"Het symposium smaakte echt naar meer"

Afgelopen woensdag vond het symposium "The Future of English Teaching" plaats op de HAN in Nijmegen. Het evenement trok 90 aanwezigen, waaronder alumni, pas afgestudeerden, schoolbegeleiders en toekomstige studenten. Het symposium richtte zich op actuele thema's binnen het vak Engels, zoals kunstmatige intelligentie (AI), de leescrisis, multiperspectiviteit en literatuur. Vooral de naderende vakvernieuwing in het voortgezet onderwijs stond centraal.

Sebastiaan Dönszelmann die spreekt bij het symposium the Future of English Teaching

Actuele Thema's en Vakvernieuwing

Marion van Beek, academiemanager onderzoek, innovatie en masters binnen de Academie Educatie, opende de middag door te wijzen op de snelle ontwikkelingen binnen het vakgebied Engels. "Er staat veel te gebeuren op het gebied van de Engelse taal," vertelde ze. "Het is belangrijk om elkaar fysiek te ontmoeten, te informeren en te inspireren. Zo bieden we ruimte voor professionele ontwikkeling en het delen van de nieuwste inzichten.” 

Marion van Beek presenteert op het symposium the Future of English Teaching

Het is super gaaf dat de master Leraar Engels opnieuw als excellent is beoordeeld. Complimenten aan de docenten die dit mogelijk maken.

De Kracht van Professionalisering

Johan Graus, organisator en coördinator van de Master Leraar Engels, liet weten dat de bijeenkomst voortkwam uit een behoefte om docenten en andere onderwijsprofessionals fysiek samen te brengen. Dit omdat samenkomen eerder door de coronapandemie niet mogelijk was. Ook benadrukte hij het belang van professionalisering binnen het onderwijs. Daaraan voegde hij toe: "Er staat een heel nieuw examenprogramma aan te komen in het voortgezet onderwijs en het veld is heel nieuwsgierig en ook wat bezorgd over wat er allemaal gaat gebeuren." 

Johan Graus voor het podium bij het symposium the Future of English teaching

Je ziet dan op zo’n middag echt de kracht van professionalisering. Docenten worden bijgepraat, krijgen nieuwe ideeën aangereikt en kunnen weer echt even in hun vak duiken. Heel inspirerend!"

Keynote van Sebastiaan Dönszelmann

Sebastiaan Dönszelmann, vakdidacticus vreemde talen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, gaf een keynote presentatie over de vakvernieuwing in het taalonderwijs. Als onderdeel van de vakvernieuwsingscommissie benadrukte hij de noodzaak van een vernieuwd talencurriculum dat beter aansluit bij de huidige tijd. Ter illustratie liet hij een AI-gegenereerde video van zichzelf zien waarin hij Spaans spreekt, terwijl dit oorspronkelijk een Franstalige video was. De vraag die hierbij centraal stond: "Wat is er nodig om leerlingen (veel) meer zin te laten krijgen in een van de mooiste fenomenen op aarde: taal!". Vakvernieuwing is daarvoor nodig bestaand uit 3 domeinen: taalbewustzijn, cultuurbewustzijn en taalvaardigheid.

Sebastiaan Dönszelmann die een vraag stelt aan de groep bij het symposium

Workshops en Interactieve Sessies

Het symposium bood ook diverse workshops aan, waaronder een sessie over het gebruik van AI in het taalonderwijs door Pierre Gorissen. Hierin werden vragen beantwoord als: ‘Maakt AI taalonderwijs overbodig? Zorgt AI ervoor dat leerlingen geen taalkennis meer nodig hebben, of is het tegendeel juist waar?’. In een andere workshop ging Sebastiaan Dönszelmann dieper in op de doeltaaldidactiek en het belang van didactisch verantwoord doeltaalgebruik. "Doeltaalgebruik is zeker niet zinloos," benadrukte hij. "Wanneer docenten didactiek toevoegen aan hun interactie met leerlingen, kunnen zij daar heel veel taal van leren."

Toekomstige Bijeenkomsten

De positieve reacties en de hoge opkomst gaven aan dat er een grote behoefte is aan dergelijke bijeenkomsten. Johan Graus concludeerde: "Het symposium smaakte echt naar meer. We gaan dit dan ook in de toekomst zeker opnieuw doen. Een van de verantwoordelijkheden van een lerarenopleiding is immers niet alleen het opleiden van nieuwe docenten, maar ook de kennis en kunde van het huidige lerarenbestand op peil houden en vergroten."

Met een goedgevuld programma en boeiende discussies was het symposium een groot succes. De deelnemers gingen geïnspireerd en met nieuwe inzichten naar huis, klaar om de uitdagingen en veranderingen in het Engels onderwijs aan te pakken.

 

Geïnteresseerd geraakt naar het gespecialiseerd talenonderwijs bij de HAN? Kijk eens naar onze Master Leraar Engels. Of naar een van onze andere educatieve masters.

Lijkt leraar worden je misschien wel iets? Kijk eens op www.han.nl/leraarworden.