Ruim 80 HAN-studenten werken en leren in hybride leeromgeving MORE Vehicle
MORE Vehicle is één van de hybride leeromgevingen van de HAN. Hier kunnen engineering-studenten in een realistische praktijkomgeving werken en leren aan echte praktijkproblemen, samen met partners uit het werkveld, onderzoek en onderwijs. Inmiddels zijn alle specialisaties van engineering en automotive aan de HAN betrokken. Hoe staat het ervoor?
Kansrijk ondernemen
Inmiddels is academieoverstijgende samenwerking gezocht met het Lectoraat Kansrijk Ondernemen. De bedoeling is dat er samen wordt gekeken om de parels van het project eruit te halen en daarvan start-ups te maken.
Verder heeft MORE op dit moment 2 Kiem-aanvragen via Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA in behandeling en een derde is in de maak.
Multidisciplinair project
Zowel 2e- als 3e-jaars studenten, als afstudeerders en master-kandidaten werken tegelijkertijd aan het MORE-voertuig. In februari 2024 zijn ruim 80 studenten met projecten rondom het modulaire onderzoeksvoertuig gestart dat onderdeel is van de Master Engineering Systems. Dit gebeurt onder supervisie van de HAN-projectleiders Saskia Monsma en Ad Oomen.
Ad Oomen: "We hebben dit semester 22 bachelor-studenten uit semester 4 (2e studiejaar) en 29 bachelor-studenten uit semester 6 (3e studiejaar). Ook zijn er nog 2 studenten die bij het MORE-project afstuderen en 35 studenten die hun master doen bij dit multidisciplinaire project."
"Juist de samenwerking tussen bachelor-studenten met master-minor-kandidaten maakt het project zo interessant voor het grote aantal betrokken bedrijven. MORE is meer dan alleen een onderzoeksvoertuig. Het is inmiddels een hybride community waar studenten elkaar vinden en zich voorbereiden op hun toekomst als engineers in de wereld van engineering en automotive. Daar zijn we heel trots op!"
Overtuigende 'proof of principle'
Veel innovatie wordt momenteel gerealiseerd vanuit een aantal projectgroepen van de Master Engineering Systems. De masterstudenten hebben gewerkt aan de shift control voor de tweetrapsversnellingsbak van het MORE-voertuig.
Om de haalbaarheid van het schakelen van de echte versnellingsbak in het MORE-voertuig te laten zien, werd een concept geproduceerd. Dit concept bestaat uit 2 BLDC-motoren. Een draait op een constant toerental, terwijl de andere zichzelf met hoge precisie synchroniseert door middel van een smart controller, waardoor de tandwielen naadloos in elkaar kunnen grijpen.
Het bewijs geleverd door de 'proof of principle' is zo overtuigend, dat het zal worden geïmplementeerd in de nog te voltooien versnellingsbak. De 'proof of principle' is gedemonstreerd tijdens de gezamenlijke verdediging van de groepen. Het resultaat?
Ad Oomen: "Een indrukwekkend hoge beoordeling van een 9! Een grote shout-out naar de studenten die deze 'proof of principle' hebben gemaakt en daarmee groots hebben bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van het MORE-voertuig!"
Bron en fotografie: HAN MORE