Meer aandacht voor de inductiefase als onderdeel van de doorlopende leerlijn
Een goede begeleiding van startende docenten draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt om uitstroom in de eerste jaren te voorkomen. Nieuwe docenten komen niet meer alleen via de reguliere opleidingen binnen, maar ook via andere routes.
Deze collega’s hebben andere kwaliteiten en dat vraagt om begeleiding op maat. De scholen in de RAP-regio Noordoost Brabant hebben gezamenlijk een handreiking opgesteld voor de begeleiding van alle startende leraren in het vo. De inductiefase wordt daarbij gezien als onderdeel van de doorlopende leerlijn.
HAN-onderzoekers
De HAN vindt een goede inductie van groot belang voor de studenten die de lerarenopleiding af hebben gerond. Regelmatig worden dan ook de onderzoekers van de HAN betrokken bij dit proces. In dit geval sloot HAN-onderzoeker Joke Kiewiet aan om mee te werken aan de handreiking.
Inductiefase onder de loep
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat optimale ondersteuning en begeleiding in die eerste jaren belangrijk is voor de verdere professionalisering van de docent. Daarom is het belangrijk om de inductiefase goed onder de loep te nemen. De vraag is: voldoet de inductiefase aan de behoeften van alle nieuwe docenten?”
Lees het verhaal van Voion