Jouw effect op mij

Tijn Roelofse, 19 jaar, wilde vroeger van alles worden; van dierenarts tot binnenhuisarchitect. Uiteindelijk heeft die ene docent hem tot de definitieve beslissing kunnen brengen.

Foto van student Leraar Duits Tijn Roelofse

Momenteel zit Tijn in het 2e jaar van de opleiding tot 2e-graads docent Duits aan de HAN in Nijmegen. Voordat hij daaraan begon, overwoog hij ook de hotelschool. Het communiceren in andere talen sprak hem erg aan, maar omdat dit niet de kern vormde van die opleiding, ging hij toch verder kijken. “Ik dacht na over welke specifieke taal mij lag en dat bleek Duits te zijn. Met Duits kun je op het hbo eigenlijk alleen de opleiding tot docent doen. Zo kwam ik hier terecht.”

Toch hebben er meer factoren een rol gespeeld rondom het nemen van die beslissing. “Buiten het maandelijks boodschappen doen over de grens heb ik niks Duits in mij of in mijn omgeving. Wat dat betreft heb ik gewoon veel geluk gehad met de docent op de middelbare school.” Deze docent wist Tijn niet alleen te interesseren voor de Duitse taal, maar ook voor alles eromheen. “Ze behandelde zoveel meer dan alleen de grammatica of de naamvallen. Ze dook in de cultuur, actualiteiten, maar ook haar eigen ervaringen. Ze gaf niet alleen les in de Duitse taal, maar het vak Duits in zijn geheel.”

Foto van student Leraar Duits Tijn Roelofse

Ze gaf niet alleen les in de Duitse taal, maar het vak Duits in zijn geheel.

Tijn kreeg gedurende een paar maanden les van een andere docent Duits, maar werd toen teruggeplaatst naar die ene docent. “De manier van lesgeven van die andere docent beviel me niet. Het was saai en daardoor niet leuk. Ik merkte dat mijn motivatie volledig weg was. Mijn motivatie kwam terug toen ik opnieuw les kreeg van mijn eerdere docent. Haar rol hierin was echt van betekenis.”

Hoewel Tijn al wist dat hij iets met Duits wilde doen, bleven er enige twijfels bestaan over het docentschap. “Ik vraag me vaak af of ik mezelf dit over 10 jaar nog steeds zie doen.” Die ene docent heeft hem ook hierin inzichten gegeven. “Ze heeft ooit gezegd dat zij zelf nooit langer dan 5 tot 7 jaar op een school blijft werken, omdat ze het dan saai begint te vinden. Hiermee heeft ze mogelijkheden op tafel gelegd, waar ik zelf nooit eerder over heb nagedacht.”

Deze Duits docent in opleiding heeft dankzij die ene docent positieve inzichten gekregen over zowel het vak Duits als het docentschap. “Stel ik had geen leuke docent gehad, dan had ik hoogstwaarschijnlijk met een veel negatiever beeld naar het docentschap gekeken en had ik het misschien nooit zelf willen doen. Ik had dan wellicht iets met talen gedaan, maar ik denk geen docentenopleiding.”

Zonder haar als docent, had ik wellicht iets met talen gedaan, maar ik denk geen docentenopleiding.

De manier van lesgeven van die ene docent was volgens Tijn enorm positief, maar ook altijd realistisch. “Ze heeft het docentschap niet geromantiseerd, maar ze heeft wel mogelijkheden laten zien. Ze heeft me laten nadenken over hoe ik zelf voor de klas zou willen staan.”

Deze docent weet niet dat zij een rol gespeeld heeft in de groei van Tijn naar zijn definitieve opleidingskeuze. “Als ik haar nog eens zou zien, zou ik vooral willen zeggen hoezeer ze mijn liefde voor Duits heeft aangewakkerd en mijn belangstelling voor het docentschap heeft aangemoedigd.”

*Dit artikel is geschreven door Didi Termeer van STUD, het magazine voor en door studenten van de lerarenopleiding Nederlands.