Enerverend NK voor HAN Solarboat

In het hemelvaartsweekend van 10 en 11 mei 2024 vond het NK Zonnebootrace plaats in Akkrum. Voor het team van de HAN Solarboat de eerste serieuze test op weg naar de Energy Boat Challenge in Monaco die begin juli plaatsvindt. Het was een enerverend weekend, met een lange endurance race op vrijdag, een crash tijdens het rondje Akkrum op zaterdag en vervolgens een overwinning in de sprint later die dag.

Het team van de HAN Solarboat in Akkrum

Op donderdag 9 mei vertrok het team van de HAN Solarboat naar Akkrum. Het team, onder leiding van Leonie Dijkhof, bestond uit Harm Ruigrok, Yosri Tielbeke, Joris Bol en Jeffrey Wassink. Op zaterdag voegde oud-teamlid en piloot Mitchell Kraai zich bij het team. Vooraf was afgesproken dat hij de boot tijdens de sprintrace op zaterdagmiddag zou besturen.

NK Zonnebootrace met HAN Solarboat race in Akkrum.
In het midden: De HAN Solarboat in actie tijdens NK Zonnebootrace in Akkrum

Chaos voor en na rondje Akkrum

Tijdens de endurance race bleek de boot meer energie te verbruiken dan gewenst. Onderzoek ter plaatse wees uit dat de oorzaak in de aandrijving lag. Het team haalde daarom op zaterdagochtend, een uur voor aanvang van het rondje Akkrum, de hele aandrijving uit elkaar en zette deze weer in elkaar. De boot was gelukkig op tijd gereed voor de start van het rondje Akkrum.

Crash

Na een goede start, waarbij Yosri een sprint trok en Joris een stuk zwom, vertrok Leonie als 4e van de 12 teams. Tegen het einde van de race bleek de boot nog reserves te hebben, waardoor de snelheid werd opgevoerd naar ruim 30 kilometer per uur. Helaas ging het mis toen een van de vleugels het water raakte en het stuur omsloeg. De boot crashte tegen een opblaasbare boot aan de kant. Gelukkig bleven de piloot en de boot redelijk ongedeerd. Een rode vlag betekende het einde van het rondje Akkrum.

Yosri Tielbeke in actie

Sprint

Na de crash werd de schade snel gerepareerd. De neus van de boot werd met duct tape gerepareerd en de voelers voor de draagvleugels werden opnieuw afgesteld. Ook werd de stoel van de piloot opnieuw vastgezet, aangezien deze bij de crash los was geschoten. De boot was weer gereed voor de sprint. Tijdens de sprint werd de boot bestuurd door Mitchell, de piloot van 2 jaar geleden. Hij slaagde erin om de boot als snelste over de finish te brengen, een knappe prestatie na de crash eerder die dag.

Harm Ruigrok en Joris Tielbeke bereiden zich voor op de race

Bouke Froentjes Bokaal

De overwinning in de sprint was niet genoeg was voor een topklassering in het eindklassement. Dat kwam door de straf die werd opgelegd vanwege de veroorzaakte rode vlag tijdens het rondje Akkrum. Toch werd het team in het zonnetje gezet tijdens de prijsuitreiking. Het team ontving de Bouke Froentjes Bokaal. Deze prijs, ter nagedachtenis aan Bouke Froentjes, wordt uitgereikt aan het team met de meest bijzondere prestatie tijdens het NK Zonnebootrace. Een verdiende beloning voor het harde werk van het team van de HAN Solarboat dit weekend.

Het afgelopen weekend was een ultieme test voor zowel de boot als het team. We hebben veel geleerd en hard gewerkt, maar ook genoten. En dat alles samen vormt de beste basis voor succes in Monaco."

Monaco Energy Boat Challenge

Al met al was het NK Zonnebootrace een goede voorbereiding voor het team op de Monaco Energy Boat Challenge van 6 tot en met 10 juli. Zowel de boot als het team zijn dit weekend maximaal getest en hebben zich goed staande gehouden. De komende vijf weken zal het team nog hard werken aan de laatste verbeterpunten, waarna ze zich zullen klaarmaken voor de golven van de Middellandse Zee.