Zichtbaar maken wat wél werkt!

Meer dan 1 miljoen mensen leven in Nederland onder de armoedegrens! Steeds meer mensen raken in de problemen door de stijgende prijzen en hebben te weinig geld om rond te komen. De HAN wil meer aandacht voor armoede en organiseert van 9 tot en met 13 oktober de Week tegen Armoede.

De headerfoto van de Week tegen Armoede 2023 met pay-off Wat wel werkt!

ARMOEDE TREFT HELE GEZINNEN

Ook het afgelopen jaar is armoede veel in het nieuws geweest. Of het nu ging over de ontoereikende energietoeslag of de toename van mensen die aanspraak maken op de Voedselbank. Steeds meer mensen hebben moeite om rond te komen. Gezinnen met kinderen zitten letterlijk in de kou. We staan in Nederland veel stil bij de problemen en zoeken naar oplossingen maar vaak is er weinig aandacht voor wat al werkt in de aanpak van armoede.

BEWUSTWORDING EN KENNISDELING

Als HAN dragen we bij aan bewustwording en kijken we naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Dat doen we door onderzoek, onderwijs én een Week tegen Armoede. Deze week organiseert de HAN vooruitlopend op de Wereldarmoededag (17 oktober) in samenwerking met verschillende organisaties, zoals de Gemeente Nijmegen en Movisie. Tijdens de Week tegen Armoede is er ruimte voor bewustwording, kennisdeling én actie. De aanpak van armoede vraagt om een gezamenlijke inspanning. Tijdens deze week laten we interventies zien die wél effectief zijn!

Week tegen Armoede 2023

Neem deel aan de Week tegen Armoede of onderneem zelf actie. Doe bijvoorbeeld  mee aan de Challenge Armoede (via Movisie), bezoek de bijeenkomst over energiearmoede, bekijk de film Capharnäum in LUX of kom naar het symposium ‘Wat werkt wel tegen armoede’ op de HAN.

Hier onder zie je een aantal van de programma onderdelen. Ga voor meer informatie en een overzicht van alle programma onderdelen naar www.han.nl/weektegenarmoede.

Opening Week tegen Armoede | 9 okt. 12.00 u.

Dé centrale start van de Week tegen Armoede. In collegezaal A0.05, Kapittelweg 33 (Nijmegen). Na de opening is er een keynote door René Peters, Tweede Kamerlid namens het CDA en voorzitter van de landelijke werkgroep Armoede van zijn partij. Meld je hieronder aan.

Week tegen Armoede, Elma Vriezekolk in gesprek

Capharnäum | 10 okt. 19.30 u.

In samenwerking met de HAN organiseert de LUX een filmavond met nabespreking. De film Capharnäum (2018) gaat over gaat over de jongen Zain. De meest basale zaken ontbreken in het leven van Zain en zijn broertjes en zusjes: een leefbaar onderkomen, voldoende eten, bescherming en liefde. Daarom draagt Zain zijn ouders voor de rechter.

Still Film Capharnäum - Week tegen Armoede 2023

Wat jij kan doen | 11 okt. 14.00 u.

Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen hebben vaker schulden en lopen een groter risico om langdurig in armoede te raken. Ze vinden of houden vaak moeilijker een baan, en ze hebben vaker meer problemen met gezondheid. In dit dialoogcafé ontmoeten we in theatervorm drie mensen in zo’n situatie.

Fotoshoot maakdagen drama 2022. Groep studenten tijdens dramales

Symposium 'wat wel werkt' | 12 okt. 10.15 u.

Tijdens het symposium ‘Wat wel werkt!’ nemen we je mee in interventies, aanpakken en ervaringen die werken bij armoede. Het programma bestaat uit een plenair programma met onder andere een key-note van Albert-Jan Kruiter en in het middagprogramma heb je de keus uit verschillende workshops.

Week-tegen-Armoede_foto-symposium-2_2022

Wat als jij moet kiezen | 13 okt. 10.00 u.

De opleiding Food & Business organiseert in samenwerking met de Voedselbank een interactieve bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst laten we je ervaren op welke manier klanten van de Voedselbank hun boodschappen doen en welke keuzes ze daarbij kunnen of moeten maken. We sluiten af met een discussie en een reflectie op de ervaringen.

Krat van de voedselbank