“Het schept een band als iemand iets uitlegt”
“Succes, dit is je klas!” Wie denkt dat het zo werkt als een student na 4 jaar studeren aan een lerarenopleiding van school komt, heeft het mis. Er komt zoveel meer bij kijken. Docent Pabo-ALO, Loïc Fransen en docent Duits, Mart Messink blikken terug op hun eerste tijd voor de klas.
Mart Messink studeerde 3 jaar geleden af aan de Lerarenopleiding Duits. Direct na z’n afstuderen solliciteerde hij op de vacature als docent Duits op de Aeres vmbo Velp. “Het was niet altijd makkelijk, maar dankzij de sfeer hier op school is goed gekomen.”
Bondjes sluiten
Op Aeres Velp werken ze met collega-begeleiding. Een aanwezen persoon neemt alle starters onder z’n hoede en begeleidt ze het 1e jaar. De week voor aanvang van het schooljaar is er direct een kennismakingsbijeenkomst met alle nieuwe collega’s. “Heel fijn. Je leert elkaar snel kennen en je sluit alvast de eerste bondjes. Je krijgt uitleg over de cultuur van de school en leert onder meer hoe het leerlingvolgsysteem werkt,” denkt Mart terug.
Voor de leeuwen
Mart kon het hele jaar terecht bij zijn college-begeleider. “Het eerste jaar kwam ze af en toe eens meekijken in de klas. Niet om te beoordelen, maar puur om tips te geven en me verder te helpen. Daar heb ik veel aan gehad. Ook had ik regelmatig overleg met mijn collega Duits. Ondanks dat word je redelijk voor de leeuwen gegooid. Het is net als je rijbewijs halen: je leert daarna pas autorijden. Dat is met lesgeven niet anders. Dat leer je pas als je helemaal alleen zonder begeleider voor de klas staat.”
Lesgeven is net als je autorijden. Pas na je diploma leer je zonder begeleider lesgeven.
“Ik wist van tevoren dat ik voor hete vuren zou komen te staan, maar ik kreeg met meer dingen te maken dan ik dacht.” Het lastigste vond hij orde houden in de groep. "Tijdens stages zit er iemand achter in de klas mee te kijken en dat is toch écht anders.”
In de soep lopen
Marts collega’s beseften heel goed dat hij beginnend docent was. “Het voelt goed als je weet dat jouw vraag ondanks de drukte nooit te veel is. Collega weten ook als geen ander dat het soms gewoon mis gaat.” Mart schetst: “Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een vmbo-klas die vóór mijn les een toets heeft gehad volle bak concentratie toont in mijn les. Je leert al snel accepteren dat sommige lessen in de soep lopen. Die ruimte kreeg ik van collega’s.”
Koffietafelgesprekken
Mart heeft na 3 jaar geen behoefte meer aan begeleiding achter in de klas. “Het gaat nu om meters maken: uren maken en ervaring op doen. Fijn dat ik aan de koffietafel collega’s altijd kan bevragen hoe ze met bepaalde zaken omgaan. De sfeer op een school is heel belangrijk als beginnend docent."
Gouden tip
Mart besluit: “Ondanks dat het soms niet makkelijk was, heb ook nooit aan mijn keuze getwijfeld. De gouden tip die ik ooit kreeg tijdens mijn studie, en die ik diep in mijn zak stak: ‘Begin niet fulltime’. Ik ben blij dat ik met 3 dagen begonnen ben zodat ik tussentijds tot rust kon komen. Ik werk nog steeds niet fulltime. Een rustige opbouw is van groot belang om niet te verzuipen.”
Gaat het wel goed?
Loïc Fransen is vorig jaar na zijn opleiding Pabo-ALO bij de HAN blijven hangen als docent. Zijn landing was zachter omdat hij eerder al stage liep op deze plek. “Mijn eerste tijd als LIO was wel pittig,” herinnert hij zich. “De HAN is een grote organisatie met veel systemen. Soms dacht ik: ‘Gaat het allemaal wel goed?’ Wat ik niet weet, weet ik namelijk niet en het zou jammer zijn als ik er na een paar weken pas achter kom dat er iets misgaat. Dat is nooit gebeurd, gelukkig.”
Collega van oud-docenten
Loïc denkt terug: “Het was best vreemd om collega te worden van mijn oud-docenten, maar het went ook weer snel. Ik geef vakken als ‘sportvaardigheden’, ‘didactiek’ en ‘ontwikkeling van adolescent’. Verder ben ik samen met een docent Pabo de studiecoach van een groep eerstejaars. Dat is heel leuk en leerzaam om samen te doen.”
Geen vast contract
Loïc heeft het erg naar zijn zin bij de opleiding Pabo-ALO, maar hij werkt nog maar tot half december bij de HAN. In verband met stages en open dagen, heeft hij al 3x een contract gehad en plaats voor een vaste docent is er helaas niet bij de HAN. “Ik zou graag vakleraar gym worden op een vo-school in Nijmegen. Eventueel zou ik daar graag biologie bij geven. Ik zie het wel. Voorlopig zit ik nog prima.”