Onderwijsregio's: samen werken aan een aanpak van het lerarentekort
Er is een groeiend tekort aan leraren, dat is een complex maatschappelijk probleem. Wat kunnen we hieraan doen en welke rol hebben de lerarenopleidingen hierin?

Integrale aanpak lerarentekort hard nodig
Onderwijsregio's als oplossingsrichting
In december 2022 publiceerden de toenmalige ministers van onderwijs de Kamerbrief lerarenbeleid december 2022 om het kwantitatief en kwalitatief lerarentekort te agenderen. Inmiddels zijn we een jaar verder. RATO’s werden onderwijsregio’s. Het tijdspad is iets opgerekt. Er zijn voorloperregio’s gevormd. Een Realisatie Eenheid is opgericht. En overal in het land worden gesprekken gevoerd om te komen tot een landelijk dekkende hoeveelheid onderwijsregio’s in januari 2025.
Regionale samenwerking op 5 functies
Aan de onderwijsregio worden 5 functies toegekend: werven, matchen, opleiden, begeleiden (van starters) en professionaliseren. De uitdaging nu, is hoe SO&P, RAP en RA-ZON verbonden kunnen worden naar een meer integrale aanpak in de te vormen onderwijsregio’s. Op een dusdanige manier dat er recht wordt gedaan aan verworvenheden, ervaringen en opgebouwde relaties.

Het is duidelijk: dit moeten we samen oppakken. Maar wie is 'we' en wat is 'samen'? Dát is de grote puzzel die nu gelegd moet worden."
Hoe staat HAN Academie Educatie in deze ontwikkeling?
De vorming van onderwijsregio’s is een samenspel waarin HAN Academie Educatie zich positioneert als een volwaardige gesprekspartner met ervaringen in het brede onderwijsveld van PO, VO en MBO en een regionale dekking van Enschede tot Venlo, van Ede tot de Duitse grens. We zien hierin voor onszelf een rol bij de samenwerking rond opleiden, en in steeds grotere mate ook op de andere functies: samen werven voor voldoende instroom, matchen aan verschillende werk/leerroutes naar een bevoegdheid, goede begeleiding van starters en met een bijdrage aan de professionalisering blijvend zorgen voor genoeg goede leraren en andere onderwijsprofessionals.

De focus op begeleiding van starters en het vormen van aantrekkelijke routes naar het leraarschap is cruciaal. Onderwijsregio's bieden ons de kans om deze initiatieven te versterken en te zorgen voor een duurzame toekomst in het onderwijs.
Een start is gemaakt
In onze regio zijn inmiddels drie voorlopers begonnen als onderwijsregio: Brabant-Oost, Twente/Achterhoek/Salland en Achterhoek-West. In de andere regio’s worden de eerste verkenningen gedaan. De voorloperregio’s maken op dit moment afspraken over de gezamenlijke ambities, wijze van samenwerken en organisatie in de onderwijsregio. Voortbouwend op bestaande samenwerkingen grijpen we nieuwe kansen om het lerarentekort terug te dringen om zo voor iedereen in onze brede regio kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven realiseren. Bekijk hier de interactieve regiokaart.
De week van Samen opleiden
Omdat het deze week de landelijke Week van Samen Opleiden is, verschijnt er iedere dag een artikel over Samen Opleiden vanuit HAN Academie Educatie.
