“Ik ben aan het uitvinden hoe ik les wil geven”

Feline Janssen is sinds een jaar leraar Duits op de havo/vwo school Elzendaalcollege in Boxmeer. Haar inductie liep wat anders dan anders. Omdat ze na coronatijd graag nog iets in het buitenland wilde doen voordat ze serieus aan de slag zou gaan, volgde ze na haar voltijd lerarenopleiding op de HAN een extra minor in België.

Lerares Duits voor de klas

Vertrouwen

“Hierdoor startte ik pas halverwege het schooljaar als leraar Duits. Je mist dan natuurlijk de kennismaking en uitleg aan het begin van het schooljaar. Maar goed, ik had al een hele goede ervaring op mijn stageschool gehad. Ik had er eigenlijk wel vertrouwen in dat dit goed zou komen. Al merkte ik al snel dat de cultuur op school heel anders was dan ik gewend was. Alles is hier redelijk strikt.”

Handen vol

Feline begon als invalkracht ter vervanging van een collega die langere tijd ziek thuis zat. “Al snel viel nog iemand uit de sectie Duits uit, dus had ik mijn handen vol. Van 0,6 fte ging ik naar 0,8 fte en nu werk ik zelfs 1 fte. Gelukkig lopen meerdere klassen parallel. Dat scheelt qua voorbereiding en toetsen.”

Starterscoach

Een aantal weken na de start op het Elzendaalcollege merkte Feline dat sommige dingen haar nooit verteld zijn. “Zo bleek er een starterscoach aanwezig te zijn op school. Dat was een mooie ontdekking, want met deze coach kan ik een afspraak maken als ik vragen of ondersteuning nodig heb. Die bal ligt bij mij. Ik kan bijvoorbeeld vragen of de coach mee wil kijken in de les en mij van tips wil voorzien. Zo heb ik doelen voor mezelf opgesteld waar ik wil verbeteren en mijn coach helpt me deze te behalen. Dat werkt goed.”

Portret Feline Janssen

Dingen uitproberen

“De hoeveelheid uren betekent dat ik niet alle lessen 100% kan voorbereiden en dat ik soms de makkelijke weg kies, of de slimme weg. Dan gebruik ik bijvoorbeeld oefeningen die al bestaan. Zo probeer ik genoeg tijd over te houden om mezelf te ontwikkelen en dingen uit te proberen.”

Meer zelfstandigheid toevoegen

Feline is nog best zoekende. “Ben aan het uitvinden hoe ik les wil geven. Hier op school loopt alles heel gestroomlijnd, maar ik zou dat best graag wat losser zien. Het leren leren en meer zelfstandigheid zou ik hier graag willen toevoegen. Zeker de vwo-leerlingen kunnen dat volgens mij prima.” 

Integrale toets

Nu heeft Feline haar handen vol op school, maar ze hoopt snel de tijd te vinden om nog 1 opdracht op de HAN te volbrengen en haar integrale toets te maken. Daar is het tot op heden niet van gekomen.

Educatie PRO

Wil jij of jouw school ook met inductie aan de slag om startende leraren een zachte landing te bezorgen? Kijk dan eens naar ons aanbod op han.nl/educatiepro.

Meer inspirerende verhalen rondom inductie

"Fijn om later in het schooljaar te starten"

Olga Platteschor werkte 10 jaar voor een groot internationaal transportbedrijf en had vanuit die functie veel contact met studenten Logistiek van ROC Nijmegen. In april 2021 maakte ze de overstap als docent Logistiek op deze mbo-opleiding.

Portret Olga Platteschor

Tessa van Lier volgde de Pabo

Tessa van Lier staat voor het 3e jaar voor de groep op basisschool De Reuzepas in Ewijk. Een inductieprogramma was er niet, maar in haar geval heeft ze dat niet gemist.

Vier kinderen zitten aan hun tafel in de klas. Een van hen steekt zijn vinger op om een vraag te stellen

Inductie als onderdeel van doorlopende leerlijn

Een goede begeleiding van startende docenten draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt om uitstroom in de eerste jaren te voorkomen. Nieuwe docenten komen niet meer alleen via de reguliere opleidingen binnen, maar ook via andere routes.

Het sleutelwoord bij inductie is ‘maatwerk’

“Soms lijkt alles goed te gaan met een startende leraar, maar op een gegeven moment gaan sommigen toch over hun grens,” vertelt docent Scheikunde van het Theresialyceum in Tilburg, Linda van den Broek.

4 docentcoaches aan een tafel spelen Super Agent spel

“Inductie kan als aanjager dienen voor professiona

Meer dan een kwart van de startende leraren verlaat het vak binnen 5 jaar. HAN-docent onderzoeker en lerarenopleider, Maaike Nap: “Vanuit onderzoek kennen we de aanwijsbare factoren die kunnen helpen om mensen te behouden voor het onderwijsvak. Een goed inductieprogramma is van belang.

/nieuws/2023/10/inductie-kan-als-aanjager-dienen-voor-professionalisering/

Behouden PABO-afstudeerders

Het primair onderwijs krijgt in de regio Zuidoost-Nederland vanaf 2025 te maken met een groeiend lerarentekort. Onderzoek laat zien waar kansen liggen voor een vloeiende overgang tussen opleiding en werk.

De leerlingen leggen een puzzel en de lerares helpt hen hierbij

Ervaringsverhalen van starters

“Succes, dit is je klas!” Wie denkt dat het zo werkt als een student na 4 jaar studeren aan een lerarenopleiding van school komt, heeft het mis. Er komt zoveel meer bij kijken. Docent Pabo-Alo, Loïc Fransen en docent Duits, Mart Messink blikken terug op hun eerste tijd voor de klas.

Jonge docent staat voor de klas en geeft les aan zijn groep studenten die aandachtig luisteren naar hem.

Wat is enculturatie?

Voor het thema 'Enculturatie' ofwel 'Startende leraren ondersteunen en wegwijs maken binnen de school(cultuur)' zijn kennisclips gemaakt met aan het woord HAN-Lector Helma Oolbekkink.

Twee studenten lezen de opdrachten op de werkbladen, die voor hun op de tafel liggen.

Leren van elkaar

Docentcoach Ellen Weeink is een inspirerend voorbeeld voor nieuwe docenten. Samen met collega Sietske Hobbelink begeleidt ze HAN-medewerkers tijdens hun 1e half jaar voor de klas. Dat levert goede gesprekken en leerzame inzichten op.

docent legt uit voor kaart nederland

Starters-lio-kring versterkt

In welk beroep je ook start: de eerste jaren zijn een uitdaging. In de Liemers begonnen 2 scholen voor (speciaal) basisonderwijs, 7 integrale kindcentra (IKC’s) en de HAN 'de starters-lio-kring'. Want samen bereik je meer.

5 studenten zitten aan tafel en kijken en luisteren naar de uitleg van de docent voor hun

Passie voor Leren werkt aan onboarden van starters

In de ideale wereld staat iedere (aankomende) docent een leven lang voor de klas. Maar in de realiteit vallen vooral starters nogal eens uit. Wat hebben zij in hun eerste jaren precies nodig? Een aantal vo-scholen introduceerde gesprekskaarten om de kwaliteit van inductietrajecten te bespreken.

Studente in gesprek met haar docent.

Zachtere landing voor beginnende leraren

Diploma op zak, en daar ga je dan: je eerste baan als leraar! Zeker de eerste jaren komen er heel wat uitdagingen op je pad. De vo-scholen in de regio Nijmegen maken de landing graag wat zachter. Onderzoek laat zien waar de kansen liggen.

Docent op het Citadel College loopt door het klaslokaal om vragen van de leerlingen te beantwoorden die de vinger in de lucht hebben.

Onderzoek naar stuurkracht

In het kennisvlog van het platform samen opleiden en professionaliseren vertelt Helma Oolbekkink, lector Naar een meervoudige professionaliteit van leraren aan de HAN, over haar onderzoek naar stuurkracht van startende leraren.

Docent op het Citadel College loopt door het klaslokaal om vragen van de leerlingen te beantwoorden die de vinger in de lucht hebben.

Gerichte steun voor startende leraar

Startende leraren staan voor een uitdagende opdracht. Te vaak blijkt die behoorlijk zwaar: starters vallen vaker uit dan meer ervaren collega’s en verlaten soms zelfs het vak.

Inductie van startende leraar

Startende leraren struikelen nogal eens. Waarover, en wat is eraan te doen? In een online symposium deelden Helma Oolbekkink (HAN) en Harmen Schaap (RU) de uitkomst van onderzoek waarin ze samenwerkten: de inductiefase heeft nog aandacht nodig.