“Ik ben aan het uitvinden hoe ik les wil geven”
Feline Janssen is sinds een jaar leraar Duits op de havo/vwo school Elzendaalcollege in Boxmeer. Haar inductie liep wat anders dan anders. Omdat ze na coronatijd graag nog iets in het buitenland wilde doen voordat ze serieus aan de slag zou gaan, volgde ze na haar voltijd lerarenopleiding op de HAN een extra minor in België.
Vertrouwen
“Hierdoor startte ik pas halverwege het schooljaar als leraar Duits. Je mist dan natuurlijk de kennismaking en uitleg aan het begin van het schooljaar. Maar goed, ik had al een hele goede ervaring op mijn stageschool gehad. Ik had er eigenlijk wel vertrouwen in dat dit goed zou komen. Al merkte ik al snel dat de cultuur op school heel anders was dan ik gewend was. Alles is hier redelijk strikt.”
Handen vol
Feline begon als invalkracht ter vervanging van een collega die langere tijd ziek thuis zat. “Al snel viel nog iemand uit de sectie Duits uit, dus had ik mijn handen vol. Van 0,6 fte ging ik naar 0,8 fte en nu werk ik zelfs 1 fte. Gelukkig lopen meerdere klassen parallel. Dat scheelt qua voorbereiding en toetsen.”
Starterscoach
Een aantal weken na de start op het Elzendaalcollege merkte Feline dat sommige dingen haar nooit verteld zijn. “Zo bleek er een starterscoach aanwezig te zijn op school. Dat was een mooie ontdekking, want met deze coach kan ik een afspraak maken als ik vragen of ondersteuning nodig heb. Die bal ligt bij mij. Ik kan bijvoorbeeld vragen of de coach mee wil kijken in de les en mij van tips wil voorzien. Zo heb ik doelen voor mezelf opgesteld waar ik wil verbeteren en mijn coach helpt me deze te behalen. Dat werkt goed.”
Dingen uitproberen
“De hoeveelheid uren betekent dat ik niet alle lessen 100% kan voorbereiden en dat ik soms de makkelijke weg kies, of de slimme weg. Dan gebruik ik bijvoorbeeld oefeningen die al bestaan. Zo probeer ik genoeg tijd over te houden om mezelf te ontwikkelen en dingen uit te proberen.”
Meer zelfstandigheid toevoegen
Feline is nog best zoekende. “Ben aan het uitvinden hoe ik les wil geven. Hier op school loopt alles heel gestroomlijnd, maar ik zou dat best graag wat losser zien. Het leren leren en meer zelfstandigheid zou ik hier graag willen toevoegen. Zeker de vwo-leerlingen kunnen dat volgens mij prima.”
Integrale toets
Nu heeft Feline haar handen vol op school, maar ze hoopt snel de tijd te vinden om nog 1 opdracht op de HAN te volbrengen en haar integrale toets te maken. Daar is het tot op heden niet van gekomen.
Educatie PRO
Wil jij of jouw school ook met inductie aan de slag om startende leraren een zachte landing te bezorgen? Kijk dan eens naar ons aanbod op han.nl/educatiepro.