg of huiselijk geweld. Belangrijk is dat je leert overstijgend te kijken naar jouw eigen verhaal en naar andere verhalen en er betekenis aan kunt geven. “Of het nu gaat om mensen die in de schuldsanering zitten of uit de GGZ komen; ik heb in de opleiding de tools aangereikt om gesprekken aan te gaan en cliënten bij te staan in hun herstelproces”, geeft afgestudeerde Jessica van Hinthem aan. “En zeg nu zelf: wie kan je beter helpen dan iemand die weet hoe het is om schaamte te ervaren, je eenzaam te voelen – en ook weer uit het dal te klimmen.”

Overstijgend denken en werken

“Binnen organisaties zien ze gelukkig steeds meer het belang van samenwerking met ervaringsdeskundige professionals”, geeft opleidingscoördinator Mariëtte van Hees aan. “Reguliere professionals ondervinden dat een ervaringsdeskundige een ander perspectief met zich meebrengt dan een social worker of pedagoog. In de forensische zorg zitten ze bijvoorbeeld om goed opgeleide  ervaringsdeskundigen te springen. Gemeenten hebben nog een stap te zetten, maar ook daar groeit de belangstelling. Terecht, want ervaringsdeskundigen hebben veel te brengen. Zeker omdat ze tijdens de opleiding hebben geleerd overstijgend te denken en werken. Daardoor zijn ze voor beleidsmakers en zorg- en welzijnsprofessionals een stevige partner in herstelondersteuning en ontwikkeling.”

Indrukwekkende speech

Tijdens de diplomering hield afgestudeerde Laura een indrukwekkende, persoonlijke speech die veel indruk maakte op de toehoorders. “Ik was journalist”, vertelt Laura. “Tot dat niet meer ging. Reguliere hulpverlening laat je vaak weer re-integreren in dezelfde functie of op dezelfde plek. Een ervaringsdeskundig was de eerste die mij vroeg: maar wat wil jij? Ik kwam bij Kentering terecht waar ik de ruimte kreeg om te leren. En ik heb GEK in de klas opgezet dat gastlessen over psychiatrische kwetsbaarheden op een zorgvuldige manier geeft.” Toen de nieuwe opleiding Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn van start ging in Nijmegen zeiden velen mensen in haar omgeving dat het echt de opleiding voor haar zou zijn. Zelf twijfelde ze of ze de belasting van een studie aan zou kunnen, maar startte uiteindelijk toch bij de eerste lichting. “Het was moeilijk, zwaar en soms raar; maar ik ben supertrots dat het is gelukt. Ook blij met mijn omgeving die mij hierin gesteund heeft. De opleiding heeft mij veel gebracht, waaronder mildheid naar mezelf en meer begrip voor anderen. Het is niet vergelijkbaar met een opleiding als Social Work. Ook begrepen we elkaar als mede-studenten erg goed, en dat was heel fijn want deze opleiding maakt wel wat bij je los.”
>> Naar de speech

Bij de HAN

Voor de HAN is voor wat betreft ervaringsdeskundigheid practice what you preach een belangrijk streven. “We kunnen wel die opleiding hebben, maar moeten dan zelf ook ervaringsdeskundigen in dienst hebben,” geeft Mariëtte aan. “En dat is inmiddels ook het geval. In het project ‘Leren werken met ervaringsdeskundigheid in het onderwijs’ hebben we inmiddels verschillende (senior) ervaringsdeskundigen aangenomen.” Zo werken Jessica en Mayca ten Haaf, beide net afgestudeerd, als ervaringsdeskundigen in projecten en ondersteuning van het onderwijs bij de HAN. ”We hopen dat deze trend zich voortzet en dat er in de toekomst meerdere ervaringsdeskundige in dienst komen van de HAN”, sluit Mariëtte af.

Meer weten?

Meer weten over de opleiding?
Bekijk de opleidingspagina: Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn (han.nl)

Meer over ervaringsdeskundigheid bij de HAN?
Bekijk de blog: blog3.han.nl/ervaringsdeskundigen/

Vind je ook dat ervaringsdeskundigen beloond moeten worden naar hun waarde?
Lees dan snel verder, de whitepaper: Gemeenten, beloon ervaringsdeskundigen naar hun waarde!