Studenten doen innovatieve praktijkgerichte ervaringen op binnen automotive en engineering industrie

Technische studenten aan de HAN in Arnhem doen praktijkgerichte ervaringen op in het speciaal daarvoor ontwikkelde Mobility Innovation Center (MIC). Ze werken aan aansprekende projecten. Zoals elektrische of zelfrijdende voertuigen, maar leren ook over duurzaamheid in de transport. De nadruk ligt op het toepassen van theoretische kennis in praktische situaties. Aan welke projecten werken deze 2e-jaarsstudenten in hun 3e semester?

Docenten en studenten van het project MORE leren van elkaar in het Mobility Innovation Centre van de HAN

Ruime keuze aan projecten

Een sfeer van opwinding onder studenten Elektro, Embedded Systems, Werktuigbouw en Industrieel Product Ontwerpen die zich op een zonnige maandagochtend 28 augustus hadden verzameld bij het Mobility Innovation Center (MIC) op het IPKW-terrein in Arnhem. Voor hen wacht een eerste lesdag na de zomervakantie vol leerzame en boeiende activiteiten die hen laten kennismaken met een ruime keuze aan projecten waar ze in het derde semester aan gaan werken:

• Cargofiets
  • Human Powered oplaadfaciliteit
  • Regterschot Racing Team
  • Holland Cargo Bikes
  • Groenfiets
  • Design of modular components / MORE

Projectcoördinator Suzanne Ezendam nam samen met werkplaatsbeheerder Juk Jager van het MIC het voortouw in het ontvangen en begeleiden van de studenten. Aleksandr Stommels, medewerker van het MIC, assisteert hen en faciliteert de activiteiten. Studenten worden die ochtend aangemoedigd om hun werkgebied naar eigen smaak in te richten. Daarvoor moesten ze een beroep doen op hun eigen creativiteit en persoonlijke expressie.

Technische studenten van de HAN doen innovatieve praktijkgerichte ervaringen op in het speciaal daarvoor ontwikkelde Mobility Innovation Centre (MIC)

Lego Mind Storm

Daarna gingen de studenten op een speelse manier aan de slag met Lego Mind Storm projecten, waarin de basisprincipes van programmeren en robotica zijn verkend. Denk daarbij aan sequentieel programmeren, het gebruik van sensoren (zoals aanrakings-, licht- en geluidssensoren) en lusstructuren. Een ideale hands-on ervaring waarin studenten zien hoe ze met hun geprogrameerde code een robot tot leven maken.

In de middag stond een kijkje achter de schermen bij het Regterschot Racing Team en MORE op het programma. Studenten kregen daardoor waardevolle inzichten in de praktische aspecten van geavanceerde automobieltechnologie. Daarna volgde een kennismaking met medewerkers van het Powerlab, HAN H2Lab, Hymatters en Connectr.

De eerste lesdag is afgesloten met een gezellige borrel, ook om verder met elkaar kennis te maken. Een goede kennismaking is de energieke brandstof om samen te gaan werken aan geslaagde innovatieve onderwijs- en onderzoeksprojecten!