Thuiszitten, dat is pas duur!

Thuiszitters terug te laten keren naar het onderwijs. Dat is het doel van het Rebound traject. Dat dit nog niet optimaal liep bij een middelbare school in Nijmegen, zagen ook Pedagogiekstudenten Hanne Wanink en Romy Burghouts tijdens hun afstudeeronderzoek: “We misten een gezamenlijke visie bij de medewerkers.”

Hanne Wanink heeft blond haar en een groene top en draagt een gouden ketting. Romy Burghouts heeft een grijze jurk aan en donkere haren. Ze houden een poster in hun hand van het project met daarop Thuiszitten, dat is pas duur.

Rebound traject

Hoe kan het Rebound traject van de Nijmeegse middelbare school geoptimaliseerd worden? Met deze vraag gingen Hanne Wanink en Romy Burghouts in hun afstudeerjaar Pedagogiek aan de slag. Hanne: "De middelbare school draait voor het 3e jaar een intern Rebound traject. Dit traject is bedoeld voor leerlingen die niet mee kunnen draaien, door bijvoorbeeld mentale of lichamelijke problemen. Ze krijgen 1-op-1 begeleiding bij hun schoolwerk." De leerling volgt een programma dat bestaat uit 2 onderdelen: onderwijs en gedragsverandering. "Het doel is dat de leerling binnen enkele maanden een nieuwe start kan maken in het reguliere onderwijs, of in het speciaal onderwijs als dit meer passend is voor de leerling." De school stond open voor de oplossingen van de studenten, want "thuiszitten, dat is pas duur!"  ​

Meer begrip

De school liep tegen zaken aan bij het traject, legt Hanne uit. "Zo bleek er binnen het team van medewerkers, nog geen sterke gezamenlijke visie te zijn over het Rebound traject. Met het organiseren van meetings en het aanbevelen van meer evaluatiemomenten, is er meer verbinding en wederzijds begrip in het team ontstaan. De gesprekken met betrokkenen zijn zeer waardevol geweest", vertelt Hanne. ​

“Durf leiding te nemen en knopen door te hakken”

Instructiemomenten

Ze liepen tegen nog meer zaken aan. "De leerlingen kregen nog geen vaste instructiemomenten voor schoolvakken van een vakdocent en werkten voornamelijk zelfstandig aan de vakken", legt Hanne uit. De leerlingen hadden wel behoefte aan vaste instructiemomenten en keuzemomenten, bleek uit enquêtes, observaties en interviews. In ons adviesrapport namen we dit mee in de aanbevelingen. De instructiemomenten nu opgenomen in het traject. Hanne en Romy ontwikkelden een aantal posters. "Een poster met gedragsregels voor leerlingen binnen de Rebound." Hierop zie je bijvoorbeeld pictogramma van een mobiel met een streep erdoor. "Maar ook een poster met schoolbrede afspraken met betrekking tot het in- en uitlopen op de Rebound en een poster met een nieuw dagrooster voor de leerlingen. Ook de keuzemomenten en haalbare werkmomenten zijn toegevoegd," legt Romy uit.

Draagvlak belangrijk

De producten maakten ze in samenwerking met de betrokkenen. "Hierdoor was er draagvlak. Anders waren we misschien niet tot zulke mooie resultaten en een succesvolle implementatie gekomen", meent Romy. De samenwerking met de school verliep dan ook goed. “We hadden geluk met de openheid en medewerking van de betrokkenen. Het onderzoek en de resultaten zorgden voor meer verbinding en betrokkenheid binnen het team. Het is ontzettend leuk om dit van de organisatie terug te horen. De aanbevelingen en producten zijn meteen geïmplementeerd. Daar zijn we trots op.” 

Hanne Wanink heeft blond haar en een groene top en draagt een gouden ketting. Romy Burghouts heeft een grijze jurk aan en donkere haren. Ze houden een poster in hun hand van het project met daarop Thuiszitten, dat is pas duur.

Behoeften in kaart

Tijdens het afstuderen staan onderzoek en innovatie in de praktijk centraal. In de afstudeermodule Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn van de opleidingen Social Work en Pedagogiek, werken studenten aan vraagstukken uit de praktijk door middel van onderzoek. Het tweetal had veel aan lesstof van de opleiding Pedagogiek. Hanne: “De opleiding besteedt veel aandacht aan hoe je samenwerkt met de doelgroep en betrokkenen. Ook wisten we daardoor hoe je draagvlak creëert binnen de organisatie en hoe je onderzoeksmodellen toepast.” Romy vult aan: “Als pedagoog sta je naast de cliënt en werk je vraaggericht. We keken goed naar waar de doelgroep en de organisatie behoefte aan had.” 

Feedback vragen

De studenten durfden dan ook leiding te nemen. “Dat raad ik ook andere studenten aan”, vertelt Hanne. “Zorg dat je knopen doorhakt. Hierin is openheid van groot belang. Wees transparant naar de organisatie over de resultaten en verwachtingen. We vroegen ook regelmatig tussendoor om feedback, niet alleen aan de organisatie, maar ook bij medestudenten. Dit heeft ons enorm geholpen!” 

Kennismaken met de hbo-opleiding Pedagogiek?

Ontdek vooral zelf of deze opleiding bij jou past. Kom kennismaken met onze opleiding, de docenten en studenten! Bijvoorbeeld op een Open Dag of proefstudeerdag.

Hal studenten man vrouw mobiel